Ro?nie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów AI w polskich organizacjach, co wi??e si? ze zdobyciem odpowiednich umiej?tno?ci. 94 proc. pracowników firm wykorzystuj?cych AI przyznaje, ?e chce podnosi? swoje kompetencje, a 66 proc. ju? uczestniczy?o w odpowiednich programach szkoleniowych.
Zapewnienie pracownikom w?a?ciwych umiej?tno?ci jest niezb?dne do wydobycia warto?ci z najnowszych technologii, w tym sztucznej inteligencji. Ta, odpowiednio rozwijana, pomaga uwolni? pracowników od rutynowych zada?. Dzi?ki temu zyskuj? oni czas, który mo?e by? wykorzystany w innych obszarach biznesu. Sami zainteresowani równie? s? tego zdania. Chc? inwestowa? uwolnione przez AI zasoby w dalszy rozwój umiej?tno?ci na innych polach i wnosi? wi?ksz? warto?? do firm w których pracuj?.
Piel?gnujmy talenty, korzystajmy z AI
W marcu br. Microsoft przeprowadzi? badanie dotycz?ce wp?ywu rozwoju umiej?tno?ci z zakresu sztucznej inteligencji na rozwój biznesu. Wzi??o w nim udzia? 12 000 pracowników i liderów z wi?kszych przedsi?biorstw na 20 rynkach na ca?ym ?wiecie, w tym w Polsce. Zdaniem uczestników popyt na umiej?tno?ci z zakresu AI znacz?co ro?nie. Polscy ankietowani przyznaj?, ?e ju? w ci?gu 6-10 najbli?szych lat, udzia? osób z wymaganymi kompetencjami w tym zakresie si?gnie 55 proc., przy ?redniej dla wszystkich krajów wynosz?cej 49,5 proc. W firmach wykorzystuj?cych sztuczn? inteligencj? w sposób zaawansowany, specjali?ci od AI b?d? stanowili nawet 58 proc. wszystkich pracowników posiadaj?cych kompetencje w tym zakresie.
Firmy dostrzegaj? najwi?ksze korzy?ci biznesowe ze stosowania sztucznej inteligencji, gdy jej wdra?anie „idzie pod r?k?” z rozwojem kompetencji pracowników. Dotyczy to zarówno umiej?tno?ci technicznych, takich jak zaawansowana analiza danych czy programowanie, jak i mi?kkich, takich jak zaawansowana komunikacja i negocjacje. Zdobywanie nowej wiedzy przez osoby pracuj?ce z technologi?, zwi?ksza jej warto?? dla organizacji. Zach?ca to do dalszego stosowania AI i dalszego kszta?cenia, nap?dzaj?c ko?o zamachowe innowacji w firmach.
„Rozwój umiej?tno?ci cyfrowych w obszarze AI to swoista polisa ubezpieczeniowa dla ka?dego biznesu na przysz?o??. Potrzeba do tego odpowiedniej kultury organizacyjnej, ale tak?e odpowiednich zasobów wiedzy i motywacji. Og?oszony przez Microsoft plan inwestycyjny zwi?zany z budow? pierwszego w Polsce centrum przetwarzania danych w chmurze i rozwojem kompetencji cyfrowych dla 150 tysi?cy osób pozwoli jeszcze lepiej uwolni? potencja?, który drzemie nie tylko w polskich programistach i osobach pracuj?cych w bran?y IT. Szans? na zdobycie nowych umiej?tno?ci w ramach ró?norodnych projektów, warsztatów, hackathonów i szkole? b?dzie mia? ka?dy. Program wzmocni rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej, ?eby technologiczne serce Europy bi?o w?a?nie tutaj” – mówi Magda Taczanowska, cz?onek zarz?du polskiego oddzia?u Microsoft.
Ju? teraz prawie 58 proc. pracowników polskich firm wykorzystuj?cych AI w sposób zaawansowany widzi szans? na to, ?e technologia pozwoli im wykonywa? zadania o wi?kszym znaczeniu dla organizacji.
