Firma Sony wprowadza nowy produkt z linii Cinema Line: kamer? ILME-FR7z wymiennymi obiektywami z mocowaniem typu E, pe?noklatkowym przetwornikiem obrazu i wbudowanymi funkcjami regulacji obrotu, nachylenia i zoomu (PTZ). Dzi?ki uniwersalnemu systemowi zdalnego sterowania i funkcjom przeznaczonym do filmowania nowy model rozszerza mo?liwo?ci twórcze w studiu, produkcjach na ?ywo i na planie filmowym.
Zaawansowany pe?noklatkowy przetwornik obrazu i ró?norodne ?rodki ekspresji, jakie mo?na stosowa? dzi?ki bogatej ofercie obiektywów Sony z mocowaniem typu E, id? w parze ze zdaln? regulacj? obrotu, nachylenia i zoomu, du?? swobod? wyboru ogniskowych i mo?liwo?ci? rejestrowania szerokok?tnego obrazu podczas zdj?? w ograniczonej przestrzeni. Nowy model zapewnia ponadto kinowy wygl?d obrazu i szereg funkcji, dzi?ki którym cyfrowe kamery kinowe Sony przesuwaj? granice mo?liwo?ci w produkcji filmowej. Ma uniwersalny zestaw ??czy i umo?liwia efektywn? prac? w systemach z wieloma kamerami.
— Obraz o kinowym wygl?dzie i klimacie tworzy nowe mo?liwo?ci narracji i dlatego szybko staje si? norm? w telewizji i produkcjach na ?ywo — komentuje Norbert Paquet, dyrektor dzia?u produkcji na ?ywo w Sony Europe. — Równocze?nie, szczególnie przez ostatnie dwa lata, znacz?co zwi?kszy?a si? ilo?? materia?ów kr?conych zdalnie lub w ograniczonej, trudno dost?pnej przestrzeni. Nowa FR7, wyposa?ona w mechanizm PTZ i funkcje kamer filmowych, wpisuje si? w oba te trendy.
FR7 to pierwsza kamera PTZ (z regulacj? obrotu, nachylenia i zoomu, ang. pan tilt zoom) wyposa?ona w pe?noklatkowy, wykonany w technologii BSI przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ o efektywnej rozdzielczo?ci oko?o 10,3 megapiksela i ponad 15-stopniowym zakresie dynamiki tonalnej5. Ten niezwyk?y przetwornik cechuje si? szerokim zakresem dynamicznym, niskim poziomem zak?óce?, filmowym efektem bokeh z pe?noklatkowej matrycy oraz wysok? czu?o?ci?, któr? podczas zdj?? w s?abym ?wietle mo?na rozszerzy? do 409 6004.
Kamera FR7 jest wyposa?ona w system mocowania bagnetowego Sony E-mount i wspó?pracuje z szerokim wachlarzem obiektywów z mocowaniem typu E2 — mi?dzy innymi z seri? G Master™, znan? ze zdumiewaj?cej rozdzielczo?ci i efektu bokeh. Zakres ogniskowych od 12 do 1200 milimetrów3 zapewnia wszechstronne mo?liwo?ci twórcze.
Kamera ma równie? wiele w?a?ciwo?ci serii Cinema Line, pozwalaj?cych nadawa? obrazowi kinowy wygl?d i klimat. Nale?? do nich:
- regulowana czu?o??, któr? podczas zdj?? w s?abym ?wietle mo?na rozszerzy? do ISO 409 600*4;
- ponad 15-stopniowy zakres dynamiki tonalnej*5, pozwalaj?cy osi?gn?? wysok? jako?? najja?niejszych fragmentów obrazu i niski poziom zak?óce?;
- wst?pnie zaprogramowane ustawienia parametrów obrazu, w tym S-Cinetone, zapewniaj?ce naturalny wygl?d odcieni ze ?rodka skali — niezb?dny do uzyskania kolorystyki zdrowej skóry — jak równie? ?agodne barwy i atrakcyjne ?wiat?a. Kszta?tuj?c wygl?d obrazu ju? na etapie zdj??, mo?na skróci? postprodukcj?. Tryb Cine EI pozwala ustawi? bazow? czu?o?? ISO na 800 lub 12 800, aby dostosowa? j? warunków o?wietlenia, ograniczy? zak?ócenia i uzyska? spójny wygl?d uj??. Tryb ten umo?liwia u?ycie opracowanej przez firm? Sony krzywej gamma S?Log3 i szerokich przestrzeni barw S-Gamut3 i S-Gamut3.Cine, dlatego najlepiej sprawdza si? w postprodukcji;
- tryb filmowania w zwolnionym tempie, w jako?ci do 4K 120p*5, pozwalaj?cy rozbudza? emocje obrazem wygl?daj?cym jak w kinie.
