W Las Vegas Convention Center rozpocz??y si? targi NAB 2022. Podczas czterodniowej imprezy Sony Electronics zaprezentuje swoje innowacje z dziedziny telewizji, produkcji i kina, które wpisuj? si? w dominuj?ce trendy na rynku przetwarzania obrazu, protoko?u IP, chmury i wizualizacji. Stoisko Sony (C10901) mo?na równie? zwiedza? wirtualnie, wchodz?c na stron? pro.sony/nab.
— Ostatnich kilka lat znacznie zmieni?o ?wiat i nasz? bran?? — mówi Theresa Alesso, President, Imaging Products & Solutions Americas, Sony Electronics. — Klienci Sony jeszcze bardziej polegaj? na technologii, która pomaga im we wspó?pracy i utrzymywaniu kontaktów oraz umo?liwia podejmowanie zdalnych dzia?a?. Chcemy wykorzysta? targi NAB do odnowienia kontaktu z bran??, przedstawienia transformacji firmy Sony, prezentacji naszych najnowszych technologii i zwrócenia uwagi na takie trendy, jak kinowy wygl?d i produkcja wirtualna, aby w innowacyjny sposób przygotowa? twórców na nadej?cie przysz?o?ci.
Tworzenie bogatej oferty narz?dzi do pracy z obrazem
Nabywcy kamer nadal poszukuj? produktów nale??cych do ró?nych klas, o ró?nych mo?liwo?ciach i w ró?nych cenach. Wprowadzaj?c now? kamer? HDC-3200, Sony powi?ksza swoj? ofert? o wype?niaj?cy obecn? luk?, bardziej przyst?pny cenowo model 4K. Dzi?ki temu u?ytkownicy mog? wybra? sprz?t spe?niaj?cy ich wszystkie potrzeby, nie p?ac?c za zb?dne funkcje. HDC-3200 to niedroga kamera systemowa z serii HDC z ??czem ?wiat?owodowym. Z innymi produktami z tej serii ??czy j? wiele wspólnych cech, jak przetwornik obrazu 3CMOS typu 2/3? z technologi? Global Shutter, zgodno?? z obrazem 4K i HDR oraz obs?uga wielu formatów sygna?u. Kamera HDC-3200 jest zgodna z obecn? gam? wizjerów Sony, adapterami do du?ych obiektywów i systemami transmisyjnymi IP. Rozpocz?cie jej dostaw planowane jest ju? w maju 2022 r.
Sony wprowadza równie? dwa adaptery do du?ych obiektywów, HDLA-3505 i HDLA-3501. Wytrzyma?y model HDLA-3505 wspó?pracuje z wizjerem HDVF-EL70. Jest wyposa?ony w panel LCD, który pozwala wybiera? przypisane ustawienia jednym naci?ni?ciem przycisku i umo?liwia prosty podgl?d sygna?u z wej?cia SDI. Adapter HDLA-3501 stanowi uzupe?nienie kamery HDC-3200 i wraz z ni? tworzy op?acalny system 4K. Jest przystosowany do wspó?pracy z wizjerem HDVF-L750, zapewnia ?atwy dost?p do g?owicy kamery i pozwala u?ywa? elementów steruj?cych na tylnym panelu kamery. Oba adaptery wykorzystuj? opracowany przez Sony interfejs bezkablowy, co pozwala na b?yskawiczne zak?adanie i zdejmowanie kamer. Rozpocz?cie sprzeda?y planowane jest na czerwiec 2022 r.
Na sierpie? 2022 r. Sony zapowiada wydanie wersji 4.0 wewn?trznego oprogramowania 18-, 24- i 32-calowych monitorów 4K HDR z serii PVM-X. W nowej wersji pojawi si? szereg rozszerze? i ulepsze?, jak dwie nowe, oferowane oddzielnie licencje na konwersj? sygna?u i wykorzystanie w sygnale wyj?ciowym tabeli LUT 3D. Sygna? na wyj?ciu Enhanced Monitor Output b?dzie móg? ponadto zawiera? kod czasowy i d?wi?k. W?ród nowych funkcji znajdzie si? ponadto wy?wietlanie informacji na monitorze (IMD), zdalne sterowanie przez ??cze równoleg?e, funkcja „Chroma up” oraz obs?uga napisów Closed Caption.
