Klienci maj? coraz wi?ksze wymagania wzgl?dem komputerów. Te z wysokiej klasy procesorami, rozbudowan? pami?ci? RAM, pami?ci? flash i hybrydowymi dyskami twardymi sprzedaj? si? coraz lepiej. Ro?nie te? rynek komputerów premium i przeznaczonych dla graczy. Spada za to sprzeda? komputerów stacjonarnych, desktopów i laptopów, za któr? w du?ej mierze odpowiada ekspansja smartfonów. Do urz?dze? mobilnych wprowadzane s? kolejne innowacje.
Sprzeda? komputerów stacjonarnych i przeno?nych na ?wiecie kurczy si? o oko?o 10 proc. w uj?ciu ilo?ciowym. Mocniej trac? desktopy, nieco mniejsze spadki notuj? laptopy. Obserwujemy te? inny ciekawy trend – ?rednia cena idzie do?? istotnie w gór?, o ok. 5 proc. w obu przypadkach – wskazuje w rozmowie z agencj? informacyjn? Newseria Biznes Maciej Piekarski z GfK Polonia.
Globalne dane GfK wskazuj?, ?e w ci?gu I pó?rocza 2018 segment komputerów stacjonarnych zanotowa? spadek o 14 proc. w uj?ciu ilo?ciowym, z kolei segment komputerów przeno?nych – o 9 proc. Wzros?y za to ?rednie ceny sprzeda?y zarówno komputerów przeno?nych – o 5 proc. do 602 euro, jak i stacjonarnych – o 7 proc. do warto?ci 527 euro.
W Polsce te spadki s? nieco mocniejsze. Laptopy bardziej trac? w porównaniu ze ?wiatem – o 14 proc. Natomiast trend wzrostu ceny w Polsce jest jeszcze wyra?niejszy ni? na ?wiecie. I to w obu przypadkach. Je?eli chodzi o laptopy, to jest to kilkana?cie procent w skali roku – powiedzia? Maciej Piekarski w rozmowie przeprowadzonej na targach IFA w Berlinie.
Wyniki rynku zale?? w du?ej mierze od regionu. Przyk?adowo wzrost w segmencie komputerów stacjonarnych notowa?y kraje Europy ?rodkowej (o 9 proc.) i dawne republiki Zwi?zku Radzieckiego (4 proc.), a w segmencie komputerów przeno?nych – Ameryka ?rodkowa (14 proc.) i region CIS (18 proc.). Rosja, Ukraina i Kazachstan osi?gn??y wzrost przychodów w segmencie komputerów przeno?nych na poziomie 19–36 proc. Ukraina dodatkowo te? zanotowa?a wzrost przychodów o 64 proc. w segmencie komputerów stacjonarnych.
Rynki, które prze?ywa?y dosy? istotne kryzysy gospodarcze w ostatnich latach, dzi? notuj? wzrosty. Mowa tutaj g?ównie o krajach Europy Wschodniej, które odzyskuj? wigor. Widzimy te? pozytywn? sytuacj? w Ameryce ?aci?skiej. Natomiast reszta ?wiata jest na minusie. Im bardziej rozwini?ty rynek, tym ten minus jest wi?kszy – wyja?nia Maciej Piekarski.
Rosn? za to wymagania klientów wzgl?dem komputerów. Coraz wi?ksz? sprzeda? generuj? komputery z procesorami najwy?szej klasy, rozbudowan? pami?ci? RAM, pami?ci? flash (SSD) i hybrydowymi dyskami twardymi (HDD + SSD). Komputery stacjonarne z hybrydowym dyskiem twardym odpowiada?y za niemal 1/3 warto?ci obrotów w tym segmencie, a modele z pami?ci? powy?ej 1 tys. GB – za 68 proc. Komputery mobilne z dyskami SSD, nieprzeznaczone do gier, przyczyni?y si? dodatkowo do zwi?kszenia popularno?ci cienkich notebooków. Ju? 40 proc. urz?dze? sprzedanych do ko?ca czerwca by?o wyposa?onych w dyski SSD. Globalny rynek komputerów przeno?nych z procesorami najwy?szej klasy wzrós? o 2 proc., g?ównie ze wzgl?du na notebooki o wysokiej wydajno?ci przeznaczone do gier, w przypadku których przychody ze sprzeda?y wzros?y o 32 proc.
W Polsce wci?? najlepiej sprzedaj? si? zwyk?e laptopy. Mocno jednak zyskuj? na znaczeniu te nowocze?niejsze komputery, wyposa?one np. w dyski flashowe, czy to czyste SSD, czy te? nap?d hybrydowy, ultrabooki, a z drugiej strony urz?dzenia do grania, czyli notebooki i desktopy gamingowe – wymienia ekspert GfK.
Jak przekonuje, na ogólny spadek sprzeda?y komputerów wp?ywa du?a ekspansja smartfonów, które staj? si? urz?dzeniami coraz bardziej zaawansowanymi technologicznie.
Wp?yw smartfonów na rynek komputerów jest dwojaki. Z jednej strony odbieraj? rynek notebookom, a z drugiej strony inspiruj? producentów do tego, ?eby wypuszczali produkty, które te? s? ?adne, ciekawe, bardzo wydajne – t?umaczy ekspert GfK Polonia. – Smartfony s? urz?dzeniami nie tylko do pracy, rozrywki, lecz tak?e podkre?laj? nasz? osobowo??, s? cz??ci? naszego stylu ?ycia. Dlatego nowoczesne laptopy upodabniaj? si? pod tym wzgl?dem do smartfonów.
Wprowadzane s? kolejne innowacje, dzi?ki którym smartfony staj? si? centrum rozrywki. Z danych GfK wynika, ?e obecnie niemal 20 proc. urz?dze? tego typu sprzedawanych w Polsce umo?liwia odtwarzanie filmów w wersji 4K. Ro?nie popyt na urz?dzenia premium – o 20 proc. wzros?a sprzeda? smartfonów za ponad 500 euro.
To suma drobnych innowacji, pocz?wszy od ergonomii, czyli mniejszych ramek, dzi?ki czemu w tej samej obudowie mo?na zawrze? wi?kszy ekran, sko?czywszy na bezpiecze?stwie – to przede wszystkim skaner linii papilarnych, ale te? identyfikacja po rysach twarzy czy po t?czówkach, wi?cej pami?ci RAM, szybsze procesory, lepsze rozdzielczo?ci ekranów – wymienia Maciej Piekarski.
Tylko w I po?owie 2018 roku na ?wiecie sprzedano 693,5 mln smartfonów. Przychody wzros?y o 3 proc. rdr. do poziomu 215,3 mld euro. Za ponad 40 proc. sprzeda?y odpowiadaj? Indie i Chiny. W Polsce – zdaniem eksperta GfK Polonia – dla klientów du?e znaczenie ma wbudowany aparat i mo?liwo?ci fotograficzne. To czynniki, które nap?dzaj? rodzimy rynek smartfonów.
Globalnie ?rednia cena ro?nie i warto?? rynku wci?? jest na plusie. W Polsce sprzeda? ro?nie zarówno pod wzgl?dem ilo?ciowym, jak i warto?ciowym. ?rednia cena te? bardzo wyra?nie posz?a w gór?, bo o kilkana?cie procent w skali roku. Wynika to st?d, ?e przesiadka na lepsze modele jest jeszcze szybsza ni? na ?wiecie – podkre?la Maciej Piekarski.