Bartosz Martyka, BrandsIT: Masz 30-letnie do?wiadczenie w IT, od jedenastu lat zajmujesz si? cyfryzacj? firm z ró?nych sektorów. Bazuj?c na tym do?wiadczeniu i wiedzy, powiedz, czy dostrzegasz jaki? wspólny mianownik, je?eli chodzi o problemy biznesu w przej?ciu do chmury?
Piotr Podlawski, Beyond.pl: Niezale?nie od tego, jaki rodzaj biznesu prowadzisz, ten wspólny mianownik od zawsze istnia?. Nazwa?bym nim zarz?dzanie ?rodowiskiem u?ytkownika. Zwró? uwag?, ?e skuteczne zarz?dzanie u?ytkownikami i ich uprawnieniami jest bardzo istotne, niezale?nie od tego, czy to jest bank, firma produkcyjna lub inny rodzaj biznesu.
Podczas pandemii ten czynnik sta? si? tym bardziej istotny. Sytuacja wymuszonej pracy zdalnej unaoczni?a fakt du?ego znaczenia zarz?dzania ?rodowiskiem u?ytkownika w kontek?cie skutecznego zabezpieczenia danych. Pos?u?? si? tu przyk?adem – odpowiednio zarz?dzaj?c dost?pem mo?emy umo?liwi? lub nie niektórym pracownikom konkretne czynno?ci lub udost?pni? zasoby, w zale?no?ci od tego, czy pracuj? w biurze, czy zdalnie. Na przyk?ad, mo?emy zdecydowa?, ?e pracownicy zdalni nie b?d? mie? dost?pu do niektórych danych i mo?liwo?ci drukowania dokumentów na drukarce domowej ze wzgl?dów bezpiecze?stwa korzystaj?c z tych samych notebooków. To tylko proste przyk?ady, ale dobrze obrazuj? sens i znaczenie zarz?dzania ?rodowiskiem u?ytkownika, dzi?ki któremu mo?emy zyska? pe?n? kontrol? nad zasobami firmy i mo?liwo?ciami u?ytkowników systemu. To jest ten podstawowy wspólny mianownik, który zaczyna by? dostrzegany we wszystkich firmach.
Drugim wspólnym mianownikiem dla wszystkich, ale tak?e wyzwaniem, jest fakt, ?e migruj?c do chmury nale?y zawsze przeanalizowa? posiadan? infrastruktur?. W?a?ciwie w ka?dej firmie b?dzie tak, ?e cz??? obci??e? powinna by? zmigrowana do chmury, a cz??? niekoniecznie, a przynajmniej nie w takiej formie, w jakiej znajduj? si? w momencie migracji. Warto zaznaczy? przy tym, ?e nie ma bran?y, co do której mo?na by powiedzie?, ?e migracja wszystkiego do chmury b?dzie dobrym pomys?em. W ka?dej bran?y znajdziemy obci??enia i systemy, które b?d? si? nadawa? do zastosowania w chmurze oraz takie, które absolutnie nie powinny zosta? migrowane, przynajmniej nie w danym momencie.
A skoro ju? chyba wszyscy dojrzeli?my do tego, ?e posiadanie danych u siebie nie jest ?adnym zabezpieczeniem, doda?bym jeszcze do listy zagadnie? bezpiecze?stwo danych, którym nale?y si? przyjrze?. Chyba, ?e wpadniemy na pomys?, aby odci?? sobie internet, prawda? Wtedy mogliby?my nazwa? takie rozwi?zanie zabezpieczeniem, mo?e nie w sensie fizycznym, ale logicznym.
Zatem bezpiecze?stwo danych to trzeci wspólny mianownik, który w ka?dej bran?y nabiera du?ego znaczenia, poniewa? musimy zarz?dza? bezpiecze?stwem rozproszonych danych.