?atwa obs?uga pozwalaj?ca wprowadza? nowe perspektywy
Nowa, dedykowana aplikacja sieci www umo?liwia regulacj? obrotu, nachylenia, zoomu i ostro?ci, w??czanie rejestracji i odtwarzania obrazu oraz zmienianie wszystkich ustawie? przy u?yciu przegl?darki internetowej w tablecie lub komputerze. Kamera FR7 daje mo?liwo?? zdalnego podgl?du rejestrowanego obrazu wielu osobom równocze?nie. Mo?liwy jest równie? zdalny podgl?d obrazu z wielu kamer na jednym urz?dzeniu. Wbudowany, zdalnie sterowany mechanizm obrotowo-wychylny pozwala zainstalowa? kamer? na statywie, pod sufitem (z u?yciem dedykowanego uchwytu CIB-PCM1) lub w trudno dost?pnych miejscach, by dyskretnie pod??a? za obiektem i pokazywa? go z oryginalnych perspektyw. Z my?l? o produkcjach wielokamerowych nowy model wspó?pracuje tak?e z pilotem RM-IP500*6 firmy Sony, zwi?kszaj?cym twórczy potencja? i ograniczaj?cym zapotrzebowanie na pracowników w studiu produkcyjnym lub innych ?rodowiskach pracy. Jeden pilot RM-IP500 pozwala zdalnie sterowa? nawet 100 kamerami PTZ i regulowa? obrót, nachylenie i zoom za pomoc? precyzyjnego joysticka. Obs?ug? kamery FR7 u?atwia ponadto dostarczany w zestawie pilot na podczerwie?.
P?ynne ruchy kamery dzi?ki elastycznemu mechanizmowi PTZ
U?ytkownik mo?e zmienia? k?t obrotu i nachylenia z pr?dko?ci? od 0,02 do 60 stopni na sekund?, uzyskuj?c p?ynno?? i stabilno?? ró?nego rodzaju ruchów kamery. Zakres regulacji obrotu wynosi od –170 do 170 stopni, a nachylenia od –30 do 195 stopni.
Programowanie do 100 pozycji kamery
Kamera FR7 ma funkcj? pami?ci 100 ustawie? pozycji. Wbudowana aplikacja sieci www i oferowany oddzielnie pilot RM-IP500 umo?liwiaj? wybór 100 zaprogramowanych pozycji, na które sk?ada si? k?t obrotu i nachylenia, zoom i ostro??. Do u?ycia tej funkcji wystarcza naci?ni?cie przycisku.
Aktualizacja wewn?trznego oprogramowania*7 pozwoli obs?ugiwa? kamer? FR7 za pomoc? komend protoko?u S700 przesy?anych przez sie? Ethernet z panelu zdalnego sterowania (RCP) lub g?ównego modu?u steruj?cego (MSU) Sony.
Funkcja Real-time Eye AF i ?ledzenie w czasie rzeczywistym
Po??czenie automatyki ostro?ci Fast Hybrid AF z systemem regulacji obrotu, nachylenia i zoomu (PTZ) zapewnia p?ynne i dok?adne ustawianie ostro?ci na obiekty w szerokiej strefie, zarówno statyczne, jak i szybko poruszaj?ce si?. Dzi?ki temu unika si? ich zamazania nawet przy ma?ej g??bi ostro?ci.
Wydajne wykrywanie takich obiektów to zadanie wbudowanego procesora BIONZ XR™. Precyzyjnie utrzymuje on ostro?? na oku, nawet gdy filmowana osoba patrzy w gór? lub w dó?, zatem operator mo?e skupi? si? na kompozycji uj?cia. Aplikacja sieci www pozwala ponadto u?y? funkcji „Ostro?? dotykiem”, powoduj?cej ustawienie ostro?ci na wskazany obiekt i jej ?ledzenie w czasie rzeczywistym. W przypadku wykrycia oka w??czy si? funkcja Real-time Eye AF (ustawianie ostro?ci na oko w czasie rzeczywistym).
