?wi?teczne zakupy – kto najch?tniej kupuje w sieci?

Klaudia Ciesielska
7 Min

Najpopularniejszym miejscem robienia przed?wi?tecznych zakupów s? wci?? sklepy stacjonarne, z których skorzysta prawie 60 proc. Polaków. To jednak obok Wielkiej Brytanii najs?abszy wynik w Europie. Jak wynika z badania firmy doradczej Deloitte „Zakupy ?wi?teczne 2018” z roku na rok Polacy dostrzegaj? coraz wi?cej zalet kupowania w sieci. A? 82 proc. respondentów najbardziej ceni sobie fakt, ?e mo?e zrobi? zakupy w dogodnym dla siebie czasie. Internet jest tak?e miejscem, gdzie prawie po?owa konsumentów szuka pomys?ów na prezenty. Co zaskakuj?ce, Polacy najch?tniej ze wszystkich pytanych  inspiruj? si? forami i blogami w kwestii tego, co podarowa? bliskim. Sklepy stacjonarne s? natomiast najbardziej popularnym wyborem przy kupowaniu ?ywno?ci.

W mi?dzynarodowym badaniu Deloitte wzi?li udzia? respondenci z 10 europejskich krajów, w tym tak?e z Polski. W?ród pyta? zadanych ankietowanym znalaz?y si? nie tylko kwestie dotycz?ce ?wi?tecznych bud?etów, ale równie? zakupów przed?wi?tecznych robionych w sieci.

W tym roku na prezenty planujemy przeznaczy? oko?o 532 z?, z czego 236 z? (55 euro) wydamy w Internecie.

Po Brytyjczykach, którzy a? 55 proc. bud?etu przeznaczonego na prezenty wydadz? w sieci oraz  Niemcach, jeste?my liderami w zakupach online, wyprzedzaj?c tym samym Holandi?, która jeszcze rok temu by?a przed nami. Wci?? wi?kszo??, bo 58 proc. respondentów, deklaruje, ?e ?wi?teczne prezenty kupi w tradycyjnych sklepach. To jednak relatywie ma?o, bior?c pod uwag? 70 proc. europejskiej ?redniej – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor, Lider zespo?u ds. sektora dóbr konsumenckich w Deloitte.

Coraz wi?ksze zaufanie do e-commerce

Jedna trzecia klientów obdaruje bliskich prezentami kupionymi w sklepach internetowych, które maj? przynajmniej jeden oddzia? stacjonarny, a jedna czwarta skorzysta z platform e-commerce. Coraz cz??ciej wybieramy zakupy online przez aplikacje mobilne. W ten sposób zamierza kupi? prezenty 27 proc. pytanych. Pod tym wzgl?dem ponownie wyprzedzamy inne kraje, ?rednia dla Europy to bowiem 24 proc. T? najbardziej innowacyjn? drog? najcz??ciej kupujemy nowoczesny sprz?t. Z respondentów, którzy planuj? zakup mobilnych urz?dze? elektronicznych typu smartwatch czy smartband, a? 57 proc. najch?tniej dokona tego zakupu w?a?nie przez aplikacj? na telefonie lub tablecie. Z komputera skorzysta 56 proc. planuj?cych podarunki o charakterze sportowym lub zwi?zane z domem. Wyniki tegorocznego badania Deloitte pokazuj?, ?e na internetowym rynku wci?? du?o do zrobienia maj? sprzedawcy ?ywno?ci. Ankietowani deklaruj?, ?e tylko 11 proc. bud?etu przeznaczonego na jedzenie ?wi?teczne wydadz? w sieci. W tradycyjny sposób wolimy te? kupowa? kosmetyki i perfumy.

Polacy ceni? wygod?