I ostatnia rzecz, któr? bym wskaza? jako cz??? wspóln? dla wi?kszo?ci firm, które migruj? do chmury to sposób podej?cia do migracji. To, co cz?sto dostrzegam (i co z definicji nie jest dobrym podej?ciem), to fakt, ?e niektóre firmy traktuj? chmur? jako kolejn? serwerowni?. Chodzi o sytuacj?, w której firma przychodzi, informuje, jakie ma zasoby i ?e chce, aby by?y one w chmurze. I to wszystko. Bez re-engineeringu, tylko po prostu taka najprostsza migracja typu „lift and shift”. A takie migracje, je?eli za nimi nie ma drugiego kroku, bardzo cz?sto ko?cz? si?, otwarcie mówi?c, pora?kami. Zawsze powtarzam, ?e chmura nie jest wirtualn? serwerowni?. To jest platforma nowoczesnych technologii, z których korzystamy.
Bartosz Martyka, BrandsIT: Podajesz argumenty od strony biznesowej, w skali ogólnej. Natomiast za wi?kszo?ci? wdro?e? i po Waszej stronie, jako dostawcy i po stronie biorcy, czyli firmy stoj? specjali?ci IT. Jakie dostrzegasz wyzwania w tym zakresie?
Piotr Podlawski, Beyond.pl: My?l?, ?e w tym zakresie najwi?kszym wyzwaniem jest brak wiedzy po stronie firm co do danych, jakimi dysponuj?. Oczywi?cie dzia?y IT wiedz? jakie maj? serwery, jak technicznie jest zbudowana infrastruktura. Jednak takim klasycznym przyk?adem tego, o czym mówi? jest sytuacja, w której klient chce zmigrowa? swoje dane np. do Sharepoint Online. Powstaje wtedy pytanie – jakie dane? I dopiero wtedy okazuje si?, ?e ….. nie wiemy. Pojawia si? wi?c kolejne pytanie – które zasoby s? wa?ne, a które nie? Cz?sto biznes w firmie nie wie, czy dane, które posiada s? istotne. Cz?sto te? okazuje si?, ?e w?a?ciciele tych danych ju? nie pracuj? w firmie. To w?a?nie uznaj? za jedno z najwa?niejszych wyzwa? migracji w zakresie, o którym wspomnia?e?, czyli element inwentaryzacji posiadanych zasobów i planowania. Bez tego ci??ko jest przej?? do kolejnego kroku.
Kolejnym kluczowym elementem, do którego wszystkich namawiam jest proof of concept i przygotowanie tzw. landing zones. Musimy bra? pod uwag?, ?e dokonuj?c zmian w infrastrukturze fizycznej i przenosz?c zasoby do chmury, zwi?kszamy latency us?ug. System, który mieli do tej pory klienci utrzymywali lokalnie, pracowa? w warunkach praktycznie znikomych opó?nie? ( latency). Je?eli przeniesiemy go do dowolnego data center odleg?ego o kilkaset kilometrów to zaczynamy pracowa? w przedziale latency kilku milisekund. Dlatego musimy wcze?niej sprawdzi?, jak nasze systemy si? zachowaj?. W 90% systemów wszystko b?dzie dzia?a? prawid?owo. Z kolei, dla sporej systemów, zw?aszcza takich które dzia?aj? w oparciu o rozwi?zania thick client, to opó?nienie mo?e by? dla nich zabójcze i wtedy b?dziemy musimy przej?? na prac? terminalow? lub pozostawi? je on-premise.
Cz?stym problemem, z którym si? stykamy jest tak?e zbyt optymistyczny plan migracji. Czyli sytuacja, w której przychodzi do nas partner IT klienta, poniewa? z dostawcami IT równie? wspó?pracujemy, i mówi, ?e nie widzi problemu w migracji, któr? robi? ju? wielokrotnie i ?e to jest u niego standardowa migracja „out of the box”. Jednak praktyka pokazuje, ?e ka?da migracja jest inna. Oczywi?cie, w przypadku ka?dej migracji wykorzystujemy swoje do?wiadczenie, ale za ka?dym razem nale?y zrobi? indywidualny plan migracji.
Oczywi?cie zdarzaj? si? tak?e gorsze sytuacje, jak na przyk?ad olbrzymia presja czasu, któr? inicjuje klient. Uruchamiaj?c projekt w pa?dzierniku, za?o?enie o zako?czeniu migracji pod koniec roku, poniewa? ko?czy si? np. licencja na serwery lub na inny system, to my?lenie ?yczeniowe. Migracja oczywi?cie musi opiera? si? na planie, którego wynikiem jest data ko?cowa. Je?li natomiast data jest z góry narzucona, to migracja wymaga pewnej ostro?no?ci.
