Ró?nice w cenach wybieranych przez nas prezentów w poszczególnych sklepach on-line si?gaj? nawet ponad 100 proc.
W tym roku a? 42 proc. bud?etu przeznaczonego na prezenty zostawimy w sklepach internetowych. Jak wynika z badania firmy doradczej Deloitte 23 proc. Polaków prezenty kupuje ju? w listopadzie, a a? 39 proc. deklaruje, ?e wybierze si? na zakupy w pierwszej po?owie grudnia. Oznacza to, ?e du?a cz??? z nas skorzysta?a z ofert handlowych w czasie Black Friday. Analiza ofert 800 sklepów internetowych przeprowadzona przez Deloitte we wspó?pracy z firm? Dealavo pokaza?a jednak, ?e promowany przez sprzedawców on-line Black Friday to wci?? jedynie zabieg marketingowy. Ze „?wi?tecznego barometru cenowego” wynika, ?e obni?ka cen w tym dniu tj. 24 listopada br. w porównaniu do poprzedzaj?cego pi?tku 17 listopada br. wynios?a zaledwie ?rednio 1,3 proc.
W USA tradycyjnym momentem rozpocz?cia zakupów ?wi?tecznych jest Black Friday, czyli pi?tek po ?wi?cie Dzi?kczynienia. Wtedy to sprzedawcy znacznie obni?aj? ceny setek produktów.
Równie? w Polsce dzie? ten coraz bardziej wpisuje si? w handlow? tradycj?. Dlatego ponownie zdecydowali?my si? sprawdzi?, jak kszta?tuj? si? ceny najpopularniejszych produktów wybieranych przez Polaków, jako prezenty. W ubieg?ym roku nasza analiza pokaza?a, ?e im bli?ej ?wi?t, tym sprzedawcy internetowi bardziej dynamicznie zarz?dzaj? cenami produktów, które zamierzamy po?o?y? pod choink? – mówi Magdalena Jo?czak, Partner w Dziale Konsultingu oraz Lider zespo?u ds. Sektora Dóbr Konsumenckich w Deloitte.
Dzi?ki corocznemu badaniu Deloitte „Zakupy ?wi?teczne 2017” znamy kategorie produktów, które najch?tniej kupujemy, jako prezenty. Dlatego analizie poddano najpopularniejsze produkty ?wi?teczne w takich kategoriach jak: gry, konsole, drobne AGD, kosmetyki, ksi??ki, muzyka, okulary VR, perfumy, gry planszowe, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki. Za pomoc? oprogramowania Dealavo Smart Prices konkretne oferty tych produktów zosta?y wyszukane oraz pod??czone do codziennego monitoringu. ??cznie przebadano oko?o 150 produktów, które znajduj? si? w ofercie ponad 800 sklepów online. Oko?o 110 produktów znalaz?o si? na monitorowanej li?cie, zarówno w ubieg?ym, jak i w tym roku, co pozwoli?o porówna? ceny w czasie ubieg?orocznego i tegorocznego Black Friday.
Black Friday – w du?ej cz??ci sklepów internetowych – tylko w reklamie
W ramach „?wi?tecznego barometru cenowego” eksperci Deloitte ??cznie przeanalizowali 4,5 tys. cen produktów, które najcz??ciej wybieramy na prezenty dla najbli?szych. Cena 71 proc. analizowanych produktów podczas Black Friday w porównaniu do pi?tku 17 listopada nie uleg?a zmianie. Z kolei w przypadku jednej pi?tej analizowanych cen zanotowano ich spadek, a w przypadku 8 proc. ich wzrost.
Ze „?wi?tecznego barometru cenowego” Deloitte wynika, ?e obni?ki zwi?zane z Black Friday maj? charakter symboliczny, a przyznawane wszystkim klientom rabaty nie s? tak du?e jak mog?oby wynika? z przekazów reklamowych i marketingowych poszczególnych sklepów. Pomi?dzy pi?tkiem 17 listopada br. a pi?tkiem 24 listopada br. (Black Friday) ró?nica w cenach analizowanych kategorii produktów wynosi?a ?rednio 1,3 proc. Rok wcze?niej by?a ona bliska zeru.
Mimo tego wzrostu, obni?ki cen na ca?ym koszyku nadal s? niemal nieodczuwalne dla klientów, mimo, ?e przekazy reklamowe mówi? zupe?nie co innego. Porównywanie ofert polskich sklepów internetowych do tego, co si? dzieje w USA jest uzasadnione jedynie w nielicznych przypadkach, zarówno w przypadku poszczególnych detalistów, jak i kategorii produktów – mówi Mariusz Chmurzy?ski, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.
Black Friday – gratka dla graczy
Jak kszta?towa?y si? ceny podczas tegorocznego Black Friday?
Spo?ród 150 przeanalizowanych produktów w przypadku 109 obni?ono cen? o ?rednio 2,3 proc. Z kolei ceny 35 produktów posz?y w gór? w porównaniu z pi?tkiem tydzie? wcze?niej. Ich ceny wzros?y ?rednio o 1,2 proc. Najbardziej podro?a?y konsole, ksi??ki i p?yty CD, gdzie podwy?ki si?ga?y nawet 7,6 proc. – mówi Jakub Kot, Prezes Dealavo.