Rosn?ce zainteresowanie kinow? plastyk? obrazu sprawia, ?e nie tylko na planach zdj?ciowych filmów fabularnych, ale i podczas wydarze? sportowych i w wielokamerowych produkcjach na ?ywo coraz cz??ciej stosowane s? kamery CineAlta VENICE.
Wykorzystuj?c sukces pierwszego modelu VENICE, firma Sony powi?kszy?a lini? produktów Cinema Line o nowy, flagowy model VENICE 2 — mniejszy od poprzednika, a przy tym wyposa?ony w nowy, pe?noklatkowy przetwornik CMOS o rozdzielczo?ci 8,6K oraz funkcje wewn?trznego zapisu w formatach X-OCN oraz 4K Apple ProRes 4444 i 422 HQ. VENICE 2 odznacza si? równie? imponuj?cym, 16-stopniowym zakresem dynamiki, niezwyk?ymi mo?liwo?ciami pracy w s?abym o?wietleniu, ?agodnym przechodzeniem ?wiate? w prze?wietlenie i naturalnym wygl?dem odcieni skóry. Ca?o?ci dope?niaj? dwie bazowe czu?o?ci ISO (800 i 3200) i wbudowany 8-stopniowy filtr ND. Kamera jest ju? w sprzeda?y.
Na stosowanie filmowego wygl?du obrazu jako ?rodka twórczej ekspresji pozwala tak?e kamera systemowa HDC-F5500, wyposa?ona w przetwornik obrazu CMOS 4K Super 35mm z technologi? Global Shutter. Ze wzgl?du na ma?? g??bi? ostro?ci, mo?liwo?? u?ycia wysokiego klatka?u 4K 120 kl./s i ?cis?? integracj? z innymi kamerami systemowymi Sony model ten by? ju? wykorzystywany na najwa?niejszych imprezach sportowych oraz najbardziej presti?owych ceremoniach wr?czania nagród w bran?y filmowej i muzycznej.
W uzupe?nieniu rozwi?za? do pracy z obrazem firma Sony modernizuje seri? mikrofonów bezprzewodowych UWP-D IV generacji, dodaj?c dwukana?owy odbiornik URX-P41D i praktyczny zestaw UWP-D27. Nowy odbiornik przeno?ny jest prostszy w u?yciu, ma wygodne funkcje, a po dodaniu adaptera stopki MI (Multi Interface) SMAD-P5 pozwala na u?ycie cyfrowego ??cza audio, w które wyposa?onych jest tak?e wiele kamer Sony.
Prezentowana na targach NAB flagowa kamera naramienna 4K HDR Sony PXW-Z750 znalaz?a zastosowanie w produkcji programów reality TV. Wybrano j? niedawno do zdj?? do jednego z najd?u?ej emitowanych i najbardziej cenionych programów reality TV: Survivor (pol. Ryzykanci), nadawanego przez CBS. Program powstaje z u?yciem tak?e wielu innych modeli Sony, w tym FX6. Ogólna liczba kamer Sony u?ywanych w tej produkcji wzros?a teraz do blisko 50. Technologia Sony od samego pocz?tku odgrywa?a znacz?c? rol? w powstawaniu programu, w którym wdra?ano nowe formaty i rozdzielczo?ci. Kamera PXW-Z750 b?dzie pe?ni? kluczow? funkcj? podczas zdj?? do realizowanego obecnie w standardzie HDR-ready sezonu 43, którego emisja ma si? rozpocz?? jesieni?.
