We wtorek 7 stycznia (czasu lokalnego) w Las Vegas rozpoczynaj? si? targi CES 2020, b?d?ce dla Sony Corporation („Sony”) okazj? do zaprezentowania nowej oferty i inicjatyw firmy.
Sony zaznacza, ?e pragnie „wype?nia? ?wiat emocjami dzi?ki potencja?owi kreatywno?ci i technologii”. Dostarcza w tym celu produkty, tre?ci i us?ugi, które oddzia?uj? na emocje i pozytywnie wp?ywaj? na spo?ecze?stwo. Podczas konferencji prasowej, która poprzedzi?a otwarcie targów dla publiczno?ci, prezes i dyrektor generalny Sony Corporation Kenichiro Yoshida powiedzia?, ?e „kreatywno?? to ogromna si?a, dzi?ki której Sony stale pod??a naprzód. W po??czeniu z nasz? technologi? jest ona nie do powstrzymania”. Nast?pnie Yoshida-san przedstawi? najnowsze produkty i rozwi?zania z segmentu elektroniki i rozrywki.
Po nim g?os zabra? Jim Ryan (prezes i dyrektor generalny Sony Interactive Entertainment). Poinformowa? on, ?e sprzeda? konsoli PlayStation®4 na ?wiecie przekroczy?a 106 milionów*1, a liczba aktywnych u?ytkowników sieci PlayStation™Network osi?gn??a 100 milionów*2 miesi?cznie. Prezes Ryan omówi? równie? najnowocze?niejsz? technologi? i funkcje konsoli PlayStation®5, której premiera planowana jest pod koniec tego roku, i po raz pierwszy zaprezentowa? publicznie projekt nowego logo. „Pragniemy oferowa? 100-milionowej spo?eczno?ci PlayStation® najwspanialsze tre?ci i niepowtarzalne wra?enia podczas gry”.
Firma Sony poinformowa?a tak?e o niedawnym sukcesie, jakim by?a próbna transmisja na ?ywo z meczu futbolu ameryka?skiego przeprowadzona we wspó?pracy z telewizj? NBC Sports i firm? Verizon. David Mazza (dyrektor techniczny w NBC Sports Group) zwróci? uwag? na oczekiwania stawiane rozwi?zaniom Sony do produkcji telewizyjnej i technologii ??czno?ci bezprzewodowej, która pozwala transmitowa? na ?ywo wydarzenia sportowe nowymi metodami.
Yoshida-san zaprezentowa? równie? prototyp nowego pojazdu autonomicznego wyposa?onego w technologie obrazu i sensory firmy Sony dla jeszcze bezpieczniejszego poruszania si? pojazdami autonomicznymi. „Sony b?dzie kontynuowa? swoj? wizj? firmy twórczej rozrywki opartej na solidnych fundamentach technologicznych” podsumowa? Yoshida-san.
Najwa?niejsze z prezentowanych produktów i prototypów
Na stoisku Sony prezentowane s? ró?ne inicjatywy wykorzystuj?ce potencja? kreatywno?ci i technologii do tworzenia trwa?ej warto?ci. Zgodnie z firmow? strategi? „zbli?ania si? do ludzi” cel ten staraj? si? osi?gn?? wszystkie firmy z grupy Sony. Do przyk?adów takich inicjatyw nale?? technologie, które zbli?aj? Sony do twórców i u?ytkowników d???cych do osi?gni?cia „realizmu”: obrazu filmowego o wysokiej rozdzielczo?ci, trójwymiarowej przestrzeni d?wi?kowej itp. Kolejna grupa to technologie „czasu rzeczywistego”, stanowi?ce pomoc na wszystkich etapach procesu twórczego, od produkcji po polepszanie wra?e? przy ogl?daniu. W wielu rozwi?zaniach mo?na spotka? technologie z obu grup.
Rozwój technologii przetwarzania obrazu i czujników z dziedziny transportu
Firma Sony poka?e, jaki wk?ad zamierza wnie?? w tworzenie zaawansowanych, autonomicznych systemów kierowania pojazdami i jakie nowe wra?enia chce wprowadzi? do ?wiata transportu. „Safety Cocoon” (bezpieczny kokon) to koncepcja strefy bezpiecze?stwa, która zwi?ksza poziom bezpiecze?stwa w typowych warunkach jazdy poprzez analiz? 360-stopniowej strefy wokó? pojazdu w celu wczesnego unikania ryzyka. Go?cie stoiska Sony mog? zapozna? si? z rozwojem wymienionych poni?ej technologii przetwarzania obrazu i czujników, na których opiera si? ta koncepcja. Pragniemy, by te niewidzialne dla oka rozwi?zania Sony zwi?kszy?y poziom bezpiecze?stwa, niezawodno?ci i wygody w transporcie.
