Strach przed b??dem parali?uje innowacje w M?P – 78% managerów czuje presj?

Izabela Myszkowska
2 Min
?ród?o: Unsplash

W ?wiecie polskich M?P decyzje podejmowane s? szybko, cz?sto w stresie – i niemal zawsze z obaw? o konsekwencje. Z badania Fleetcor wynika, ?e 57 proc. managerów w sektorze ma?ych i ?rednich firm odczuwa wypalenie, presj? lub stres zwi?zany z odpowiedzialno?ci? decyzyjn?. A? 78 proc. przyznaje, ?e pomy?ka przy wyborze us?ugi o warto?ci do 50 tys. z? mo?e im zagrozi? zawodowo.

Brzmi jak wyolbrzymienie? Niekoniecznie. W otoczeniu niskiej tolerancji na ryzyko i wysokiej niepewno?ci gospodarczej (z inflacj? konsumenck? ponad 2,5 proc. w maju 2025 r. i utrzymuj?c? si? stagnacj? w inwestycjach prywatnych) margines b??du dla mened?era z M?P realnie si? kurczy.

– W Polsce od mened?era oczekuje si? nieomylno?cizauwa?a Jan Polívka z Fleetcor.To hamuje innowacyjno?? i utrudnia wdra?anie nowych rozwi?za?.

Najwi?kszy stres? Wbrew pozorom nie dotycz?cy kluczowych partnerstw czy strategii rozwoju, lecz… taryf energetycznych. A? 60 proc. respondentów przyzna?o, ?e ich wybór jest co najmniej umiarkowanie trudny – cho? tylko 17 proc. uwa?a go za kluczowy dla funkcjonowania firmy. Dalej w rankingu stresogenno?ci znalaz?y si?: oprogramowanie ksi?gowe, us?ugi doradcze, IT i ochrona danych.

Problem nie le?y tylko po stronie mened?erów. ?ród?em frustracji s? te? dostawcy – nieczytelne oferty, brak jasnych porówna?, niemo?no?? dopasowania us?ug do rzeczywistych potrzeb firm. To podwa?a zaufanie i zniech?ca do eksperymentowania.

– Transparentno?? w komunikacji us?ug mo?e by? przewag? rynkow?przekonuje Polívka.Im bardziej zrozumia?a oferta, tym mniejsze ryzyko decyzyjne po stronie klienta.

Z badania Fleetcor wy?ania si? obraz mened?era funkcjonuj?cego w stanie ci?g?ego napi?cia, niepewno?ci i niskiej tolerancji na b??dy – nawet przy decyzjach za kilka tysi?cy z?otych. W d?u?szej perspektywie to nie tylko ryzyko wypalenia zawodowego, ale i realna bariera w cyfrowym i organizacyjnym rozwoju polskich M?P.

Udostępnij