Startupowe regiony Polski – czy potrzebujemy swojej Doliny Krzemowej?

Klaudia Ciesielska
6 Min

Warszawa, Kraków, Pozna?, Trójmiasto, a mo?e Wroc?aw – polskie aglomeracje miejskie to cz?sto siedziby wi?kszych przedsi?biorstw, w tym korporacji. W przypadku startupów sytuacja wygl?da zgo?a odmiennie – okazuje si?, ?e lokalizacja w obr?bie tych o?rodków wcale nie jest konieczna, by odnie?? ?wiatowy sukces.

Ostatnia dekada to nie tylko okres szybkiego rozwoju polskich innowacyjnych przedsi?biorstw, ale te? czas wzmo?onej dyskusji wokó? ich bie??cego funkcjonowania oraz perspektyw. Jaki jest dzisiejszy rynek startupów? Czy do dalszego rozwoju potrzebujemy Polskiej Doliny Krzemowej? A mo?e lokalizacja to kwestia drugorz?dna?

Startup – kiedy? i dzi?

M?ody rynek polskich startupów w ci?gu ostatnich lat notuje zauwa?alne wzrosty. W latach 2014-16 innowacyjnie przedsi?biorstwa przemys?owe oraz us?ugowe stanowi?y odpowiednio 20,3 proc. oraz 14,5 proc. ogólnej liczby tych podmiotów (wobec 18,9 proc. i 10,6 proc. w latach 2013-2015, skala wzrostu to odpowiednio 1,4 oraz 3,9 proc.). Ponadto wokó? polskich startupów panuje dobry klimat – a? 65 proc. w?a?cicieli polskich firm ju? wspó?pracuje lub rozwa?a wspó?prac? ze startupami (badanie PwC „Kierunek innowacje”).

Wraz z rozwojem startupów, zmienia si? równie? postrzeganie m?odych inwestorów z sektora innowacyjno?ci. Dzi? to ju? nie tylko grupa m?odych pasjonatów z pomys?em i zapa?em, cz?sto trudnym do przekucia w realny biznes – a raczej wci?? m?odzi, ale ju? bardziej do?wiadczeni, pr??nie dzia?aj?cy przedsi?biorcy z konsekwentnie realizowanym planem – mówi Micha? S?dzielewski, wspó?w?a?ciciel startupu Voucherify, dostarczaj?cego praktyczne narz?dzia do automatyzacji i personalizacji kampanii promocyjnych.

Potwierdzaj? to liczby – wed?ug aktualnych danych fundacji Startup Poland a? 58 proc. buduj?cych dzisiaj w Polsce startupy to trzydziestolatkowie (53 proc. w roku ubieg?ym). Co wi?cej, w?ród za?o?ycieli startupów udzia? grupy 20-latków i m?odszych wyra?nie spad? – dzi? to tylko 26 proc. (33 proc. rok wcze?niej). Warto te? zauwa?y?, ?e oko?o 35 proc. badanych to tzw. seryjni przedsi?biorcy. To z kolei pokazuje, ?e ro?nie profesjonalizm i do?wiadczenie polskich innowacyjnych przedsi?biorców, co mo?e mie? wp?yw na ich wymierne wyniki.

Wyra?na decentralizacja

Infografika Startupowe regiony Polski

M?odzi, ale ju? jednocze?nie do?wiadczeni Polacy, znale?li swoj? nisz?, dzi?ki czemu nie musz? bezpo?rednio konkurowa? z s?siadami ze S?owacji czy Czech. Specjalizujemy si? g?ównie w tworzeniu rozwi?za? big data, do analityki, internet of things, dostarczeniu narz?dzi dla programistów czy marketingu. Z kolei specjali?ci zza naszej po?udniowej granicy stali si? mistrzami g?ównie w rozwi?zaniach Saas, aplikacjach i technologiach mobilnych.

Na S?owacji i Czechach 2/3 startupów swoje siedziby ma w stolicach. Rynek polskich startupów dotychczas nie doczeka? si? stworzenia jednego silnego o?rodka, w którym zosta?yby scentralizowane najwa?niejsze nowopowsta?e innowacyjne przedsi?biorstwa. Dzi? najwi?kszym nasyceniem startupów mo?e cieszy? si? Warszawa (25 proc.), Wroc?aw (12 proc.), Kraków i Pozna? (po 7 proc.) oraz Trójmiasto (6 proc.).