Bartosz Martyka, BrandsIT: Beyond.pl ma du?e portfolio, je?li chodzi o rozwi?zania i us?ugi. I zastanawiam si?, czy te rozwi?zania macie z góry zaplanowane do konkretnych sektorów gospodarki, do konkretnych odbiorców czy za ka?dym razem jest praca od podstaw i analiza danej firmy, danego przypadku?
Piotr Podlawski, Beyond.pl: To jest mieszany model, adresuj?cy ró?ne segmenty. My?l?, ?e nikt nie ma takich w pe?ni uniwersalnych rozwi?za?. Wprawdzie s? rozwi?zania „out of the box”, ale ich zakup cz?sto prowadzi do wniosku, ?e najlepszy system to jest ten, którego ty akurat nie u?ywasz.
Oczywi?cie mamy takie rozwi?zania, przy których mo?emy powiedzie?, ?e s? niemal gotowe pod konkretne bran?e, np. dla e-commerce czy produkcj?. S? to te? us?ugi kolokacyjne, a dla sektora finansowego mo?e by? to prywatna chmura suwerenna na bazie technologii VMwarelub Azure Stack HCI , który stanowi naturalne uzupe?nienie platformy Azure.
Jednak w ka?dym przypadku robi si? analiz? potrzeb klienta z perspektywy dzi? i przysz?o?ci. Na tej podstawie mo?emy rekomendowa? najlepsze finansowo, czy biznesowo us?ugi. S? równie? potrzeby, które nie wymagaj? specjalnego planowania, zw?aszcza je?li wymagaj? tylko “dope?nienia” istniej?cej infrastruktury.
Infrastruktura u klienta dzia?a wed?ug systemu, który w jaki? sposób powstawa? i w gestii Beyond.pl, jako profesjonalnego partnera jest dopracowanie migracji i wybór najlepszego rozwi?zania, wpisuj?cego si? w potrzeby i zasoby, jakie posiada klient.
Bartosz Martyka, BrandsIT: Na rynku jest sporo firm dzia?aj?cych na rynku chmury. Powiedz, co Was wyró?nia?
Piotr Podlawski, Beyond.pl: Przede wszystkim wyró?nia nas to, ?e nie jeste?my wy??cznie dostawc? chmury. Naszym wyró?nikiem jest kompleksowe wsparcie klienta w zakresie przechowywania i utrzymywania danych – w ka?dym modelu, czy to IaaS czyhybrydowym, który jest po??czeniem infrastruktury lokalnej klienta z chmur? i/lub kolokacj?.
Dodatkowo, mamy kompleksow? ofert? us?ugow?, zapewniaj?c klientom kompleksowe wsparcie administracyjne.
Bezsprzecznie wyró?nia nas kwestia najwy?szych standardów bezpiecze?stwa, co potwierdzaj? uzyskane certyfikaty i normy. Spe?niamy szereg niezale?nych norm bezpiecze?stwa. Data Center 2 to jedyne centrum danych w UE posiadaj?ce najwy?szy stopie? bezpiecze?stwa potwierdzony przez dwie niezale?ne jednostki: certyfikacj? ANSI/TIA-942 Rated 4 oraz norm? EN 50600 Klasy 4.
Drugim elementem, który zdecydowanie wyró?nia nas na tle konkurencji to wspieranie klientów w ograniczaniu ?ladu w?glowego generowanego przez dane. Oba centra danych Beyond.pl w Poznaniu s? zasilane w 100% energi? pozyskiwan? ze ?róde? odnawialnych.
Id?c dalej, na to wszystko nak?adamy multiplatformowo?? chmurow?. Oferujemy dwie chmury publiczne z naszych data center (VMware i e24cloud) oraz platformy cloud Microsoftu, a tak?e ?rodowiska chmury prywatnej VMware oraz chmury suwerennej na bazie technologii VMware, jako pierwszy polski i jeden z dziewi?ciu partnerów VMware w Europie. Ofert? chmury publicznej Microsoft uzupe?nia cz??? prywatna oparta o Azure Stack HCI.