Wbudowany elektroniczny filtr ND o zmiennej g?sto?ci optycznej
Opracowany przez firm? Sony elektroniczny filtr ND o zmiennej g?sto?ci optycznej umo?liwia p?ynn? regulacj? ilo?ci ?wiat?a przepuszczanego do przetwornika obrazu. Funkcja Auto ND automatycznie utrzymuje sta?? ekspozycj?, dostosowuj?c filtr do zmian ?wiat?a. G?sto?? optyczn? filtra — a tym samym ekspozycj? — mo?na równie? zmienia? zdalnie.
Uniwersalny zestaw ??czy do ró?nych zastosowa?
Kamera FR7 zosta?a opracowana z my?l? o ró?nych modelach pracy, od prostego „pod??cz i u?ywaj” po z?o?one produkcje o wysokim standardzie. Jest wi?c wszechstronnie wyposa?ona w wej?cia i wyj?cia wideo, system zasilania oraz funkcje transmisji strumieniowej IP i synchronizacji z innymi urz?dzeniami.
Wewn?trzny zapis w formacie XAVC i wyj?cie obrazu RAW na urz?dzenia zewn?trzne
Kamera FR7 jest wyposa?ona w dwa gniazda na no?niki danych, rzadko spotykane w kamerach PTZ. Oba gniazda wspó?pracuj? z kartami CFexpress typu A i kartami pami?ci SDXC. Dzi?ki nagrywaniu materia?u filmowego w formacie XAVC-I o wysokiej jako?ci oraz metadanych nowy model Sony sprawdzi si? w ró?norodnych produkcjach wideo.
Karty CFexpress typu A wyró?niaj? si? szybko?ci?. Stabilnie zapisuj? nagrania o du?ej obj?to?ci i z du?? liczb? klatek na sekund?. S? szczególnie u?yteczne w produkcji filmów 4K o wysokiej przep?ywno?ci. Kamera mo?e tak?e pracowa? w trybach nagrywania równoczesnego i naprzemiennego, fotografowania z interwa?em i nagrywania plików proxy.
Wyj?cie SDI kamery umo?liwia przesy?anie 16-bitowych danych RAW do zgodnego rejestratora zewn?trznego (sprzedawanego oddzielnie).
Profesjonalne po??czenie wideo/audio
Kamera jest wyposa?ona w z??cza wyj?cia wideo HDMI typu A i 12G-SDI, jak równie? w wyj?cie optyczne*8 do transmisji na du?e odleg?o?ci.
Z??cze AUDIO IN (XLR, 5-stykowe) umo?liwia doprowadzenie sygna?u z zewn?trznego mikrofonu lub urz?dzenia audio. Transmisja kana?ów audio CH-1 i CH-2 odbywa si? przez jedno z??cze.
??czno?? z sieci? Ethernet
Do obs?ugi kamery, transmisji obrazu i d?wi?ku oraz dostarczania zasilania wystarcza jeden przewód LAN. Zmniejsza to wymagania w zakresie okablowania.
??cze LAN obs?uguje mi?dzy innymi protoko?y transmisji strumieniowej RTSP, SRT i NDI®|HX*9, co znakomicie u?atwia prac? w ?rodowiskach IP.
Kamera FR7 obs?uguje standard PoE++ (Power over Ethernet Plus Plus)*10, mo?e wi?c by? zasilana przez standardowy przewód Ethernet, bez osobnych przewodów zasilania.
Synchronizacja w produkcjach z u?yciem wielu kamer
Z??cze TC IN umo?liwia doprowadzenie kodu czasowego w celu synchronizacji z zewn?trznym urz?dzeniem. Do odbioru sygna?ów synchronizacji w konfiguracjach z wieloma kamerami s?u?y z??cze GENLOCK.
Znajduj?ce si? z boków kamery czerwone i zielone lampki kontrolne przydadz? si? w produkcjach z u?yciem wielu kamer w studiu i poza nim. Dzi?ki nim wykonawcy i personel mog? szybko sprawdzi?, która kamera jest ?ród?em obrazu na wizji, a która pracuje w trybie podgl?du, w gotowo?ci do wej?cia.
Kamera FR7 b?dzie prezentowana po raz pierwszy w dniach 9–12 wrze?nia na stoisku firmy Sony na targach IBC 2022 w Amsterdamie.