?rednie firmy chc? inwestowa?, mikro wol? nie ryzykowa?

Klaudia Ciesielska
5 Min

„Czasami twoja najlepsza inwestycja to ta, do której nie dosz?o” – t? biznesow? maksym? Donalda Trumpa kieruj? si? dzisiaj polscy przedsi?biorcy. Ostro?no?? w finansach wykazuje 77,6% firm z sektora M?P. A im mniejsza firma – tym bardziej pow?ci?gliwa w wydatkach. Firmy w epidemii s? sk?onne trzyma? pieni?dze na czarn? godzin?, a niech?tnie planuj? inwestycje, gdy przysz?o?? jest niepewna. To wnioski, jakie p?yn? z I edycji badania firm „KoronaBilans M?P” na zlecenie Krajowego Rejestru D?ugów.

Przedsi?biorcy z regu?y podejmuj? decyzje inwestycyjne w oparciu o trzy czynniki: przychody, koszty i stan zaufania do gospodarki. Przewidywana recesja wyra?nie wstrzymuje ich przed inwestowaniem. Na pytanie „Czy Pana/i firma planuje inwestycje w najbli?szych trzech miesi?cach?” 77,6% firm z sektora M?P odpowiedzia?o, ?e nie planuje. Po przeciwnej stronie s? przedsi?biorcy, którzy planuj? inwestycje. Odpowiedzi twierdz?cej udzieli?o 12,3% firm. Co dziesi?ty przedsi?biorca jeszcze si? waha.

Kto wybiera rozwój, kto usi?uje przetrwa?

Badanie „KoronaBilans M?P” przynosi kolejn? istotn? obserwacj?. Im wi?ksza firma, tym odwa?niej planuje przysz?e nak?ady finansowe, co mo?e mie? zwi?zek z lepsz? ocen? w?asnej sytuacji ekonomicznej, a tak?e wi?kszym zaufaniem do gospodarki. Natomiast im mniejsza firma, tym bardziej stara si? przetrwa? ekonomiczn? zawieruch?. Inwestycje to dla niej sprawa drugorz?dna.

– Ró?nica jest ogromna, mo?na powiedzie?, ?e to przepa??. Podczas gdy w grupie firm ?rednich a? 40 proc. planuje inwestycje w najbli?szych trzech miesi?cach, to w przypadku mikrofirm jest to zaledwie u?amek: 6,9 proc. Bez w?tpienia ogromne znaczenie ma tutaj tak?e dost?p do kapita?u. ?eby inwestowa?, trzeba mie? pieni?dze. Tymczasem, jak pokazuje inne badanie NFG z ubieg?ego roku, mikrofirmy na inwestycje przeznaczaj? wy??cznie wypracowane zyski. Je?li zyski s? niewielkie, nie ma co przeznacza?. ?rednie firmy natomiast ch?tniej si?gaj? po dodatkowe finansowanie, by móc przeznaczy? je na inwestycje i tym samym rozwija? sw? dzia?alno??. W inwestycjach upatruj? przysz?y zysk, podczas gdy mikrofirmy traktuj? je jako wydatek, chc? przede wszystkim przetrwa?, wi?c si?? rzeczy wol? nie ryzykowa? – komentuje Dariusz Szkaradek, prezes Zarz?du firmy faktoringowej NFG.

Najpierw przetrwanie, potem rozwój – to zrozumia?e. Warto jednak wiedzie?, ?e nowoczesne instrumenty finansowe, takie jak chocia?by faktoring online, zapewniaj? dzisiaj firmom i jedno, i drugie. Dlatego mikroprzedsi?biorstwa, które korzystaj? z eFaktoringu, mog? przeznaczy? uwolnione z faktur ?rodki zarówno na bie??ce wydatki, jak i na inwestycje. Dodatkowo maj? zapewnion? p?ynno?? finansow? i wsparcie silniejszego partnera.

Informatyczny wy?cig zbroje?

Epidemia zmieni?a priorytety firm, tak?e te inwestycyjne. Co drugi przedsi?biorca planuj?cy inwestycje w ci?gu najbli?szych trzech miesi?cy (54,5%) chce przeznaczy? ?rodki na zakup nowych sprz?tów, a blisko co trzeci (31,8%) chce zainwestowa? w systemy IT (strony, aplikacje, sklepy on-line).

– Epidemia nie zostawi?a nam wyboru. Wymusi?a wr?cz na firmach transformacj? cyfrow? i automatyzacj? wielu procesów. Je?li wi?c kto? do tej pory decyzje technologiczne odk?ada? na ostatni? chwil?, dzi? musi je podj?? w ekspresowym tempie, ponosz?c przy tym znacznie wy?sze koszty. Przyspieszony kurs cyfryzacji sta? si? wa?niejszy ni? budowa i remont powierzchni biurowych, czy nawet zakup niektórych komponentów i materia?ów potrzebnych do produkcji. Od niego bowiem teraz zale?y nie tylko ci?g?o?? dzia?ania przedsi?biorstwa, ale i przewaga konkurencyjna na rynku – ocenia Adam ??cki, prezes Zarz?du Krajowego Rejestru D?ugów Biura Informacji Gospodarczej SA.

Kierunek: sie?

Ju? teraz wida?, ?e wiele firm przenios?o ?rodek ci??ko?ci w stron? Internetu. Wyniki badania KRD pokazuj?, ?e najliczniejsz? grup?, która zdecydowa?a si? na taki krok lub zamierza w najbli?szych miesi?cach przenie?? si? do sieci, s? mali przedsi?biorcy (62,5%). Na dzia?ania online zdecydowa?a si? tak?e po?owa ?rednich firm i 40% mikrodzia?alno?ci.

Zmiana modelu pracy na tryb zdalny stawia przed firmami pewne wyzwania, ale przynosi te? spore oszcz?dno?ci. Nowe technologie czy rozwi?zania w zakresie telekomunikacji i informatyki obni?aj? koszty prowadzenia dzia?alno?ci. Pieni?dze zaoszcz?dzone na utrzymaniu firmowej floty, delegacjach, administracji czy wynajmie powierzchni biurowych – firmy b?d? mog?y przeznaczy? na dowolne inwestycje. Czy to zrobi?, czas poka?e.

Ogólnopolskie Badanie „KoronaBilans M?P”, zosta?o przeprowadzone przez IMAS International pod koniec kwietnia 2020 r. na zlecenie Krajowego Rejestru D?ugów Biura Informacji Gospodarczej. Obejmuje grup? 357 firm z sektora M?P, w tym: mikro (zatrudniaj?ce 3-9 osób), ma?e (10-49) i ?rednie przedsi?biorstwa (50-249). Technika badawcza: CATI/CAWI.

Udostępnij
Redaktor Brandsit