Niemal ka?dy sektor ?wiatowej gospodarki odczuwa skutki biznesowe zwi?zane z koronawirusem, czyli COVID-19. Zauwa?alne s? nie tylko gwa?towne spadki na gie?dach, których efektem jest mi?dzy innymi wstrzymanie importu oraz eksportu do rejonów najbardziej zagro?onych. Nawet tak silny i dynamiczny obszar, jakim bez w?tpienia jest e-commerce, tak?e musi przygotowa? si? na zupe?nie nowe wyzwania.
Epidemia rozprzestrzenia si? po ca?ej kuli ziemskiej w i?cie zawrotnym tempie. Zagro?enie dla ?ycia to jedno, ale uwag? przykuwaj? te? negatywne skutki dla kondycji sprzeda?y internetowej. Rynek zmaga si? z zak?óceniami logistycznymi, a w konsekwencji z niedoborem produktów. Import z krajów azjatyckich w g?ównej mierze zosta? zablokowany, mimo ?e wiele firm ju? dawno uruchomi?o procesy produkcyjne zorientowane na nadchodz?cy sezon wiosenny. W dobie zagro?enia konsumenci zdecydowanie wi?cej czasu sp?dzaj? w domach, a co za tym idzie mog? po?wi?ci? si? e-handlowi. Mimo to wzrost tendencji zakupowych w tym obszarze stanowi olbrzymie wyzwanie logistyczne.
Korzy?ci i zagro?enia
Wybuch koronawirusa sprawi?, ?e odnotowano znacz?ce wzrosty w zakresie produktów wspieraj?cych ochron? przed zaka?eniem. Wystarczy wspomnie? o lekach, ?rodkach dezynfekcji czy suplementach na odporno?? organizmu. W uj?ciu globalnym, wirus jeszcze bardziej nap?dzi? sprzeda? internetow? kosztem zakupów w sklepach stacjonarnych, lecz w parze z biznesowymi korzy?ciami id? równie? realne zagro?enia.
Bran?a logistyczna jest zbudowana na bardzo trwa?ych fundamentach. Dzia?ania operacyjne ulegaj? jednak nag?ym, dynamicznym zmianom, co w ca?ym sektorze uruchamia procesy, na które trudno si? przygotowa?. Na tej rewolucji nie zyskuje tak?e ka?dy sklep internetowy. Wszystko zale?y od kategorii towarów. Niektóre produkty w Chinach odnotowa?y niebywa?e wzrosty na poziomie kilkuset procent. Ich przeciwie?stwem s? te szybko zbywalne. Dla przyk?adu, ?ywno?? jest wytwarzana lokalnie, dlatego ?atwo zaspokoi? na ni? popyt.
Handel internetowy kwitnie, lecz sam proces dostawy jest na tyle z?o?ony, ?e trudno mówi? o naturalnej dynamice wzrostu. Wiele fabryk stan??o w miejscu, drogi s? zablokowane, logistyka cierpi, a pracownicy pracuj? krócej lub zdalnie, o ile to w ogóle mo?liwe. Cz??? firm eventowych ju? zapowiedzia?a, ?e skutki koronawirusa mog? by? dla nich na tyle dotkliwe, ?e b?d? zmuszone znikn?? z rynku.
Bezpiecze?stwo przede wszystkim
Ponadto, firmy kurierskie s? sk?onne weryfikowa?, czy klient jest obj?ty kwarantann?. Istnieje uzasadnione ryzyko, ?e w przypadku mo?liwo?ci zaka?enia, paczka nie zostanie dor?czona, tym bardziej ?e dostawa do r?k w?asnych jest ryzykowna zarówno dla kuriera, jak i odbiorcy. Operatorzy odwiedzaj? dziennie ?rednio kilkadziesi?t osób, co wprost przek?ada si? na zwi?kszone zagro?enie rozprzestrzeniania si? wirusa. Dostawy do domu wydaj? si? bezpieczniejsze ni? zakupy w sklepie stacjonarnym, lecz ryzyko ich zahamowania jest bardzo realne. W tej sytuacji istotn? rol? odgrywaj? automaty do odbioru przesy?ek bez konieczno?ci spotkania twarz? w twarz. Rozwi?zanie, które zyskuje w dobie kryzysu, jest nie tylko bezpieczniejsze, lecz tak?e bardziej ekonomiczne.
Agencja Reuters kilka tygodni temu informowa?a o potencjalnych problemach najwi?kszych podmiotów kurierskich zwi?zanych z epidemi?. Najsilniej odczuwaj? je mieszka?cy Chin oraz W?och, lecz sytuacja jest bardzo rozwojowa. Sam biznes ewidentnie z?apa? zadyszk?. Specyfika pracy kurierów wymaga zatem implementacji stosownych zabezpiecze? w bardzo krótkiej perspektywie czasowej.