Szkolenia dla kontrolerów ruchu lotniczego zosta?y zawieszone

Klaudia Ciesielska
4 Min

Polska Agencja ?eglugi Powietrznej wstrzyma?a rekrutacj? na kursy dla kontrolerów ruchu lotniczego. Nowe szkolenia nie b?d? uruchamiane do 2024 roku z uwagi na spadek liczby operacji lotniczych i mniejsze zapotrzebowanie na personel operacyjny na lotniskach wywo?ane pandemi? koronawirusa. Tymczasem kontrolerów ruchu lotniczego w Polsce od kilku lat brakuje. – Decyzja o zawieszeniu szkole? zapewne nie poprawi tej sytuacji – mówi Franciszek Teodorczyk ze Zwi?zku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.

W Polsce jest oko?o 600 kontrolerów ruchu lotniczego, którzy pracuj? w ramach s?u?by kontroli lotniska, s?u?by kontroli zbli?ania i s?u?by kontroli obszaru.

– Niedobory w szeregach kontrolerów ruchu lotniczego wyst?puj? od kilku lat, ale obecnie s? trudne do oszacowania, bo bran?a lotnicza dopiero wraca do normalnego funkcjonowania. My?l?, ?e pod koniec roku b?dziemy dysponowali w miar? rzetelnymi prognozami dotycz?cymi nat??enia ruchu lotniczego w Polsce. W poprzednich latach natomiast obserwowali?my wzrost liczby po??cze? i brak kontrolerów by? zauwa?alnyzaznacza Franciszek Teodorczyk, kontroler obszaru w Polskiej Agencji ?eglugi Powietrznej i przewodnicz?cy Zwi?zku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.

Proces rekrutacji i szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego trwa oko?o dwóch lat. Do tej pory nabory na kursy by?y prowadzone co pó? roku i w ka?dym z nich wy?aniano oko?o 20 osób, z czego licencj? uzyskiwa?a mniej wi?cej po?owa kursantów. Ponadto cz??? aktywnych zawodowo kontrolerów odchodzi co roku na emerytur?, a inni podejmuj? si? pracy biurowej albo projektowej, dlatego trudno oszacowa? niedobory.

– Trzeba pami?ta? o tym, ?e jest to zawód, który jest uznawany za jeden z najbardziej stresuj?cych zauwa?a przewodnicz?cy Zwi?zku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. – Ponadto w zwi?zku z pandemi? oraz znacznym ograniczeniem ruchu lotniczego nad Polsk? wynagrodzenia kontrolerów zosta?y obni?one o oko?o 1/4. Trudno przewidzie?, co b?dzie dalej, bo ca?y czas jeste?my na etapie odmra?ania ruchu lotniczego i nie wiemy, jak b?dzie wygl?da?a sytuacja na lotniskach w przysz?ym roku.

Jak poda?a Polska Agencja ?eglugi Powietrznej, analiza liczby aktywnych zawodowo kontrolerów ruchu lotniczego i praktykantów znajduj?cych si? w procesie szkolenia oraz prognozy dotycz?ce wzrostu ruchu lotniczego w d?ugim okresie by?y powodem wstrzymania rekrutacji na kursy dla kandydatów na kontrolerów.

– Wp?ynie to na obci??enie prac? kontrolerów ruchu lotniczego oraz najprawdopodobniej tak?e na opó?nienia w ruchu lotniczym – ocenia Franciszek Teodorczyk.

Przewodnicz?cy zaznacza, ?e wst?pne prognozy dotycz?ce ruchu lotniczego na 2020 rok wskazywa?y osi?gni?cie w grudniu poziomu ruchu mniejszego o 20 proc., ni? pierwotnie planowano na ten miesi?c. Jednak sytuacja jest bardzo dynamiczna i prognozy dotycz?ce ruchu lotniczego zmieniaj? si? z tygodnia na tydzie? wraz z zamykaniem b?d? otwieraniem kolejnych krajów dla ruchu turystycznego. Zgodnie z nowym rozporz?dzeniem obowi?zuj?cym od 26 sierpnia do 1 wrze?nia na li?cie „zakazanych” kierunków Rada Ministrów utrzyma?a 43 kraje, m.in. Rosj?, Czarnogór?, Meksyk, Brazyli? czy USA. Wcze?niejszy projekt rozporz?dzenia zak?ada? jej rozszerzenie o kolejne 20 pa?stw, m.in. Hiszpani? i Belgi?. Jak wyja?niono w uzasadnieniu, utrzymanie dotychczasowej listy spowodowane jest jednak ko?cz?cym si? okresem wakacyjnym i konieczno?ci? zapewnienia powrotów do kraju wypoczywaj?cym za granic? Polakom.

Cotygodniowe statystyki publikowane przez Polsk? Agencj? ?eglugi Powietrznej pokazuj?, ?e ruch na lotniskach jest zdecydowanie mniejszy, ale spadki liczby operacji zró?nicowane: mieszcz? si? w granicach od kilku procent do ok. 50 proc. Dla przyk?adu mi?dzy 17 a 23 sierpnia spadek liczby operacji lotniczych na lotnisku w Warszawie wyniós? 53 proc. (w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku), w Krakowie – 47 proc., w Rzeszowie – 51 proc., a w ?odzi – 46 proc. Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tym samym okresie by?a mniejsza w porównaniu z ubieg?orocznymi statystykami o 46 proc., a w uj?ciu tydzie? do tygodnia wzros?a o 1,5 proc.

Najwi?cej lotów w polskiej przestrzeni wykona?y w tych dniach: PLL LOT (16,1 proc.), Wizz Air (14,7 proc.) oraz Ryanair (12,6 proc.). W sumie linie te obs?u?y?y prawie 44 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 3708 lotów w polskiej przestrzeni powietrznej.

Udostępnij
Redaktor Brandsit