Na to na?ó?my kolejn? warstw? naszej dzia?alno?ci – connectivity, czyli sposoby najwydajniejszego po??czenia tych wszystkich chmur ze sob? lub dodatkowo z danymi utrzymywanymi lokalnie lub off-premise.
Wi?kszo?? partnerów chmurowych nie opiera podstawy swojego biznesu o w?asne data center i nie rozwija równolegle zró?nicowanego portfolio chmurowego, Fakt, ?e jeste?my dostawc? typu end to end jest nasz? przewag? konkurencyjn?.
Bartosz Martyka, BrandsIT: Czy ma?a firma mo?e skorzysta? z Waszych us?ug, czy interesuj? was tylko i wy??cznie du?e firmy?
Piotr Podlawski, Beyond.pl: Mniejsze firmy s? tak?e klientami Beyond.pl. Bardzo cz?sto korzystaj? z naszej autorskiej chmury e24cloud, gdzie wiele firm tworzy platformy e-commerce. Chocia? w przypadku rzeczywi?cie ma?ej firmy nale?a?oby si? zastanowi?, czy dla niej jest to najlepsza ?cie?ka, ?eby tworzy? w?asny sklep internetowy. Lepsz? opcj? mo?e okaza? si? nasz partner – IdoSell który, korzystaj?c z us?ug Beyond.pl od 2013 roku, udost?pnia te same sklepy internetowe jako serwis w postaci PaaS.
My?l? jednak, ?e wielko?? firmy okre?lona w tradycyjny sposób nie ma wi?kszego znaczenia w przypadku chmury, a raczej to, z jakich us?ug firma chce i op?aca si? jej korzysta?. Je?li firma jest zainteresowana maszyn? wirtualn? ze stron? internetow?, to mo?e wybra? dowolnego dostawc? takiej us?ugi. W przypadku niewielkiej skali korzystania z us?ug raczej trudno dostrzec spektakularne korzy?ci. Natomiast, im bardziej skomplikowanej infrastruktury potrzebuje firma, tym bardziej istotna staje si? wieloplatformowo??. To w?a?nie ten czynnik powoduje, ?e wybieraj? nas raczej ?rednie i du?e firmy.
Po 11 latach pracy w tej bran?y zupe?nie przewarto?ciowa?em moje podej?cie do postrzegania firm przez pryzmat ich wielko?ci. Gdy jeszcze pracowa?em po stronie hardware’owej to ?wiat by? prosty. Wtedy firma, która posiada?a 1000 “pecetów” by?a nazywana du??. A teraz wygl?da to inaczej. Porównajmy dwa wspó?czesne biznesy – z jednej strony mamy np. fabryk?, która ma 1000 pracowników rzadko u?ywaj?cych systemów IT, a po drugiej stronie jest sklep internetowy zatrudniaj?cy 20 osób, w ramach którego wykonywanych s? miliony transakcji, generuj?cy wielomilionowe przychody. I zadajmy sobie pytanie, która z tych firm jest ma?a, a która du?a. Z punktu widzenia chmury, to ten sklep internetowy jest du?? firm?. Dlatego te poj?cia du?ej, ma?ej czy ?redniej firmy nie do ko?ca ju? obowi?zuj?, je?li chodzi o rozwi?zania chmurowe.
Bartosz Martyka, BrandsIT: Wspomnia?e? wcze?niej o kwestii bezpiecze?stwa. Wró?my do tego tematu. Jak to u Was wygl?da, je?eli chodzi o dane, ale te? utrzymanie infrastruktury?
Piotr Podlawski, Beyond.pl: Jak ju? wspomnia?em, jako Beyond.pl spe?niamy bardzo wysokie normy bezpiecze?stwa potwierdzone przez dwie niezale?ne jednostki: ANSI/TIA-942 na najwy?szym poziomie Rated 4 oraz norm? EN 50600 Klasy 4. To s? dwie najwa?niejsze normy w naszej bran?y. Tym, co odró?nia norm? ANSI/TIA-942 któr? obiekt Data Center 2 posiada od 2016 roku od innych norm dotycz?cej obiektów data center jest to, ?e w przypadku ANSI/TIA jeste?my co 3 lata recertyfikowani, a norma nie ma charakteru deklaratywnego.
