Ka?da dekada przynosi zmiany. Tempo rozwoju technologicznego jest miejscami tak szybkie, ?e wystarczy moment, by dopiero co rewolucyjne rozwi?zanie sta?o si? przestarza?e w ci?gu kilku lat. Co mo?e czeka? nas w ci?gu najbli?szych kilkunastu miesi?cy? Prawdopodobnie nauczymy si? zupe?nie inaczej komunikowa? z komputerem, zmieni si? te? sposób, w jaki b?dziemy podró?owa?, a sztuczna inteligencja przejmie od nas rolnictwo i zajmie si? ochron? ?rodowiska. Oto trendy, które zmieni? nasz ?wiat.
Informacja stanowi najlepszy dowód na to, jak b?yskawicznie rozwija si? obecnie nasza cywilizacja. 90% wszystkich danych na ?wiecie zosta?o wygenerowanych w ci?gu ostatnich kilku lat, a w ci?gu minuty tworzymy ich wi?cej z telewizorów, zegarków i pozosta?ych urz?dze? pod??czonych do sieci, ni? powsta?o od pocz?tku naszej historii do 2000 roku. I nic nie wskazuje, by to tempo mia?o wyhamowa? – obecnie liczb? danych okre?la si? na oko?o 30 zettabajtów, a do 2025 roku b?dzie ich ju? prawie sze?? razy wi?cej.
Ka?da bran?a ewoluuje i cyfryzuje si?, zmieniaj?c nieraz znane od dziesi?cioleci sposoby dzia?ania. Poszukiwania nowych rozwi?za?, które zapewni? przewagi konkurencyjne czy pozwol? odpowiedzie? na aktualne potrzeby konsumentów, s? nieustanne, co wida? zreszt? po roli, któr? odgrywaj? w dzisiejszej rzeczywisto?ci firmy IT. W ci?gu zaledwie pi?ciu lat zapotrzebowanie na nowe rozwi?zania technologiczne ze strony sektorów automotive, finansowego, przemys?owego, healthcare, mediowego czy retail wzros?o kilkukrotnie. W samym tylko Global Logic Poland & Croatia liczba in?ynierów i specjalistów zaanga?owanych w prace nad nowymi rozwi?zaniami wzros?a z 500 do 1400 w tym okresie. Wystarczy?o im pi?? lat, by opracowa? nowe produkty, rozwi?zania i us?ugi w ramach a? 250 projektów technologicznych rozpocz?tych przez ró?ne przedsi?biorstwa - komentuje Piotr Krzysztofik, Head of Country Operation Central Europe w GlobalLogic.
W XXI wieku ?wiat aktywnie korzysta z szerokiego spektrum technologii. Zaadaptowali?my si? w ?wiecie internetu rzeczy, mediów spo?eczno?ciowych, rzeczywisto?ci rozszerzonej i wirtualnej. Na co dzie? korzystamy z cyfrowych platform edukacyjnych, dronów, druku 3D czy biometryki, dzi?ki którym rozwijamy si?, ?yjemy wygodniej i bezpieczniej. Jeszcze kilkadziesi?t miesi?cy temu nasze ?ycie wygl?da?o inaczej. Tak samo b?dzie za kolejne pi?? lat, które przynios? zmiany nap?dzane nowinkami technologicznymi.
Koniec pisania na klawiaturze
Do 2024 roku ponad 50% interakcji w interfejsie u?ytkownika b?dzie wykorzystywa? widzenie komputerowe, mówienie, przetwarzanie j?zyka naturalnego oraz funkcje rzeczywisto?ci rozszerzonej i wirtualnej. Klawiatury i myszy komputerowe wiernie s?u?y?y nam przez kilka dekad, ale nied?ugo b?d? musia?y ust?pi? miejsca du?o wygodniejszym i bardziej naturalnym sposobom komunikacji z maszynami. Pierwsze kroki ogranicz? si? do wykorzystania sztucznej inteligencji i machine learning, by precyzyjnie odczytywa? nasze gesty i s?owa. Scenariusz rodem z filmu science-fiction „Raport Mniejszo?ci” stanie si? nasz? biznesow? codzienno?ci?, a od tego tylko krok do przewidywanego rozwoju „brainwave to text”. Ju? teraz rozwijane s? stosowne projekty w tym zakresie, daj?c nadziej? nie tylko na jeszcze szybsz? i wygodniejsz? prac?, ale równie? otwieraj?c szerokie spektrum mo?liwo?ci przed osobami, które ze wzgl?dów zdrowotnych nie mog? si? komunikowa? za pomoc? s?ów.