- Przetworniki obrazu CMOS o du?ej czu?o?ci, wysokiej rozdzielczo?ci i szerokim zakresie dynamicznym, które kompensuj? migotanie diod LED*3, umo?liwiaj?c dok?adne rozpoznawanie obiektów nawet w warunkach, w których trudno by?o u?y? konwencjonalnych rozwi?za?.
- Lidar pó?przewodnikowy, dok?adnie mierz?cy odleg?o?? w celu precyzyjnego odwzorowania rzeczywistej przestrzeni 3D.
- Technologia fuzji czujników, która wykorzystuje specyficzne w?a?ciwo?ci ró?nych czujników do wczesnego, dok?adnego rozpoznawania nawet w trudnych warunkach: we mgle, pod ?wiat?o czy noc?.
- Przeznaczone do kabin pojazdów czujniki ToF (Time-of-Flight), które wykrywaj? i rozpoznaj? osoby i przedmioty w poje?dzie przy u?yciu technologii pomiaru odleg?o?ci. Informacje te mog? pos?u?y? do wprowadzenia prostszych metod obs?ugi systemu informacyjno-rozrywkowego — na przyk?ad gestami — a w rezultacie zwi?kszy? poziom bezpiecze?stwa i wygody w poje?dzie.
Pomoc twórcom w spe?nianiu marze?
Aby zapewni? twórcom dodatkow? inspiracj? i u?atwi? im dostarczanie utworów do widzów i s?uchaczy, Sony wprowadza rewolucyjne technologie na wszystkich etapach procesu twórczego, od produkcji po sposób przekazu tre?ci.
- Technologia zmieniaj?ca transmisje na ?ywo z imprez sportowych
Post?p w technologii 5G i AI otwiera przed twórcami szersze horyzonty artystyczne i daje nowe mo?liwo?ci produkcji materia?ów filmowych.
- Test s?uszno?ci koncepcji (5G)
W grudniu 2019 r. firma Sony przeprowadzi?a test s?uszno?ci koncepcji polegaj?cy na filmowaniu meczu futbolu ameryka?skiego kamer? po??czon? z sieci? 5G. Celem testu by?o wykazanie, ?e ??czno?? 5G tworzy operatorowi warunki do bardziej twórczej pracy, eliminuje po??czenia przewodowe, a zarazem skraca przygotowanie do pracy i obni?a koszty. Dla go?ci stoiska Sony przygotowano film po?wi?cony tej inicjatywie oraz sprz?t u?yty w te?cie: kamkorder naramienny Sony PXW-Z450, urz?dzenie Xperia 5G mmWave do szybkiego wysy?ania danych oraz prototyp nadajnika koduj?cego i wysy?aj?cego w czasie rzeczywistym materia? filmowy o wysokiej jako?ci.
- Oparta na sztucznej inteligencji technologia analizy obrazu w czasie rzeczywistym
Wykorzystuj?c w?asn?, opart? na sztucznej inteligencji technologi? analizy obrazu w czasie rzeczywistym, firma Sony proponuje nowe wra?enia wizualne, które wzmacniaj? sportowe emocje. Na jej stoisku prowadzone b?d? pokazowe mecze tenisa sto?owego rejestrowane kamerami POV Sony HDC-P50 oraz kamerami ze specjalizowanymi przetwornikami obrazu o du?ej szybko?ci. Przekazywany obraz pos?u?y do natychmiastowej analizy pozycji graczy i toru pi?eczki. Jej wyniki, uzyskane z u?yciem technologii g??bokiego uczenia si?, pozwol? komputerowo wygenerowa? postaci na?laduj?ce ruchy graczy. Dla go?ci przygotowano te? film ukazuj?cy liczb? obrotów pi?eczki wyznaczon? poprzez analiz? obrazu filmowego w silnie zwolnionym tempie.