??czenie sieci i nadzorowanie ich pracy dzi?ki mo?liwo?ciom technologii IP
Sony powi?ksza ofert? rozwi?za?, które umo?liwiaj? twórcom projektowanie, wdra?anie i nadzorowanie ?rodowisk znajduj?cych si? w siedzibie firmy, regionie lub chmurze. Nevion, firma z grupy Sony i producent platformy orkiestruj?cej multimedia VideoIPath, poinformowa?a ostatnio o wprowadzeniu w niej nowych funkcji sterowania nadawaniem, obejmuj?cych rozsy?anie stanów lampek kontrolnych (tally), zbiorcze przesy?anie sygna?ów wideo (ang. salvo), tworzenie aliasów nazw, grupowanie punktów ko?cowych i monitorowanie miejsc docelowych. Pozwalaj? one w prosty sposób, niewielkim, dodatkowym kosztem wspiera? ca?y cykl produkcji. Idealnie sprawdzaj? si? w zarz?dzaniu o?rodkami nadawczymi opartymi na technologii IP, wirtualnym routingiem, wozami transmisyjnymi i innymi mobilnymi systemami produkcyjnymi. Aktualizacja doda równie? obs?ug? protoko?u sterowania Sony NS-BUS przez szereg urz?dze? zgodnych ju? z VideoIPath, takich jak panele sprz?towe Sony. Umo?liwi ponadto zarz?dzanie po??czeniami z konwerterami SDI-IP i mikserami XVS Sony. Oferta Sony obejmuje równie? zaawansowane rozwi?zanie do orkiestracji produkcji i zarz?dzania obiektami o nazwie Live Element Orchestrator.
Wi?cej mo?liwo?ci, elastyczno?ci i modeli pracy w chmurze
Chmura ma coraz wi?ksze znaczenie dla zapewniania bezpiecznego dost?pu, usprawniania pracy z multimediami i poprawy warunków wspó?pracy. Sony Ci Media Cloud Services oferuje ekosystem aplikacji dzia?aj?cych w chmurze, które umo?liwiaj? organizacjom medialnym gromadzenie, porz?dkowanie, opracowywanie, dostarczanie i archiwizowanie zasobów medialnych. Oferta jest stale doskonalona w celu tworzenia bardziej warto?ciowych rozwi?za? do wielu zastosowa?.
W przypadku postprodukcji aplikacja Ci Workflow zapewnia bezpieczn? organizacj? pracy z plikami pobieranymi w celu dodawania efektów wizualnych (VFX pull). Aplikacja ta umo?liwia automatyczne dostarczanie materia?u do studia VFX — wystarczy jedynie przes?a? na platform? Ci list? monta?ow? (EDL). Wcze?niej jednak produkcja musi przes?a? na Ci ?ród?owe pliki z kamery w celu wygenerowania plików proxy do podgl?du. Proces VFX pull rozpocznie si? po przes?aniu na Ci listy monta?owej. Platforma Ci wyszukuje oryginalny plik wskazany na li?cie i przekszta?ca wskazane uj?cia na ??dany format wyj?ciowy. Generowane klatki s? dynamicznie dostarczane do studia efektów wizualnych, które otrzymuje powiadomienie o kompletnej dostawie. Aplikacja daje takie korzy?ci, jak wi?ksza szybko?? pracy i ni?sze koszty dzia?alno?ci. Pomaga te? rozwi?zywa? typowe problemy z w?asno?ci? i uprawnieniami dost?pu do plików.
Na platformie Ci pojawi?y si? równie? ulepszenia u?atwiaj?ce wspó?prac?, przeznaczone mi?dzy innymi dla u?ytkowników zajmuj?cych si? monta?em i sportem. Umo?liwiaj? one komentowanie w aplikacji, przycinanie i transmisje na ?ywo, dzi?ki czemu upraszczaj? sprawdzanie i opracowywanie tre?ci przez zespo?y kreatywne i pozwalaj? na szybsz? publikacj? materia?u w media spo?eczno?ciowych. Platforma Ci jest tak?e zintegrowana z technologi? Sony Hawk-Eye, by odbiera? transmisje na ?ywo z obiektów sportowych. Dzi?ki temu s?dziowie mog? przegl?da? materia?, oznacza? go i wspólnie podejmowa? decyzje w czasie niemal rzeczywistym, niezale?nie od lokalizacji. Ten model pracy zapewnia tak?e szybki dost?p do tre?ci licencjobiorcom i posiadaczom praw.