W obiekcie klasy Rated 4 wszystkie elementy infrastruktury s? redundantne, czyli nadmiarowe. Spe?nienie warunków normy wymaga m.in., aby infrastruktura mia?a ró?ne tory i ?ród?a zasilania, obiekt data center by? odpowiednio zabezpieczony pod k?tem fizycznym, a ??cza telekomunikacyjne musz? by? zwielokrotnione. W naszym przypadku mówimy o znacznie wi?kszej ilo?ci ??czy, poniewa? wspó?pracujemy z ponad 25 operatorami. Rated 4 wg ANSI/TIA-942 potwierdza uptime na poziomie 99,9995%.
Kiedy? bra?em udzia? w bardzo ciekawej debacie, podczas której doszli?my do wniosku, ?e nie ma czego? takiego jak rozwi?zania bezpiecze?stwa, a bezpiecze?stwo to tak naprawd? sposób my?lenia organizacji. Wszystko inne to s? narz?dzia, które umo?liwiaj? realizacj? za?o?e? i sposobu podej?cia firmy do tego zagadnienia. Na ?amach ró?nych mediów(u Was tak?e to zauwa?y?em), firmy skupiaj? si? na bezpiecze?stwie w kontek?cie danych czy koncepcji Zero Trust Security. Ale nale?y pami?ta?, ?e bezpiecze?stwo zaczyna si? ju? w kablu energetycznym w rozdzielni – od zasilania, poprzez w?a?nie Zero Trust Security, warstw? aplikacji, a? do sieci wifi, do której si? przy??czamy w domu. To w?a?nie jest ca?y przekrój bezpiecze?stwa.
A je?li chodzi o to, jak budujemy bezpiecze?stwo ju? na poziomie architektury – wielu spo?ród naszych klientów korzysta z rozwi?za? active-active, dzi?ki temu, ?e mamy dwa data center oddalone od siebie o 11km po??czone prywatnym ringiem ?wiat?owodowym. W Beyond.pl tworzymy rozproszone klastry, które dzia?aj? w dwóch niezale?nych obiektach i jest to dobre rozwi?zanie dla tych klientów, którzy chc? mie? najwy?szy poziom bezpiecze?stwa. Wykorzystanie takiej architektury pozwala na zapewnienie SLA us?ug na poziomie do 99,9999%.
Bartosz Martyka, BrandsIT: Mamy trzy modele, je?eli chodzi o cloud, czyli chmur? publiczn?, prywatn? i hybrydow?. Jak Wy wspieracie to modele?
Piotr Podlawski, Beyond.pl: W Beyond.pl wspieramy ka?dy z tych wymienionych modeli. Zaczynaj?c od chmury publicznej, mamy trzy platformy - dwie w naszym data center czyli platform? VMware i e24cloud oraz platformy Microsoft (Azure, Microsoft 365). Je?eli mówimy o chmurze prywatnej to oferujemy chmur? prywatn? VMware i chmur? suwerenn? na bazie rozwi?za? VMware. Z kolei chmura hybrydowa to platforma Azure Stack HCI.
Zarówno w zespole Beyond.pl, jak i ja personalnie wierz?, ?e ?wiat zmierza ku hybrydowo?ci. Nie b?dzie ju? opcji wy??cznie publicznej lub wy??cznie prywatnej chmury. Takie podej?cie powoduje, ?e Beyond.pl si?? rzeczy wspiera wszystkie modele chmury i oferujemy klientom ??czenie tych rozwi?za?. Szczególnie, ?e przej?cie do modelu chmury hybrydowej, lub jak wol? innimulticloudamult-icloud, jest trudniejsze ni? do chmury wy??cznie publicznej lub wy??cznie prywatnej.
