Wed?ug danych GUS prac? w IT podejmuje 20 tys. osób rocznie, ale wci?? na naszym rynku brakuje 50 tys. programistów. Uczelnie wy?sze nie s? w stanie wykszta?ci? tak du?ej liczby specjalistów, a szkolenie nowych pracowników ,,na w?asn? r?k?” jest czasoch?onne i wymaga du?ych nak?adów finansowych. Cz?sto okazuje si? te?, ?e wiedza opanowana przez kszta?c?cych si? ,,po godzinach” koderów jest niewystarczaj?ca, by podo?a? wymaganiom wspó?czesnych firm. Managerowie i HR-owcy mog? jednak zwróci? si? do szkó? programowania, które ucz? przysz?ych specjalistów, dbaj?c o ich wszechstronny rozwój i weryfikuj? ich umiej?tno?ci jeszcze na etapie nauki.
Praktyczna szko?a programowania ??czy w sobie kompetencje uczelni i wyspecjalizowanych agencji HR. W odró?nieniu od kilkutygodniowych kursów kszta?ci wyselekcjonowanych kandydatów przez co najmniej 8 miesi?cy, które wie?czy pó?roczny sta?. By podj?? nauk? w tego typu organizacji nale?y przej?? z?o?ony proces rekrutacyjny i zadeklarowa? swoj? pe?n? dyspozycyjno?? i zaanga?owanie przez co najmniej 18 miesi?cy.
Prowadz?c tak? selekcj? kandydatów, mamy pewno??, ?e kszta?cimy osoby zdeterminowane do podj?cia pracy w tym zawodzie. – komentuje Barbara Zarzecka, mentorka z warszawskiego oddzia?u szko?y programowania Codecool. – Stawiamy na studentów, którzy maj? zdolno?ci analityczne, by móc zmierzy? si? z wieloma trudnymi zagadnieniami z dziedziny IT. Kursanci po wielu miesi?cach intensywnej pracy nad j?zykami, takimi jak Java, C++, HTML, Python czy .NET i obowi?zkowym pó?rocznym sta?u s? w pe?ni gotowi, by podj?? prac? w najbardziej presti?owych firmach IT. – dodaje Zarzecka.
Pracownik na zamówienie
Wspó?czesne szko?y programowania proponuj? swoim partnerom mo?liwo?? wykszta?cenia pracowników pod k?tem wykorzystywanych przez nich rozwi?za?. Wyselekcjonowani kandydaci ucz? si? wi?c j?zyków programowania ze szczególnym naciskiem na te po??dane u potencjalnego pracodawcy. W tego typu szko?ach nauczycielami s? do?wiadczeni programi?ci – mentorzy, którzy dziel? si? nie tylko praktyczn? wiedz?, ale i do?wiadczeniem, które zdobywali jako pracownicy firm lub dzia?ów IT. Post?py kursantów przez ca?y czas trwania szkolenia s? na bie??co weryfikowane, a do kolejnych etapów nauki przechodz? tylko ci, którzy potrafi? opanowa? obowi?zuj?cy, nie zawsze ?atwy materia?. To rozwi?zanie ma zapewni? potencjalnemu pracodawcy, ?e zatrudniony absolwent b?dzie odpowiednio wykszta?cony i zdeterminowany do pracy.
Programisto, wspó?pracuj!
Wiedza, zdolno?ci analityczne i zaanga?owanie cz?sto nie wystarcz?, by podo?a? wyzwaniom, jakie stawia codzienna praca w tym zawodzie. Do zada? programisty nale?y równie? kooperacja z ca?ym zespo?em w ramach cz?sto bardzo z?o?onych projektów, w które zaanga?owanych jest kilku specjalistów. Kszta?cenie umiej?tno?ci wspó?pracy w grupie warto wi?c rozpocz?? równolegle z nauk? tworzenia kodu.
Ju? na etapie rekrutacji sprawdzamy predyspozycje kandydatów do pracy w grupie, poniewa? wiemy, ?e jest to niezb?dna umiej?tno?? w przysz?ej pracy projektowej. K?adziemy te? ogromny nacisk na rozwój umiej?tno?ci mi?kkich, zadaj?c studentom wiele projektów do realizacji w zespole, by wspólnie pracowali nad kodem, dziel?c si? wiedz? i umiej?tno?ciami – podkre?la Mateusz Ostafil, mentor programowania z Codecool.
Szko?a oparta na praktyce i pracy zespo?owej stanowi szans? do nabycia po??danych na rynku umiej?tno?ci. To tak?e alternatywa dla 5 letnich studiów i szansa na przebran?owienie. Coraz wi?cej pracodawców, a tak?e przysz?ych programistów, widzi potencja? w tej alternatywnej formie kszta?cenia. Przygotowuje ona kursantów do realnych wymogów firm ju? od pierwszego dnia szkolenia, a tak?e pozwala zmniejsza? luk? cyfrow? na rynku pracy.