Technologia wizualizacji przestrzennej 3D dla twórców
- Technologia realistycznego wy?wietlania przestrzeni 3D
Unikatowy, wykrywaj?cy oko wy?wietlacz Sony typu Light Field wykorzystuje szybkie przetworniki obrazu i algorytmy rozpoznawania twarzy do superrealistycznej wizualizacji przestrzeni 3D, nieosi?galnej przy u?yciu tradycyjnych monitorów 3D ogl?danych nieuzbrojonym okiem. Wy?wietlacz ten mo?na z ?atwo?ci? wykorzystywa? w rozwi?zaniach VR (wirtualnej rzeczywisto?ci) i AR (rozszerzonej rzeczywisto?ci). Stanowi on uniwersalne ?rodowisko do tworzenia tre?ci przestrzennych w ró?nych dziedzinach, takich jak rozrywka czy projektowanie produktów.
- Technologia wirtualnej produkcji z u?yciem danych przestrzennych 3D
Na stoisku Sony prezentowany jest tak?e wirtualny plan filmowy, który zmienia sposób produkcji filmów i programów telewizyjnych. Plan ten, utrwalony w studiu filmowym Sony Pictures w postaci realistycznych, przestrzennych danych o obrazie, wy?wietlany jest jako t?o na wy?wietlaczu Crystal LED. Ruch kamery powoduje odpowiedni? zmian? t?a, dzi?ki czemu ko?cowy obraz ma w?a?ciw? perspektyw? i g??bi?. Wirtualna produkcja pozwoli re?yserom, operatorom kamer i aktorom odbiera? scen? tak, jak gdyby w niej naprawd? uczestniczyli. Zapewni te? twórcz? swobod?, poniewa? produkcja filmowa mo?e by? realizowana w dowolnym miejscu.
- Nowe ?rodowisko tworzenia tre?ci z u?yciem systemu du?ego wy?wietlacza o wysokiej rozdzielczo?ci
Rosn?ca popularno?? telewizorów z du?ymi ekranami oraz coraz wi?ksza ilo?? tre?ci o wysokiej rozdzielczo?ci i w standardzie HDR (ang. High Dynamic Range — du?y zakres dynamiki) rodzi zapotrzebowanie na profesjonalne rozwi?zania do wszechstronnej i dok?adnej oceny materia?ów przez ich twórców. Go?cie stoiska Sony b?d? mogli odwiedzi? profesjonaln? monta?owni? z 220-calowym wy?wietlaczem Crystal LED 4K x 2K, poznaj?c obecne i przysz?e rozwi?zania produkcyjne dla wytwórni filmowych, telewizji i serwisów internetowych.
Przekaz dozna? emocjonalnych
Firma Sony prezentuje nowe produkty oparte na firmowych technologiach, które wcze?niej stosowane by?y wy??cznie w modelach z flagowej rodziny BRAVIA® MASTER Series. Telewizory LCD 8K z serii „Z8H” wyró?niaj? si? nadzwyczajn? jako?ci? obrazu, któr? zapewnia najlepszy w tej klasie sprz?tu procesor obrazu X1™ Ultimate. Nowa technologia Sony „Frame Tweeter” pozwala z kolei po??czy? jako?? d?wi?ku Sound-from-Picture Reality™ ze smuk?? sylwetk?. Nowo?ci? w telewizorach OLED z serii „A8H” jest natomiast technologia X-Motion Clarity, pozwalaj?ca wyra?nie ukaza? szybki ruch bez pogorszenia jasno?ci. Sony zapewnia wi?c wysok? jako?? obrazu i d?wi?ku, co w przypadku du?ego ekranu ma pierwszorz?dne znaczenie.
Firma Sony og?osi?a tak?e rozszerzenie oferty urz?dze? zgodnych z systemem d?wi?ku 360 Reality Audio. Zapewnia on intensywne wra?enia przy s?uchaniu, a jego premiera mia?a miejsce jesieni? 2019 r. w Ameryce Pó?nocnej i Europie. Go?cie stoiska Sony mog? wypróbowa? system 360 Reality Audio, ??cz?c s?uchawki i smartfony z partnerskimi serwisami muzycznymi*4. Nagrania 360 Reality Audio s? te? odtwarzane z soundbara i g?o?nika bezprzewodowego. S?uchaj?c ich, mo?na poczu? si? uczestnikiem wyst?pu ich wykonawcy.