Bartosz Martyka, BrandsIT: Wcze?niej spyta?em Ci? o wielko?? firm, które obs?ugujecie. ?wietnie wyja?ni?e?, jak definiujesz ma?e i du?e przedsi?biorstwa. Za?ó?my sytuacj?, gdy przychodzi do Beyond.pl specjalista IT z jakiej? firmy, aby porozmawia? o wdro?eniu. Jakie umiej?tno?ci musz? by? po stronie klienta? Czy macie jakie? wymogi w tym zakresie?
Piotr Podlawski, Beyond.pl: To wszystko definiuje projekt. W?a?nie powiedzia?e?, ?e przychodzi specjalista IT, co oznacza, ?e jest jaki? administrator w tej firmie, który ma ogólny ogl?d sytuacji i potrzebuje wsparcia w pewnych obszarach. By? mo?e ten administrator nie jest ?wietnym project managerem, to wtedy my, jako partner, zapewniamy project managera. Wspomniany przez Ciebie specjalista IT by? mo?e administruje bazami danych na co dzie?, ale nie do ko?ca jest ekspertem w tym zakresie. Wtedy my, jako Beyond.pl, staramy si? dostarczy? brakuj?ce kompetencje. Natomiast w ?rednich i du?ych firmach dzia?y IT funkcjonuj? ca?kiem pr??nie. W naszej gestii jest to, aby przej?? ci??ar migracji od wewn?trznego dzia?u IT, poniewa? powinien on zajmowa? si? wspieraniem biznesu, a my jako Managed Service provider jeste?my w stanie dostarczy? firmie rozwi?zanie. Cz?sto nie ma sensu, aby administrator IT zajmowa? si? administracj? bazy danych, je?eli jest to firma, w której jest dwóch administratorów i tylko jeden zna si? na tym. By? mo?e lepiej, ?eby?my my przej?li proces administracji i opieki nad bazami danych, a wewn?trzni administratorzy u klienta odzyskali czas na zaj?cie si? rozwojem systemów w organizacji.
Moim zdaniem, absolutnie b??dnym jest my?lenie o chmurze jako o sposobie ograniczenia zatrudnienia w dziale IT. Nie po to idziemy do chmury. Do chmury przechodzi si?, aby ludzie pracuj?cy w dziale IT mogli wreszcie zaj?? sie budow? technologicznego zaplecza firmy, zamiast gaszeniem po?arów, jak to bywa w wi?kszo?? organizacji.
Bartosz Martyka, BrandsIT: Czasami odnosz? wra?enie, ?e to w?a?nie bran?a IT wprowadza biznes w b??d, zach?caj?c do przej?cia do chmury, przedstawiaj?c to jako remedium na problemy zwi?zane z zarz?dzaniem IT w firmie. A to przecie? nie jest prawda.
Piotr Podlawski, Beyond.pl: Jasne, ?e nie jest to prawda. Bardzo wa?n? rzecz? jest to, ?eby patrze? na te relacje z klientem d?ugoterminowo. Dlatego nie zgadzam si? z poj?ciem sprzeda?y chmury. S?ysz? czasami, jak kto? mówi “Sprzeda?em Office’a 365, sprzeda?em clouda”. Sprzeda?e? i co dalej? Tak naprawd? ten klient b?dzie zadowolony tylko wtedy, gdy zadbamy o to, aby rzeczywi?cie mia? korzy?ci z tej us?ugi, która jest de facto tylko narz?dziem do realizacji celów.
Niestety, rzeczywi?cie s? takie obszary bran?y IT, gdzie odbywa si? taki typowy handel us?ugami chmurowymi, ale widz? popraw? i nie odbywa si? to tak cz?sto, jak kiedy?.
Warto te? pami?ta?, ?e migruj?c do chmury mamy sporo innych zada? zwi?zanych m.in. z automatyzacj? i na to trzeba by? równie? przygotowanym. Je?eli skorzystamy z podej?cia “lift and shift”, to tak naprawd? zakres prac nie zmienia si? po przej?ciu do chmury. Jedynym odci??eniem dzia?u IT klienta jest przeniesienie obowi?zku fizycznej obs?ugi maszyn na dostawc? chmury, jednak zadanie to nie jest bardzo czasoch?onne. Oczywi?cie, czas pracy, który trzeba po?wi?ci? na utrzymanie infrastruktury si? zmniejszy.
