Po pocz?tkowym wahni?ciu w marcu sprzeda? bezpo?rednia zacz??a szybko rosn??, i to nie tylko w Polsce. Wiele firm, nie tylko te sprzedaj?ce ?rodki do dezynfekcji, notuje nawet 60–80-proc. wzrosty. Bran?a dobrze poradzi?a sobie w okresie lockdownu i spowolnienia gospodarczego dzi?ki wysokiemu zaawansowaniu technologicznemu i przeniesieniu du?ej cz??ci kontaktów z klientami do internetu, tak?e do mediów spo?eczno?ciowych. Firmy stale rekrutuj? ch?tnych do wspó?pracy. W tym roku przyby?o im wielu nowych sprzedawców.
– W przeciwie?stwie do oczekiwa? z pocz?tku roku bran?a sprzeda?y bezpo?redniej ma si? bardzo dobrze. Wi?kszo?? firm raportuje dwucyfrowe wzrosty, rz?du nawet 60–80 proc., przy czym dotyczy to nie tylko firm sprzedaj?cych np. suplementy czy p?yny do dezynfekcji, bo tutaj wzrosty s? oczywiste, ale równie? dystrybutorów innych produktów, w tym np. high tech z dziedziny AGD – mówi Miros?aw Lubo?, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzeda?y Bezpo?redniej. – Dalsze perspektywy na razie s? dobre. Tym bardziej ?e raporty z innych krajów europejskich i pozaeuropejskich wskazuj?, ?e u nich sytuacja jest bardzo podobna.
Zgodnie z danymi ?wiatowej Federacji Stowarzysze? Sprzeda?y Bezpo?redniej (WFDSA), przytaczanymi przez PSSB, w ubieg?ym roku warto?? sprzeda?y bezpo?redniej na ?wiecie wynios?a ponad 180,5 mld dol. To rekordowy wynik, który – zgodnie z szacunkami – w tym roku zostanie pobity. Wed?ug danych PSSB od marca do maja bran?a odnotowa?a ?rednio 30-proc. wzrost wobec tego samego okresu w ubieg?ym roku.
– Minione miesi?ce dowodz?, ?e pandemia nie jest w stanie zahamowa? rozwoju sprzeda?y bezpo?redniej, ale musimy wzi?? pod uwag? czynniki zewn?trzne. Je?eli w zak?adach produkcyjnych, które ju? nie nad??aj? z zamówieniami, zosta?aby zdziesi?tkowana za?oga, to b?d? problemy z dostarczaniem odpowiedniej ilo?ci produktu. Je?eli firmy kurierskie b?d? mia?y problemy z lud?mi, to my b?dziemy mie? problem z dostarczaniem produktów do klientów. Trzeci element to zasobno?? portfeli ludzi. Wiele osób straci?o prac?, ma zmniejszone pobory, wi?c pytanie, czy b?dzie ich sta? na kupowanie w takiej ilo?ci, w jakiej oni by chcieli – mówi ekspert.
Na dobre wyniki w bran?y wp?yn??o m.in. to, ?e ten model sprzeda?y, uwa?any za bardzo tradycyjny, w ci?gu ?wier?wiecza wypracowa? sobie ró?norodne, tak?e zaawansowane technologicznie i wirtualne formy i kana?y sprzeda?y. Dzi?ki temu w momencie lockdownu bran?a by?a o krok przed innymi na drodze do digitalizacji.
– Ju? od paru lat 75 proc. transakcji i komunikacji mi?dzy sprzedawcami, klientami a firmami odbywa si? w ?wiecie wirtualnym, w zwi?zku z tym pandemia nie zaskoczy?a bran?y. Kierownictwa i biura bardzo szybko przesz?y na prac? zdaln?, ale postara?y si? równie?, ?eby odpowiednio wyedukowa? swoich wspó?pracowników, czyli sprzedawców – mówi Miros?aw Lubo?. – Organizowano setki, je?li nie tysi?ce webinariów, konferencji czy spotka? online, gdzie mówiono, co i jak nale?y robi?, jak si? zachowa? w tym okresie. To wszystko zacz??o procentowa?.
