W ostatni czwartek SpaceX wyrazi? zdecydowany sprzeciw wobec zarzutów Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), dotycz?cych rzekomych narusze? przepisów podczas dwóch startów rakiet w czerwcu i lipcu 2023 roku. FAA oskar?y?a firm? Elona Muska o niewywi?zanie si? z obowi?zuj?cych regulacji, co wed?ug agencji grozi na?o?eniem grzywny w wysoko?ci 633 000 USD.
Zarzuty FAA dotycz? dwóch startów z bazy w Cape Canaveral na Florydzie. Wed?ug administracji, SpaceX nie uzyska? wymaganej zgody na modyfikacje w planie komunikacji oraz u?y? niezatwierdzonej sieci zbiorników paliwowych. Firma mia?a wprowadzi? now? sterowni? startow? bez wcze?niejszego zatwierdzenia, a tak?e usun?? z planu kluczowe rozmowy telefoniczne pomi?dzy personelem SpaceX a FAA, które mia?y na celu omówienie gotowo?ci przed startem.
W odpowiedzi Elon Musk oskar?y? FAA o nieefektywno?? i zarzuci? agencji polityczne motywy. Na platformie X (dawniej Twitter) Musk napisa?, ?e FAA skupia si? na „drobnych kwestiach”, ignoruj?c wi?ksze problemy z bezpiecze?stwem, które dotycz? Boeinga. Przywo?a? w tym kontek?cie decyzj? NASA, która opó?ni?a powrót astronautów z misji testowej statku kosmicznego Starliner z powodu problemów technicznych. Musk porówna? te sytuacje, sugeruj?c, ?e FAA powinna zaj?? si? Boeingiem, zamiast kara? SpaceX za „ciekawostki”.
FAA utrzymuje jednak, ?e dzia?ania SpaceX by?y niezgodne z przepisami, podkre?laj?c, ?e w przypadku czerwcowego startu z indonezyjskim satelit? telekomunikacyjnym, firma nie uzyska?a zgody na istotne zmiany w procedurach. SpaceX argumentuje, ?e zmiany te by?y zg?oszone z sze?ciotygodniowym wyprzedzeniem, a agencja nie dokona?a ich przegl?du w odpowiednim czasie. Firma podkre?la równie?, ?e zmiany te nie mia?y wp?ywu na bezpiecze?stwo.
Z kolei w przypadku startu w lipcu, FAA wskazuje, ?e SpaceX u?y? niezatwierdzonego systemu zbiorników paliwowych. Firma przyzna?a, ?e u?yto nowej sieci, ale zaznaczy?a, ?e system ten zosta? pó?niej zatwierdzony przez agencj? i uznany za bezpieczny.
SpaceX ma 30 dni na oficjaln? odpowied? na zarzuty FAA. Nie jest to pierwszy raz, kiedy firma mierzy si? z regulacyjnymi wyzwaniami. W lutym 2023 roku FAA na?o?y?a na SpaceX grzywn? w wysoko?ci 175 000 USD za niedostarczenie wymaganych danych dotycz?cych bezpiecze?stwa przed startem satelitów Starlink. Firma zap?aci?a t? kar?.
Ostatnie spory z FAA s? kolejnym przyk?adem d?ugotrwa?ego konfliktu Elona Muska z federalnymi regulatorami. Musk od lat krytykuje rz?dow? biurokracj?, zarzucaj?c jej opiesza?o?? i brak efektywno?ci. Z kolei FAA, jako organ odpowiedzialny za bezpiecze?stwo lotów, niejednokrotnie zwraca?a uwag? na konieczno?? ?cis?ego przestrzegania przepisów w rozwijaj?cej si? bran?y kosmicznej.
W tle tych wydarze? pojawia si? równie? polityczny kontekst. Kandydat na prezydenta USA z ramienia Partii Republika?skiej, Donald Trump, zapowiedzia?, ?e w przypadku zwyci?stwa w wyborach powo?a specjaln? rz?dow? komisj? ds. efektywno?ci, na której czele mia?by stan?? Elon Musk. Wsparcie ze strony Trumpa, który sam ma skomplikowane relacje z rz?dowymi instytucjami, mo?e wskazywa? na dalsze zawirowania wokó? regulacji dotycz?cych przemys?u kosmicznego.
SpaceX kontynuuje prace nad nowymi technologiami, w tym nad pot??n? rakiet? Starship, której start testowy w kwietniu 2023 roku zako?czy? si? dochodzeniem FAA i na?o?eniem szeregu ?rodków naprawczych. Firma Elona Muska pozostaje jednym z kluczowych graczy w sektorze kosmicznym, jednocze?nie regularnie stawiaj?c czo?a wyzwaniom zwi?zanym z regulacjami.
Przysz?o?? relacji mi?dzy SpaceX a FAA pozostaje niepewna, ale jedno jest pewne – przemys? kosmiczny wci?? staje przed wyzwaniami wynikaj?cymi z rosn?cej z?o?ono?ci technologii i konieczno?ci zapewnienia bezpiecze?stwa publicznego.