Ale jeszcze raz przestrzegam, ?e nie po to idzie si? do chmury, aby mie? mniej pracy. Dopóki nie zostanie wdro?ona np. automatyzacja systemów, dopóty trzeba b?dzie j? robi? r?cznie, bez wzgl?du na to, czy infrastruktura jest w chmurze, czy te? nie.
Bartosz Martyka, BrandsIT: Przechodz?c ju? do ko?ca naszej rozmowy, jestem ciekaw, jakie widzisz trendy, je?li chodzi o przysz?o?? bran?y? Jak w Beyond.pl zamierzacie odpowiedzie? zarówno na te trendy, jak i wyzwania, które s? za rogiem?
Piotr Podlawski, Beyond.pl: S?dz?, ?e b?dziemy mie? do czynienia z trendem outsourcingowym. Niektóre badania mówi? o tym, ?e 95% przedsi?biorstw do 2027 roku zrezygnuje z w?asnej infrastruktury w firmowej serwerowni. Osobi?cie nie s?dz?, aby by?y to a? tak radykalne liczby i nie wierz?, ?e to b?dzie a? tak wysoki odsetek firm. Ale taki trend z pewno?ci? b?dzie.
Kolejnym trendem b?dzie oczywi?cie trend migracji do chmury publicznej, który w dalszym ci?gu b?dzie rós?. I naszym zadaniem nadal b?dzie wspieranie firm w migracji do najlepszej opcji i budowania infrastruktury hybrydowej.
Ale z drugiej strony, wraz z rosn?cym trendem migracji do chmury publicznej, my?l?, ?e wprost proporcjonalnie wzro?nie tak?e ilo?? pora?ek w tym zakresie. Ostatnio czyta?em artyku? o tym, jak kto? ?ali? si?, ?e zmigrowa? zasoby z w?asnych, fizycznych serwerów do chmury publicznej 1:1, a nast?pnie je przeniós? z powrotem na te maszyny, bo jest to du?o ta?sze rozwi?zanie dla niego. I pojawi?o si? u mnie takie pytanie: skoro mia?e? obci??enia oparte o fizyczne maszyny, to po co w ogóle szed?e? do public clouda bez procesu Solution Assessment? Dlatego, w ?wietle tego typu pora?ek migracyjnych, naszym zadaniem b?dzie zaproponowanie rozwi?za? optymalnych i transfer wiedzy do klienta.
Dzi?, gdy prowadzimy t? rozmow?, jest dzie? oficjalnego og?oszenia regionu Microsoftu w Polsce. Jako partner Microsoft, który wspiera migracje do Azure i pomaga klientom w utrzymywaniu chmury publicznej Microsoft bardzo si? z cieszymy z uruchomienia lokalnego regionu. O ile sam fakt uruchomienia lokalnego regionu oczywi?cie zmienia rezydencj? danych i latency do us?ug chmurowych, to przecie? nie rozwi?zuje w firmach problemu posiadania strategii „cloud ready”.
Wiele firm pod wp?ywem takiej informacji zaczynie si? zastanawia? nad migracj?, ale nie nale?y dokonywa? samodzielnych i szybkich dzia?a? bez planu – wtedy unikniemy kosztownych eksperymentów. Aby zaplanowa? przej?cie do chmury warto chocia? skonsultowa? si? z ekspertami i w tym b?dziemy naszych klientów zawsze wspiera?.
Ostatni? rzecz?, o której chc? wspomnie?, a uwa?am, ?e jest bardzo istotnym trendem, s? inwestycje w kompetencje, które silnie w tej chwili rozbudowujemy w Beyond.pl. My?l?, ?e w perspektywie kolejnych kilku lat przyjdzie nam si? zmierzy? z niedoborem kompetencji IT w firmach. Wynika to oczywi?cie z niedoboru fachowców cloud na rynku, którzy maj? szerokie do?wiadczenie.
Bartosz Martyka, BrandsIT: Bardzo Ci dzi?kuj? za rozmow?.