W 2022 roku 47 europejskich firm po raz pierwszy osi?gn??o warto?? rynkow? przekraczaj?c? 1 miliard dolarów, w porównaniu do 69 w roku poprzednim – wynika z najnowszych danych firmy badawczej Sifted. Cho? jest to wci?? ponad trzy razy wi?cej ni? w 2020 roku, to teraz jest dobry moment, aby przeanalizowa? swoje stare praktyki i warto??, jak? tworzy biznes. Dzi?ki temu firma b?dzie mia?a silniejsz? pozycj?, gdy rynek ponownie ulegnie zmianie -uwa?a Paulius Insoda, CEO w NFQ Technologies, mi?dzynarodowej firmie IT pomagaj?cej globalnym markom we wdra?aniu innowacji, która ma w swoim portfolio 2 jednoro?ce i kilka firm aspiruj?cych do tego miana.
Wed?ug danych Sifted, spadek w tempie powstawania nowych jednoro?ców by? nieunikniony, poniewa? dost?pne dla startupów finansowanie spad?o w 2022 roku o oko?o 23% w porównaniu do 2021 roku. W tworzeniu jednoro?ców w Europie nadal dominuj? Wielka Brytania, Francja i Niemcy, ale ich przewaga nad innymi europejskimi krajami nie jest ju? tak przyt?aczaj?ca, jak wcze?niej.
W zesz?ym roku w Wielkiej Brytanii powsta?o 11 jednoro?ców, czyli 23% ca?o?ci stada. W 2021 roku odsetek ten stanowi? a? 55%. Z kolei we Francji i Niemczech pojawi?o si? 14 nowych jednoro?ców – w porównaniu do 29 w 2021 roku. Na kolejnych miejscach znalaz?a si? Holandia oraz kraje nordyckie. W Polsce w minionym roku nie powsta? ?aden nowy jednoro?ec.
Perspektywy s? wci?? obiecuj?ce
Pomimo spadku liczby powstawania nowych jednoro?ców perspektywy na przysz?o?? nie s? z?e. Wynika to m.in. z coraz wi?kszego zainteresowania globalnych inwestorów europejskimi startupami, a tak?e z polityki wspierania startupów, jak? od lat prowadzi UE i która w ostatnim czasie zosta?a jeszcze bardziej zintensyfikowana.
„Ameryka?skie startupy najpierw d??? do zbudowania skali dzia?ania, nie patrz?c na zysk, podczas gdy w Europie jest z regu?y na odwrót. Powoduje to, ?e z jednej strony Europejczycy maj? znacznie mniej jednoro?ców, ale jednocze?nie znacznie mniej ich startupów ponosi spektakularne klapy. Takie podej?cie jest cenione przez ameryka?skie fundusze venture capital, które cz?sto wyszukuj? rentowne europejskie startupy dzia?aj?ce w atrakcyjnych niszach, a potem próbuj? jej przej??, aby zbudowa? skal? dzia?ania dla ich ameryka?skich odpowiedników. Jest to szans? dla polskich i generalnie unijnych startupów, bo koncentracja na rentowno?ci przyci?ga inwestycje ameryka?skie”
Paulius Insoda, CEO w NFQ Technologies
Przedstawiciel NFQ zwraca tak?e uwag? na niedawny ruch UE, która ustanowi?a „The European Tech Champions Initiative” (ETCI). Na nowa instytucja otrzyma?a do swojej dyspozycji bud?et w wysoko?ci 3,75 miliardów euro na wsparcie startupów na pó?niejszym etapie rozwoju. Pieni?dze te maj? im umo?liwi? dalsze skalowanie dzia?alno?ci i wyj?cie z us?ugami na globalny rynek, jako samodzielne firmy, nie przej?te wcze?niej przez ameryka?ski kapita?.
„ETCI stanowi znacz?c? szans? dla europejskich startupów, aby si? rozwija? i odnosi? sukcesy. Jest to z pewno?ci? krok naprzód dla europejskiego przemys?u technologicznego”
Paulius Insoda
Logistyka nale?y do bran?, które mog? najbardziej skorzysta? z funduszy unijnych
Jak zaznacza prezes NFQ, w 2023 roku ?rodki unijne wespr? przede wszystkim wprowadzanie nowych produktów i us?ug na rynek, automatyzacj?, mechanizacj? i robotyzacj? przedsi?biorstw, a tak?e promocj? eksportu, reklam?, redukcj? kosztów, ograniczenie wp?ywu na ?rodowisko oraz badania dot. nowych produktów i us?ug.
Stanowi to znacz?c? szans? dla wielu polskich firm, szczególnie tych z bran?y logistycznej, gdzie wiele procesów jest nadal r?cznych, pozbawionych automatyzacji i przechodz?cych powa?ne zmiany pod wp?ywem globalnych wydarze?. Dodatkowo logistyka ma znacz?cy wp?yw na ?rodowisko, co jest wa?nym kryterium pozyskiwania funduszy unijnych.
„Potencja? funduszy europejskich i wspó?finansowania dla rozwoju, np. przez tworzenie nowoczesnego oprogramowania i ?rodowisk ochronnych, jest bardzo obiecuj?cy”
Paulius Insoda
Jak skalowa? startupy?
Nowe fundusze na skalowanie startupów powinny pomóc polskim firmom w ekspansji na globalnym rynku. Jednak warto pami?ta?, ?e jest to proces d?ugi i skomplikowany, wymagaj?cy od przedsi?biorcy wiele wysi?ku i zaanga?owania.
„Aby przygotowa? si? do tego procesu, nale?y przeprowadzi? audyt w?asnego produktu lub us?ugi i zbada?, co mo?na ulepszy? lub zmieni?, aby zwi?kszy? jego warto??. Nast?pnie nale?y opracowa? strategi?, która pozwoli osi?gn?? wyznaczone cele. Robi?c to, warto pami?ta?, ?e inwestorzy, szukaj?c spó?ek do zainwestowania, patrz? przede wszystkim na rentowno?? i skalowalno??. Sama rentowno?? nie jest wystarczaj?ca, bo kluczowa jest mo?liwo?? szybkiego wzrostu przy zachowaniu rentowno?ci. Silny partner technologiczny mo?e wnie?? warto?? dodan? w tym zakresie”
Paulius Insoda
Cz??ci? strategii skalowania biznesu powinno by? tak?e znalezienie odpowiednich ludzi, którzy posiadaj? odpowiednie umiej?tno?ci i do?wiadczenie, a tak?e si?gni?cie po nowoczesne technologie i narz?dzia, które pozwol? na automatyzacj? procesów, popraw? jako?ci produktu lub us?ugi oraz zwi?kszenie efektywno?ci dzia?a?.
„W rozmowach z inwestorami liczy si? przede wszystkim spójna wizja rozwoju i umiej?tno?? zapewnienia wzrostu, np. za pomoc? Minimum Viable Product, dzia?aj?cego prototypu docelowego rozwi?zania gotowego do wprowadzenia na rynek”
Paulius Insoda