Tradycyjne sklepy wygrywaj? przede wszystkim mo?liwo?ci? natychmiastowego otrzymania zakupionych rzeczy (81 proc.) oraz bezpo?rednim kontaktem ze sprzedawc? i uzyskaniem od niego fachowej porady (79 proc.). Dla 76 proc. respondentów wa?na jest ochrona ich danych osobowych, któr? gwarantuje tradycyjna forma zakupów, a dla kolejnych 71 proc. – bezpiecze?stwo p?atno?ci. Potwierdza to najcz??ciej deklarowana forma p?atno?ci w stacjonarnych sklepach, a? 57 proc. badanych za zakupy zap?aci gotówk?. Na u?ycie karty kredytowej zdecyduje si? nieco ponad jedna trzecia respondentów.

Ad imageAd image

Ponad 80 proc. klientów, którzy wybieraj? sklepy internetowe, docenia fakt, ?e mog? zrobi? zakupy w dowolnie wybranym przez siebie czasie. Internet to tak?e baza opinii innych ludzi o produktach, co docenia a? trzy czwarte kupuj?cych w sieci. Prawie tyle samo badanych deklaruje, ?e kupuje w Internecie ze wzgl?du na wygod? wynikaj?c? z dostawy zakupów prosto do domu – mówi Jan Kisielewski, Dyrektor w dziale strategii marki i bada? konsumenckich, Deloitte.

Co ciekawe, wybieraj?c t? metod? zakupów niemal po?owa klientów (45,3 proc.) p?aci za pomoc? cyfrowych portfeli jak Apple Pay, Android Pay czy PayPal. Kart? debetow? wybiera 39 proc. klientów.

Po inspiracje do sieci

Pomys?ów na prezenty szuka w Internecie a? po?owa badanych. Po W?oszech jest to trzeci najwy?szy wynik w ankietowanych krajach. W sklepach stacjonarnych inspiracji szuka nieco ponad 37 proc. klientów, jest to trzeci od ko?ca wynik przed Brytyjczykami i Austriakami. Szukamy w nich zazwyczaj pomys?ów na prezenty w kategorii ?ywno?? i napoje (48,4 proc.). Z kolei z Internetu najch?tniej korzystamy poszukuj?c pomys?ów na prezenty do domu (63,2 proc.) i mobiln? elektronik? (59,9 proc.), m.in. urz?dzenia pomagaj?ce mierzy? nasz? aktywno?? (activity tracker) czy zegarki (smartwatch). Nieco ponad jedna czwarta w kwestii zakupu prezentu pyta o opini? rodzin? i znajomych.

Polacy nie s? praktyczni w kwestii kupowania prezentów. Tylko nieco ponad jedna czwarta z nas kupuje takie podarunki, o które zosta?a poproszona. Dla porównania – robi tak prawie po?owa mieszka?ców Austrii. To, co natomiast najbardziej zaskakuje, to wysoka pozycja w?ród ?róde? inspiracji internetowych forów oraz blogów. Pomys?ów na podarunki szuka za ich po?rednictwem a? 24 proc. zapytanych Polaków. To najwy?szy wynik w Europie – mówi Rados?aw Pidzik, Starszy Mened?er w zespole strategii cyfrowych i transformacji Deloitte.

Wybór Amazona jako pierwszego ?ród?a inspiracji pokrywa si? z map? lokalizacji jego sklepów. Najcz??ciej pomys?ów szukaj? tu mieszka?cy Niemiec, Austrii, W?och, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Podobnie jak reszta Europejczyków szukaj?c prezentów najcz??ciej korzystamy z wyszukiwarek (55,3 proc.). Na drugim miejscu (49 proc.) s? strony poszczególnych marek lub producentów, a na trzecim (43,7 proc.) strony z kuponami.

Jeste?my drugim za Portugali? krajem, który inspiracj? znajduje tak?e w social mediach (25,8). Wykorzystujemy je ju? nie tylko jako form? kontaktu z innymi, ale te? przegl?damy za ich po?rednictwem produkty, które planujemy kupi? bliskim (60,5 proc.) i sprawdzamy ich ceny (58,8 proc.)

Informacje o badaniu:
Badanie online przeprowadzono w dniach 27 wrze?nia – 22 pa?dziernika 2018 roku, w?ród blisko 9,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesi?ciu krajów europejskich (Austria, Belgia, Niemcy, W?ochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).
Udostępnij