Kolejne ulepszenia platformy Ci to aplikacje mobilne do wy?wietlania tre?ci na urz?dzeniach z systemem iOS i Android, aplikacja Apple TV do ogl?dania tre?ci, dok?adniejsza kontrola nad BYOS3, 6-krotnie szybsze pobieranie strumienia na ?ywo i japo?ska wersja j?zykowa.
Funkcje transmisji z kamery do chmury zwi?kszaj? swobod? i elastyczno?? pracy, umo?liwiaj?c efektywn? produkcj? w terenie lub miejscu wydarze?. Sony oferuje rozwi?zanie „z kamery do chmury” nowej generacji o nazwie C3 Portal (C3P). ?ci?le integruje ono sprz?t Sony do pozyskiwania materia?u ze zdaln? obs?ug?, usprawniaj?c prac? z plikami. C3P umo?liwia zdalne sterowanie kamer?, zdalny dost?p do plików oraz bezpieczne, wydajne przesy?anie plików na platform? Ci lub w wybrane przez u?ytkownika miejsce. Nowa aplikacja mobilna C3P usprawnia proces przesy?ania plików poprzez wykorzystanie kamer i telefonów komórkowych. Elastyczne modele pracy z metadanymi umo?liwiaj? niestandardowe i zautomatyzowane dodawanie metadanych do uj?? z kamery. Upraszcza to wyszukiwanie i identyfikacj? materia?u, a w rezultacie przyspiesza jego wczytywanie.
Sony kontynuuje rozwój w?asnych rozwi?za? chmurowych. Firma opracowuje infrastruktur? i narz?dzia do produkcji na ?ywo, które umo?liwi? klientom sprawne przej?cie od dotychczas stosowanych rozwi?za? on-prem do modelu pracy w chmurze.
Wizualizacja nowych, t?tni?cych ?yciem ?wiatów
Wirtualna produkcja zmieni?a telewizj? i kino. Powsta?y nowe sposoby ??czenia ?wiata rzeczywistego i wirtualnego w czasie rzeczywistym. Ta rewolucyjna technologia, oparta na po??czeniu kamer filmowych, wy?wietlaczy LED i silników stosowanych w grach komputerowych, zwi?ksza swobod? pracy, elastyczno?? i wydajno?? na planie filmowym.
Wy?wietlacze Sony Crystal LED z serii B s? zaprojektowane specjalnie do produkcji wirtualnej. Umo?liwiaj? wybór rozstawu pikseli 1,26 lub 1,58 mm, a dzi?ki skalowalno?ci pozwalaj? producentom budowa? systemy o odpowiednich wymiarach i rozdzielczo?ci. Odznaczaj? si? wyj?tkow? jasno?ci? i szerokim zakresem barw. Pokrywa je pow?oka przeciwodblaskowa, a k?t widzenia obrazu wynosi 170 .
Dzi?ki tym pionierskim technologiom u?ytkownicy kamer Sony VENICE uzyskuj? spójne i dok?adne odwzorowanie kolorów na ?cianie wideo, co w po??czeniu z bardzo wysok? rozdzielczo?ci? i zakresem dynamiki nadaje obrazom realistyczny wygl?d.
Aby lepiej obs?ugiwa? sektor wirtualnej produkcji i inne rozwijaj?ce si? rynki, takie jak e-sport, Sony utworzy?o niedawno specjalny zespó?. Skupia on specjalistów, wiedz? i zasoby Sony zwi?zane z tworzeniem obrazów, aby u?atwi? okre?lenie i spe?nienie potrzeb klientów, opracowuj?c zarazem nowe standardy.
Ostatnia ju? nowo?? Sony na targach NAB to wprowadzona przez firm? Hawk-Eye, pierwsza wersja nowego rozwi?zania Hawk-Eye Replay — pakietu produktów tworz?cych wydajne, op?acalne rozwi?zanie do zdalnego przycinania materia?u oraz generowania powtórek i skrótów. Impulsem do jego opracowania by? sukces nagradzanej technologii Hawk-Eye pod nazw? „Every Shot Every Hole”, stosowanej podczas meczów golfowych. Dzi?ki wykorzystaniu firmowych platform danych i systemów ?ledzenia optycznego nowy pakiet stanie si? rozwi?zaniem do produkcji o du?ych mo?liwo?ciach.