Infografika Startupowe regiony Polski 2

Widoczny jest za to silny trend decentralizacji lokalizacji siedzib – pozosta?e miasta stanowi? a? 43 proc. lokalizacji polskich startupów. Fachowcy podkre?laj?, ?e taki stan rzeczy wynika z dwóch czynników. Po pierwsze, uczelnie kszta?c?ce in?ynierów b?d?cych motorem nap?dowym innowacji znajduj? si? zarówno w du?ych aglomeracjach, jak i nieco mniejszych o?rodkach, a po drugie liczy si? otwarto?? instytucji wspieraj?cych startupy, a nie tylko lokalizacja.

Zarówno centralizacja, jak i decentralizacja maj? swoich fanów. My?l?, ?e nie wydarzy si? ju? druga Dolina Krzemowa, bynajmniej nie na Ziemi.  Oczywi?cie, wiod?cy o?rodek np. w stolicy musi by? mocny, jest to wa?ne dla efektywnych prac w obszarze legislacji czy planowania makroekonomicznego dla bran?y. I cho?by z tego powodu pe?na decentralizacja nie sprzyja?aby budowaniu gospodarki opartej o innowacje – t?umaczy Wojciech Bachta, Ambasador Fundacji Startup Poland.

?l?sk z dobrym klimatem startupowym

Oprócz pi?ciu g?ównych o?rodków startupowych, warto zwróci? uwag? na coraz dynamiczniej rozwijaj?ce si? regiony: ?ódzki, kujawsko-pomorski czy ?l?ski, gdzie nie brakuje obiecuj?cych i ju? pr??nie dzia?aj?cych projektów.

W ostatniej dekadzie przeprowadzka do wi?kszego o?rodka, np. stolicy przesta?a by? konieczno?ci?, szczególnie, gdy miejsce nie ma znaczenia dla codziennego funkcjonowania startupu. Firmy technologiczne, które sprzedaj? swoje us?ugi dla klientów globalnych przez Internet jak np. bran?a SaaS, nie wymagaj? lokalizacji siedziby w jednym z pi?ciu najwi?kszych o?rodków. Post?puj?ca cyfryzacja pozwala firmom takim jak nasza na zdaln? wspó?prac? z lud?mi z ca?ego ?wiata. To prawda, ?e ?l?sk, czyli rynek pracy licz?cy 2 mln ludzi, pomóg? nam zbudowa? baz? naszego zespo?u. Natomiast nowoczesne narz?dzia komunikacji oraz nasza kultura pracy zespo?u pozwoli?y nam si?gn?? po pracowników z Krakowa, Berlina, ale te? z tak odleg?ych miejsc jak Sao Paulo czy Szanghaj – dodaje Micha? S?dzielewski.

W?a?nie ?l?sk wskazywany jest przez ekspertów jako jeden z pr??niej rozwijaj?cych si? o?rodków startupowych w kraju i bardzo atrakcyjny region to rozpocz?cia nowego przedsi?wzi?cia.

To bardzo ciekawy obszar. Górno?l?ski Okr?g Przemys?owy z rozwini?t? spo?eczno?ci? przedsi?biorców u?atwia budowanie relacji biznesowych, pozyskiwanie partnerów i kontrahentów. Z drugiej strony ju? 50 km na po?udnie mo?na znale?? Bielsko-Bia??, wybitne miasto pod k?tem zrównowa?onego rozwoju, oferuj?ce mieszka?com ?wietne warunki do ?ycia, odpoczynku, sportu, relaksu, ale te? rozwoju biznesu – uzupe?nia Wojciech Bachta.

Przypadek przedsi?biorców z Katowic pokazuje, ?e wr?cz nie warto kurczowo trzyma? si? wi?kszego o?rodka, a lepiej poszuka? miejsca, które sprawi, ?e bez problemów znajdziemy wykwalifikowanych pracowników, gdzie b?dzie mo?na sprawnie realizowa? cel lub gdzie po prostu panuje dobry klimat dla rozwijania konkretnego biznesu.

?ród?o:
Raporty Fundacji Startup Poland
Raporty Global Entreprenurship Monitor i Polskiej Akademii Rozwoju Przedsi?biorczo?ci
Raporty GUS
Raport PwC „Kierunek Innowacje”
Udostępnij
Redaktor Brandsit