PSSB równie? zaanga?owa?o si? w organizacj? kursu pt. „Jak zorganizowa? stabilny biznes online”, który rozpocz?? si? w maju i potrwa do maja przysz?ego roku. Osoby wspó?pracuj?ce z firmami cz?onkowskimi mog? si? na nim dowiedzie? i praktycznie prze?wiczy?, jak rozpocz?? sprzeda? z wykorzystaniem internetu czy platform spo?eczno?ciowych, jakich b??dów unika?, jakie s? pu?apki tego typu dystrybucji czy jak dopasowywa? form? przekazu do grupy docelowej. Szkolenia s? o tyle potrzebne, ?e firmy ca?y czas rekrutuj?, potrzebuj? konsultantów i partnerów, których trzeba na bie??co wyposa?a? w wiedz?, zarówno merytoryczn?, jak i marketingow?.
– Sprzeda? bezpo?rednia jest jedn? z niewielu bran?, które zawsze potrzebuj? ludzi. Osoby, które w tej chwili trac? prac?, mog? tutaj znale?? zaj?cie. Nie ma takiej sytuacji, ?e kto? przychodzi, mówi: „chcia?bym zosta? konsultantem, przedstawicielem handlowym”, a firma mówi: „nie, nie potrzebujemy”. Zawsze znajdzie si? praca – podkre?la dyrektor generalny PSSB. – Jako jedna z nielicznych bran? nie wstrzymali?my rekrutacji. Przeciwnie, rozpocz?li?my wspó?prac? z tysi?cami nowych osób ch?tnych do dzia?ania w tym biznesie.
Co roku 17 pa?dziernika obchodzony jest Dzie? Sprzeda?y Bezpo?redniej. Has?em tegorocznego jest „Krok we w?asny biznes”, którym firmy chc? przyci?gn?? do siebie nowe osoby. Dane WFDSA wskazuj?, ?e blisko 120 mln osób dzia?a obecnie w sektorze sprzeda?y bezpo?redniej na ca?ym ?wiecie. W Polsce jest to blisko milion.
– Jako bran?a oferujemy przede wszystkim bezinwestycyjne wej?cie w biznes, bo nie trzeba w?a?ciwie mie? ?adnego kapita?u pocz?tkowego, lokali, maszyn czy instrumentów. Firmy kszta?c? pocz?tkuj?cych, oferuj?c im na ogó? bezp?atne szkolenia, nie tylko produktowe, ale równie? z umiej?tno?ci mi?kkich, typu negocjacje, dobór grup docelowych, rozwój osobowo?ci – wymienia Miros?aw Lubo?.
Polskie Stowarzyszenie Sprzeda?y Bezpo?redniej dzia?a na polskim rynku od 1994 roku i zrzesza kilkadziesi?t firm. Ich ??czny udzia? w rynku przekracza 65 proc. G?ówne cele stowarzyszenia to m.in.: stanowienie etycznych standardów sprzeda?y i monitorowanie ich przestrzegania przez firmy cz?onkowskie, w tym zasad „Kodeksu Sprzeda?y Bezpo?redniej PSSB”, promocja i sta?y rozwój tego kana?u dystrybucji, podnoszenie poziomu wiedzy spo?ecze?stwa na temat sprzeda?y bezpo?redniej, wyja?nianie jej ekonomicznego znaczenia i zalet dla klientów. W tym kontek?cie – jak podkre?la dyrektor PSSB – jest jeszcze wiele do zrobienia.
– Osoby, które zetkn??y si? ze sprzeda?? bezpo?redni?, kupowa?y od firm albo z nimi wspó?pracowa?y, maj? bardzo dobre mniemanie o bran?y. Nasze badania pokazuj?, ?e w?ród nich zadowolenie z kontaktów z firm? albo ze sprzedawc? si?ga dziewi??dziesi?ciu kilku procent. Ceni si? profesjonalizm sprzedawców i ich doradztwo. Natomiast trzeba pami?ta? o tym, ?e oko?o 1/3 Polaków jeszcze nie mia?a kontaktu ze sprzeda?? bezpo?redni?. W?ród tych osób opinie s? ró?ne, poniewa? bardzo cz?sto spotykaj? si? z publikacjami w mediach na temat nierzetelnych firm, które psuj? wizerunek ca?ej bran?y – mówi dyrektor generalny PSSB.