Wed?ug bada? IDC, do 2025 roku 90% nowych aplikacji korporacyjnych b?dzie wykorzystywa? sztuczn? inteligencj? – komentuje Piotr Krzysztofik. Mo?emy zak?ada?, ?e istotn? cz??? u?ycia jej mo?liwo?ci b?dzie stanowi? nowy sposób komunikacji cz?owieka z komputerem, w którym interfejs jest ograniczony do minimum – dodaje.
Cyberwy?cig bezpiecze?stwa
Adopcja chmury przyspiesza, a wp?yw na to ma jej niepodwa?alna elastyczno??. Sprawdza si? w czasach, w których organizacje musz? by? przygotowane na dzia?anie w trybie ci?g?ej zmiany i gotowe na ka?de wyzwanie. Cyfrowa transformacja przedsi?biorstw sprawia, ?e coraz wi?cej z nich wdra?a i realizuje strategi? cloud-first, zgodnie z któr? chmura jest traktowana zawsze jako pierwszy wybór dla ka?dego planowanego dzia?ania. Im jednak wi?cej aktywno?ci przenosimy do cyfrowego ?wiata, tym wi?cej otwiera si? furtek do wykorzystania dla cyberprzest?pców zainteresowanych danymi osobowymi czy cennymi zasobami firm.
Cyberwy?cig zbroje? trwa od dekad i obecnie tylko nabiera rozp?du, a w tej rywalizacji kluczow? rol? odegraj? nowe technologie. Z jednej strony mo?emy spodziewa? si? walki na poziomie sztucznych inteligencji, algorytmów opracowanych przez obie strony, które b?d? próbowa?y wzajemnie si? przechytrzy? niczym wytrawni arcymistrzowie podczas partii szachów. Z drugiej natomiast mamy technologie w rodzaju chip-to-cloud, a wi?c zabezpieczenia wbudowane w procesor, ograniczaj?ce mo?liwo?ci ataku dla modu?ów TPM (Trusted Platform Module). W dobie tak wielu urz?dze? i systemów wymieniaj?cych ze sob? informacje, pozostaj?cych w nieustannej komunikacji M2M (Machine-2-Machine) oraz coraz szybszej cyfryzacji, odpowiednia ochrona ??czno?ci staje si? kluczem. Jest kusz?cym celem ataku dla cyberprzest?pców, jak i podstawow? lini? obrony dla twórców oprogramowania, producentów i dostawców us?ug.
Mój wspó?pracownik – sztuczna inteligencja
Wci?? poszerzamy zakres dzia?a? sztucznej inteligencji, daj?c mo?liwo?? wykazania si? w nowych obszarach dzia?a?. Za moment jej wykorzystanie jeszcze przyspieszy – SI b?dzie wsz?dzie, dzi?ki edge computingowi. Dane przetwarzane blisko ?ród?a pochodzenia, w lokalnych mikrocentrach, umo?liwi? podejmowanie decyzji i reagowanie w czasie rzeczywistym. Wi?ksza wydajno?? i szybszy czas reakcji pozwoli sztucznej inteligencji wciela? si? w role specjalistów ró?nych bran?. Powstan? zautomatyzowane plantacje i inteligentne szklarnie, na których cz?owiek b?dzie pe?ni? jedynie rol? nadzorcy zaimplementowanych systemów, a wszelkie prace wykonywa? b?d? m.in. autonomiczne drony realizuj?ce zadania na bazie obserwacji sztucznej inteligencji. Zmiany dostrze?emy równie? w smart miastach, w fabrykach, ale równie? w ?yciu codziennym, w którym Internet-of-Things przekszta?ci si? w Intelligence-of-Things.
Czas zachwytu urz?dzeniami pod??czonymi do sieci, które tylko wykonuj? zdalnie polecenia i reaguj? w my?l ustalonych scenariuszy, min?? – t?umaczy Piotr Krzysztofik. Oczekujemy, ?e technologia b?dzie bardziej pomocna i we?mie na siebie ci??ar podejmowania decyzji, a to umo?liwi wbudowana w ró?ne komponenty sztuczna inteligencja. Urz?dzenia IoT b?d? dzia?a? autonomicznie, samodzielnie robi?c u?ytek z zebranych danych, korzystaj?c z szybkiego i stabilnego transferu danych oraz mo?liwo?ci przetwarzania brzegowego – dodaje.
Samochód, który dba o kierowc?
Du?e zmiany czekaj? sektor automotive, który b?dzie dostosowywa? si? do nowych oczekiwa? kierowców i klientów. Samochód w formie kupowanego na w?asno?? i niezmiennego ?rodka transportu odchodzi w niepami??. Nowe technologie sprawiaj?, ?e koncerny motoryzacyjne mog? przyspieszy? rozwój connected car i zaoferowa? u?ytkownikom bardziej spersonalizowane do?wiadczenia. Nie b?dzie przeszkód, by zainteresowany danym rozwi?zaniem kierowca móg? pobra? i aktywowa? dan? funkcjonalno?? w ka?dym momencie, a aktualizowany bezprzewodowo, Over-the-Air, samochód b?dzie nieustannie rozwijany przez producenta.