W Black Friday najtaniej mo?na by?o kupi? przede wszystkim gry komputerowe i na konsole. Podobnie jak w ubieg?ym roku najwi?ksza obni?ka dotyczy?a gry Titanfall 2 (PC), której cena w Black Friday spad?a a? o 28,1 proc. O ponad 10 proc. stania?y równie? Wolfenstein II: The New Colossus (PC), Dishonored 2 (PS4) i Horizon: Zero Dawn (PS4).
Ciekawym przyk?adem zupe?nie innej strategii s? smartfony. W ci?gu omawianego tygodnia cena iPhone 7 32GB obni?y?a si? jedynie o 0,6 proc. W przypadku Samsunga Galaxy S8 64GB SM-G950 obni?ka wynosi?a 2,4 proc., a Huawei P9 Lite 2 proc.
Du?e zró?nicowanie cen
Podobnie jak w ubieg?ym roku, równie? tegoroczna analiza pokaza?a, ?e ró?nica pomi?dzy cenami w poszczególnych sklepach mo?e by? naprawd? du?a.
Najwi?ksze ró?nice zanotowali?my w kategorii perfum i kosmetyków, gdzie rozbie?no?ci w czasie Black Friday pomi?dzy cen? maksymaln? a minimaln? si?ga?y odpowiednio ?rednio 138 i 98 proc. Mo?e to wynika? z faktu, ?e akurat w przypadku tego typu produktów, klienci bardziej kieruj? si? emocjami. Korzystaj? z tego sprzedawcy, którzy wiedz?, na których produktach mog? ustala? wy?sze ceny – wyja?nia Krzysztof Bo?, Starszy konsultant w Dziale Konsultingu Deloitte.
Tego samego dnia (24 listopada br.) woda perfumowana Calvin Klein Eternity Women (100 ml) w jednym ze sklepów internetowych kosztowa?a 108,9 z?, a w innym 359 z?. Ró?nica wynosi?a wi?c 230 proc. Najmniejsze ró?nice pomi?dzy cen? minimaln? a maksymaln? odnotowano w przypadku telewizorów (35 proc.), konsoli (36 proc.) oraz smartfonów (52 proc.). Telewizor Samsung UE50MU6102 w jednym ze sklepów w tym samym czasie kosztowa? 2199,00 z?, a w innymi 3178,98 z?. Ró?nica wynosi?a wi?c 45 proc. W przypadku drobnego AGD by?o to ?rednio 78 proc. Maszynk? do strzy?enia Philips HC 3410/15 Series 3000 mo?na by?o kupi? za 59 z? lub 126 z? (114 proc. ró?nicy).
W ci?gu roku stania?y popularne smartfony, podro?a?y perfumy
Eksperci Deloitte sprawdzili równie?, czy ceny tych samych 110 produktów kszta?towa?y si? podobnie w czasie tegorocznego i ubieg?orocznego Black Friday. W przypadku 35 z nich ceny wzros?y, a w przypadku 71 produktów ceny spad?y.
Nie jest zaskakuj?ce, ?e obni?ono ceny m.in. smartfonów, które rok temu by?y flagowymi produktami swoich producentów. W tym roku ich miejsce zaj??y nowsze modele. Tak by?o w przypadku Huawei P9 Lite, Samsunga Galaxy S7 32GB i Samsunga Galaxy S7 EDGE, których ceny w ci?gu roku spad?y o ponad 20 proc. W przypadku Apple iPhone 7 32GB obni?ka ta si?gn??a prawie 20 proc. – wyja?nia Krzysztof Bo?.
Na drugim biegunie znajduj? si? perfumy. A? siedem z dziesi?ciu analizowanych w tym i ubieg?ym roku ma obecnie wy?sze ceny ni? w 2016 roku. Wzrosty zanotowano równie? w kategorii p?yt CD oraz kosmetyków. Cena kremu do twarzy dla m??czyzn Lancome Men Age Fight (50 ml) w ci?gu roku wzros?a o prawie 20 proc.
Gor?cy okres przed?wi?teczny po raz kolejny pokazuje, ?e detali?ci internetowi coraz lepiej rozumiej? regu?y gry w zakresie rentownego budowania atrakcyjnej percepcji cenowej swoich sklepów. Wyj?tkiem nie jest Black Friday, kiedy to mo?na mocno zakomunikowa? niskie ceny, na wizerunkowym asortymencie, a utracon? mar?? nadrobi? zarz?dzaj?c cenami pozosta?ych produktów – t?umaczy Mariusz Chmurzy?ski.
Konsumenci szukaj?cy prawdziwych oszcz?dno?ci powinni ostro?nie podchodzi? do kampanii reklamowych oraz mie? ?wiadomo?? mechanizmów rz?dz?cych akcjami promocyjnymi wokó? Black Friday.
Badanie cen b?dzie kontynuowane do ko?ca stycznia 2018 r. Dzi?ki kolejnym jego odczytom, eksperci Deloitte sprawdz?, jak detali?ci internetowi wykorzystaj? atrakcyjn? percepcj? cenow? dobudowan? w okresie Black Friday do zwi?kszania ruchu i mar?y w swoich sklepach.