?wiatowa bran?a auto-moto po pierwszej fali pandemii

Klaudia Ciesielska
5 Min

Sektor auto-moto znajduje si? na li?cie bran?, które najbardziej odczu?y skutki pandemii Covid. Skala spadku sprzeda?y i rejestracji nowych aut zale?y oczywi?cie od kontynentu i jest ?ci?le skorelowana z kolejnymi fazami rozwoju pandemii. Marki dzia?aj?ce na ?wiatowym rynku musz? dostosowa? swoje strategie do lokalnych warunków i odpowiedzie? na konkretne wyzwania rynków.

Chi?ski rynek, który do?wiadczy? skutków pandemii jako pierwszy, ju? w czerwcu 2020 by? w fazie odbicia, podczas gdy ameryka?ski nadal notuje du?e spadki. Dane z sierpnia 2020 r. pokazuj? spadek sprzeda?y aut w USA rok do roku na poziomie 16%, a eksperci szacuj?, ?e wynik 12 miesi?cy 2020 b?dzie oznacza? spadek o 18%.

Najbardziej dotkni?tym pandemi? rynkiem jest niew?tpliwie Europa, gdzie produkcja nowych aut zosta?a wstrzymana we wszystkich krajach na 6 do 7 tygodni, a ponownie otwarte zak?ady nie s? w stanie osi?gn?? zdolno?ci produkcyjnej sprzed epidemii ze wzgl?du na ograniczony popyt ze strony klientów i wewn?trzne normy bezpiecze?stwa, chroni?ce pracowników przed zaka?eniem.

„O ile szacunki ekspertów co do skali spadku sprzeda?y aut na ?wiecie i w Europie ró?ni? si? o kilka punktów procentowych, o tyle panuje pe?na zgoda co do faktu, ?e powrót do poziomu sprzeda?y nowych aut sprzed pandemii potrwa co najmniej 2 lata. Powrót w tym wypadku nie oznacza automatycznego przywrócenia parametrów z przesz?o?ci. Wiele czynników wskazuje na to, ?e nowe technologie i alternatywne nap?dy stan? si? motorem wzrostu, dodatkowo stymulowanym przez rz?dy poszczególnych pa?stw i Uni? Europejsk?”zwraca uwag? Adam M?ci?ski, CEO MMC Car Poland, dystrybutora marki Mitsubishi w Polsce.

Sprzeda? nowych aut w Europie w pierwszych dwóch kwarta?ach 2020 spad?a o 46% (USA 40%). Zak?adaj?c powolne odbicie, eksperci szacuj?, ?e wynik na koniec roku b?dzie mniej dramatyczny – estymacje mówi? dzi? o poziomie spadku od 21% do 24%, cho? negatywny wp?yw na t? prognoz? ma kolejny lock-down wprowadzany w wielu krajach.

Wyzwania dla producentów i dystrybutorów aut w dobie Covidu

W tej trudnej i nieprzewidywalnej sytuacji producenci musz? reagowa? szybko i szuka? niestandardowych rozwi?za?, które pozwol? utrzyma? i rozwija? biznes.

“Powrót do normalno?ci nie b?dzie ?atwy, gdy? oprócz ponownego uruchomienia funkcjonowania produkcji i sprzeda?y przy zapewnieniu pe?nego bezpiecze?stwa pracownikom, niezb?dny jest powrót popytu na nowe auta ze strony klientów. Zainteresowanie zakupem samochodów powoli wraca; wiemy z bada?, ?e z powodu epidemii o w?asnym aucie my?l? dzi? tak?e ci, którzy do niedawna bez problemu korzystali z komunikacji publicznej. Ale musimy pami?ta?, ?e niepewno?? znajduje odbicie tak?e w preferencjach konsumentów, którzy poszukuj? aut solidnych, ale ta?szych.”przypomina Adam M?ci?ski, CEO MMC Car Poland.

Rynek aut u?ywanych prze?ywa dzi? swój boom na ca?ym ?wiecie. Poziom importu aut u?ywanych ju? w lipcu wróci? niemal do poziomu sprzed pandemii: w lipcu 2020 w Polsce zarejestrowano ponad 80 tysi?cy u?ywanych aut sprowadzonych z zagranicy (spadek o 8,5 % w stosunku do lipca 2019).

“W dobie pandemii skupili?my si? na rozwijaniu oferty sprzeda?y aut u?ywanych. Stworzyli?my te? innowacyjne rozwi?zanie, które pozwala w czasach spo?ecznego dystansu ?atwo wyceni? swoje u?ywane auto bez konieczno?ci bezpo?redniego kontaktu.”dodaje Adam M?ci?ski, CEO MMC Car Poland.

Pierwsza dobra wiadomo?? z rynku auto moto 2020

Na koniec, warto przywo?a? jeszcze jedn? informacj?, która wyró?nia si? w morzu negatywnych informacji z rynku auto-moto w epoce covidu. Podczas gdy spadki sprzeda?y tradycyjnie nap?dzanych aut w Europie w pierwszym i drugim kwartale tego roku si?ga?y 50%, w tym samym czasie auta z segmentu z alternatywnymi nap?dami odnotowa?y ogromne wzrosty.

Równie? w Polsce segment pojazdów z nap?dami alternatywnymi jest jedynym, który ro?nie w 2020 roku. W I pó?roczu 2020 r. Polacy zarejestrowali blisko 22,6 tys. pojazdów z nap?dem hybrydowym (wzrost o 28,7%.) Bardzo du?? dynamik? wzrostu w omawianym okresie odnotowa?y hybrydy typu plug-in (wzrost o 210,7% r/r.*).

Rynek pojazdów hybrydowych reprezentuje 9,4% ca?ego rynku samochodowego w Europie. W pierwszym kwartale tego roku wska?nik wzrostu wyniós? 167%, w drugim 133,9%. Taki wzrost ma oczywi?cie swoje ?ród?o nie tylko rosn?cej w ?wiadomo?ci ekologicznej konsumentów, ale te? coraz sprawniej dzia?aj?cym systemie zach?t ze strony poszczególnych pa?stw**).

*) na podstawie raportu Bran?a Motoryzacyjna, Raport kwartalny PZPM i KPMG Q2 2020
**) dane dotycz? rejestracji nowych pojazdów w EU, na podstawie raportu European Automobile Manufacturers Association)
Udostępnij
Redaktor Brandsit