W dobie dba?o?ci o zdrowie i samopoczucie samochody stan? si? równie? azylem i oaz? bezpiecze?stwa i spokoju, pozwalaj?c w?a?cicielowi zrelaksowa? si? przed wyruszeniem w podró? lub po powrocie z pracy, oceni? jego koncentracj? i ostrzeg? przed jazd?, kiedy jest niewyspany, a nawet zadbaj? o jako?? powietrza wewn?trz pojazdu, oczyszczaj?c je i nawil?aj?c.
Nie zapominajmy tak?e o popularyzacji us?ug car-sharingu i zwi?zanej z ni? swobodzie poruszania si?, która trafia idealnie w potrzeby wspó?czesnych kierowców. Zmieniaj? si? ich oczekiwania, na które producenci samochodów odpowiedz?, oferuj?c modele subskrypcyjne czy szersze spektrum opcji personalizacji pojazdu – zauwa?a Piotr Krzysztofik.
Ekologiczne firmy, ekologiczny ?wiat
Zrównowa?ony rozwój firm i dba?o?? o ?rodowisko stan? si? dla wielu organizacji znacznie ?atwiejsze. Wykorzystanie smart sensorów oraz technologii uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji umo?liwi dok?adniejsze ni? kiedykolwiek wcze?niej nadzorowanie wewn?trznych procesów i pracy maszyn. Ograniczenie zu?ycia i marnowania zasobów, m.in. poprzez podwy?szenie efektywno?ci energetycznej, a tak?e automatyczne monitorowanie pracy ka?dego elementu sk?adaj?cego si? na proces przemys?owy, pozwoli na kolejne kroki w kierunku trendu „Innovating to Zero”. Dba?o?? o stan maszyn, o wydajne wykorzystanie dost?pnych zasobów czy wreszcie o jak najni?sz? liczb? odpadów produkcyjnych wp?ynie na przedsi?biorstwa, które stan? si? bardziej ekologiczne.
Szerokie mo?liwo?ci sztucznej inteligencji, umo?liwiaj?ce jej szybk? analiz? ogromnych ilo?ci danych, pozwol? organizacjom przemys?owym reagowa? z wyprzedzeniem na wszelkie problemy, w tym cho?by te? awarie potrafi?ce powa?nie zaszkodzi? ?rodowisku. Wdro?enie smart sensorów i najnowszych rozwi?za? technologicznych sprawi, ?e organizacje b?d? mia?y pe?n? kontrol? nad realizowanymi zadaniami i ca?ym procesem wytwórczym, a to prze?o?y si? naturalnie na ich mo?liwo?? zachowania ?rodowiskowego dobrostanu.
Jeste?my ?wiadkami spektakularnych zmian. Porzucamy dobrze znany nam ?wiat, by postawi? pewne kroki w nowym, du?o nowocze?niejszym i bardziej ekologicznym. Zostawiamy za sob? rzeczywisto?? analogow?, spalinow?, która nap?dza?a nasz cywilizacyjny rozwój w XX wieku, a kierujemy si? ku ?wiatu cyfrowemu, który umiej?tnie zarz?dza zasobami i korzysta z energii odnawialnej. Zmieniaj? si? sposoby dzia?ania firmy, ale obserwowa? te? mo?emy przemian? wokó? nas, której wyrazem b?dzie chocia? coraz wi?ksza liczba stacji ?adowania powstaj?cych w miejsce stacji benzynowych – zwraca uwag? Piotr Bartkiewicz, Head of Delivery Center / AVP z GlobalLogic Koszalin.
Witaj w 2026 roku!
W poprzedniej dekadzie przywitali?my szereg rozwi?za? i technologii, które wydaj? si? dzisiaj milionom z nas niezb?dne. A? trudno wyobrazi? sobie ?wiat bez asystentów g?osowych, car-sharingu, mediów spo?eczno?ciowych w rodzaju Instagrama czy TikToka, czytników e-booków czy chmury u?atwiaj?cej prac?. W 2026 roku b?dziemy mogli z równym niedowierzaniem spojrze? na ?wiat z pocz?tku lat 20. XXI wieku. Gdy ju? wyrzucimy klawiatury, wsi?dziemy do dbaj?cego o nas i rozumiej?cego nasze potrzeby samochodu, a w pracy b?dziemy wspó?pracowa? ze sztuczn? inteligencj?, zobaczymy dopiero, jak du?y skok zrobili?my. A wtedy zaczniemy szykowa? si? do nast?pnego.