„80% polskich firm zatrudniaj?cych powy?ej 250 pracowników, które ju? maj? rozwi?zania AI na pok?adzie, widzi w tej technologii konkretn? warto?? dla swojego biznesu. G?ówne obszary, w których wykorzystuj? sztuczn? inteligencj? to bardziej produktywne procesy oraz rozwój produktów i us?ug. Zastosowanie automatyzacji pozwala na odzyskanie czasu, który, jak wynika z badania, najch?tniej jest wykorzystywany do podnoszenia kompetencji w tym obszarze. Interesuj?ce jest, ?e rozwi?zania AI wychodz? poza dzia?y IT usprawniaj?c dzia?anie marketingu, sprzeda?y czy nawet HR.” – podkre?la Diana Oleksiuk-Szczurowska, odpowiedzialna za obszar AI i kompetencji w polskim oddziale Microsoft.
Z AI zyskujesz podwójnie
Firmy stosuj?ce technologie oparte o AI stawiaj? na zwi?kszanie kompetencji pracowników. Dzi?ki temu s? bardziej odporne na zawirowania, lepiej si? adaptuj? do nowych warunków i ?atwiej im zachowa? ci?g?o?? biznesu.
„Eksperci mówi?, ?e sztuczna inteligencja nie wyeliminuje naszych stanowisk, a jedynie przejmie niektóre z wykonywanych zada?. Wspó?praca z AI stanie si? norm?. Praca cz?owieka z wykorzystaniem tej technologii mo?e by? rozumiana na trzy sposoby. Po pierwsze, trzeba zbudowa? algorytmy AI. Niezb?dne do tego s? umiej?tno?ci czysto techniczne, zw?aszcza programowanie. Po drugie, zadaniem cz?owieka jest nadzorowanie takiego algorytmu, np. sprawdzanie czy nie jest on stronniczy oraz czy podejmowane prze niego decyzje s? dobre. Tutaj przydaje si? umiej?tno?? szybkiego podejmowania kluczowych decyzji. Na kolejnym etapie cz?owiek wspó?pracuje z AI przy wykonywaniu zada?. Na tym polu niezb?dne s? umiej?tno?ci mi?kkie, skuteczne zarz?dzanie czy empatia” – powiedzia? Julian Lambertin, Executive Vice President w KRC Research.
Pracownicy przyznaj? jednak, ?e wolno?? wyboru konkretnych umiej?tno?ci wp?ywa pozytywnie na ich ch?? rozwoju. Tego zdania jest niemal 68 proc. przedstawicieli z Polski. Jak przyznaj? specjali?ci, równie istotna jest tak?e perspektywa nagradzania (finansowego lub przyspieszenia ?cie?ki awansu), na co zwraca uwag? 49 proc. rodzimych respondentów.
93,6 proc. kadry kierowniczej wy?szego szczebla równie? przyznaje, ?e by?aby w stanie zapewni? nagrody finansowe dla tych pracowników, którzy zdobyliby wy?szy poziom umiej?tno?ci istotnych z punktu widzenia wdra?ania i adaptacji AI. Mog?yby by? wprowadzane w formie przyspieszonego awansu, premii lub kombinacji tych czynników:
· Wzrost wynagrodze? – na t? form? promocji wskaza?o 41,62 proc. ogó?em w porównaniu z 57,55 proc. w Polsce;
· Wyp?ata premii – 25,58 proc. ogó?em w porównaniu z 17,92 proc. w Polsce;
· Awanse – 20,18 proc. ogó?em vs 22,64 proc. w Polsce.
Co ciekawe, ponad 65 proc. pracowników polskich firm wykorzystuj?cych AI w sposób zaawansowany przyznaje, ?e ich pracodawca robi obecnie wystarczaj?co du?o, aby odpowiednio ich przygotowa? na dalszy rozwój tej technologii w organizacji. W firmach, które nie wdra?aj? sztucznej inteligencji lub dopiero z ni? eksperymentuj?, odsetek ten spada do 40 proc. Co wi?cej, 70 proc. pracowników rozwa?a zmian? miejsca pracy, gdyby pracodawca nie inwestowa? w ich rozwój umiej?tno?ci.
Nadawanie dodatkowej warto?ci umiej?tno?ciom oraz ci?g?emu kszta?ceniu i szkoleniu w organizacjach czyni je jednak atrakcyjnymi w oczach pracowników, ale i przysz?ych kandydatów.
W przeprowadzonym przez Microsoft badaniu “AI & Skills” wzi??o udzia? ok 12 000 pracowników i liderów biznesu z obszaru wi?kszych przedsi?biorstw (ang. enterprise) na 20 rynkach na ca?ym ?wiecie w marcu 2020 roku. Polsk? reprezentowa?o 611 przedstawicieli firm zatrudniaj?cych wi?cej ni? 250 pracowników.