Rynkiem finansowym rz?dz? dzi? oczekiwania klientów, zw?aszcza m?odych, przyzwyczajonych do us?ug finansowych dost?pnych w telefonie, od r?ki. Dlatego bran?a zmierza w kierunku finansów autonomicznych, które nie b?d? wymaga? anga?owania klienta w proces decyzyjny ani poszczególne kroki wymagane do tego, by otrzyma? produkt finansowy. Ko?em zamachowym tej zmiany s? technologie, takie jak sztuczna inteligencja, boty czy agregatory ofert, które rozpowszechni? si? dzi?ki dyrektywie PSD2. – W kwestii rozwoju technologicznego bran?a finansowa wci?? ma jednak do zrobienia bardzo du?y skok – ocenia Ewa Wernerowicz, prezes zarz?du Vivus Finance.
– Klientom najbardziej zale?y dzi? na tym, ?eby nie musie? si? anga?owa? w procesy i czynno?ci, które tylko marnuj? ich czas i nie s? dla nich przyjemne, takie jak wype?nianiu obowi?zków typu wype?nianie wniosków kredytowych, aplikowanie o depozyt czy dokonanie przelewu. Dlatego rynek finansowy – kieruj?c si? tym, na czym najbardziej zale?y klientom – b?dzie d??y? do tego, aby finanse by?y jak najbardziej autonomiczne, nie anga?owa?y czasu wolnego klienta – mówi Ewa Wernerowicz.
Jak podkre?la, rynkiem finansowym rz?dz? dzi? oczekiwania klientów – w du?ej mierze dotyczy to pokolenia, które dopiero wchodzi w doros?o?? i tzw. Millenialsów, czyli osób pomi?dzy 18. a 35. rokiem ?ycia. To grupa, w której wybijaj? si? trzy g?ówne trendy. Po pierwsze, m?odzi chc? mie? wszelkie us?ugi finansowe dost?pne na telefonie, po drugie – s? przyzwyczajeni do obs?ugi bezgotówkowej, i po trzecie – chc? mie? wszystko „tu i teraz”, dost?pne od r?ki.
– Je?eli chc? na co? wzi?? kredyt – to musi on by? dost?pny tu i teraz, najlepiej jednym klikni?ciem. Je?eli chc? dokona? p?atno?ci, to ta p?atno?? te? musi by? transferowana w czasie rzeczywistym. To s? takie g?ówne trendy na rynku finansowym, które s? wyznaczane w?a?nie przez potrzeby klientów – mówi Ewa Wernerowicz.
Prezes Vivus Finance ocenia, ?e rynek zmierza powoli w kierunku finansów autonomicznych, które nie b?d? wymaga? anga?owania klienta w proces decyzyjny ani poszczególne kroki wymagane do tego, ?eby np. otrzyma? produkt finansowy.
– Wyobra?am sobie, ?e za kilka lat algorytmy zostan? zatrudnione do tego, ?eby odci??y? klienta i podejmowa? za niego te drobne decyzje. Przyk?adowo, kiedy musimy poczeka? na pensj? jeszcze dwa dni, a pieni?dze na koncie ju? si? sko?czy?y – to one b?d? automatycznie uzupe?niane przez bota, który podpowie klientowi, ?e powinien wzi?? jak?? po?yczk? – mówi Ewa Wernerowicz – Korzystaj?c z autonomicznych finansów, klient nie b?dzie si? musia? skupia? na czytaniu umów, bo zrobi to za niego ekspert czy bot, który b?dzie czuwa? nad bezpiecze?stwem jego finansów i pomo?e mu podj?? najlepsz? decyzj?. Wybierze dla niego najlepsz? ofert?, zaproponuje kredyt w momencie, kiedy b?dzie tego potrzebowa? albo depozyt, je?li b?dzie mie? jakie? dodatkowe ?rodki. Klienci b?d? korzystali z us?ug, gdzie te podstawowe decyzje finansowe s? podejmowane przez boty czy sztuczn? inteligencj?.
Jednym z najwa?niejszych kó? zamachowych zmian w finansach osobistych jest technologia. Dzi?ki niej obs?uga transakcji przenosi si? z do kana?ów i urz?dze? samoobs?ugowych – ju? w tej chwili wi?kszo?? operacji finansowych przenosi si? do ?rodowiska mobilnego. W Vivus ponad 60 proc. klientów korzysta z us?ug finansowych za po?rednictwem aplikacji, dlatego mobile jest kana?em priorytetowym. W przysz?o?ci, autonomiczne finanse b?d? bazowa? na rozwoju kolejnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy blockchain.
– Na pewno potrzebne b?d? te? agregatory ofert, co umo?liwi PSD2. Pojawi? si? podmioty, które b?d? skupia?y oferty wielu graczy: banków, podmiotów niebankowych, p?atno?ci i ubezpiecze?. Tego typu agregatorzy na pewno maj? szans? na rynku i to jest ta technologia, któr? klienci pokochaj?, bo lubi? mie? wszystko w jednym miejscu – mówi Ewa Wernerowicz – Obecny etap rozwoju technologii finansowych nie jest jeszcze zbyt zaawansowany, poniewa? systemy bankowe by?y tworzone kilkadziesi?t lat temu i nie do ko?ca potrafi? si? wpi?? w takie systemy fintechowe, które agreguj? oferty, które dostarczaj? dodatkowe us?ugi klientom. Tak wi?c je?eli chodzi o technologi?, tu mamy jeszcze do zrobienia bardzo du?y skok.
Prezes Vivus Finance podkre?la, ?e rynek po?yczek pozabankowych rozwija si? nieprzerwanie od 2012 roku, szczególnie w internecie. Jego obecna warto?? – liczona jako suma bilansowa przedsi?biorstw dzia?aj?cych na tym rynku – wynosi ok. 6-7 mld z?.
– Ca?y rynek consumer finance w Polsce ro?nie, licz?c banki i firmy pozabankowe. Wi??e si? to z faktem, ?e poprawia si? sytuacja finansowa Polaków, polskich gospodarstw domowych. Zwi?zane jest to równie? m.in. z transferami socjalnymi, wzrostem ?rednich p?ac w gospodarce. Polacy maj? coraz wi?cej potrzeb konsumpcyjnych i coraz ?atwiej im je zaspokaja?. Przy wzro?cie akcji kredytowych obserwujemy równie? popraw? kontroli nad ryzykiem kredytowym, co jest pozytywnym sygna?em dla rozwoju bran?y – mówi Ewa Wernerowicz.
Rynek po?yczek pozabankowych dzieli si? obecnie wyra?nie na dwie kategorie: online i offline, czyli sektor, w którym dzia?aj? tradycyjni po?yczkodawcy, którzy promuj? obs?ug? domow? lub obs?ug? w oddzia?ach brokerskich. W tym pierwszym ?rednia wieku klientów to oko?o 29-30 lat i dominuj? w nim osoby, które same dobrze orientuj? si? w finansach i potrafi? wyszuka? w?a?ciw? dla siebie ofert?.
– Mo?emy w tej chwili zauwa?y?, ?e firmy po?yczkowe przechodz? do wy?szych segmentów rynku. Coraz wi?cej klientów najpierw zagl?da do firm po?yczkowych, a dopiero pó?niej do banków, w zale?no?ci od tego, jakiego produktu poszukuje. Z danych BIK-u wiadomo te?, ?e jest du?a rzesza klientów, która w ogóle nie zagl?da do banków, tylko korzysta z oferty firm po?yczkowych. Dzieje si? tak, poniewa? w naszej firmie mo?na dosta? t? po?yczk? w?a?ciwie w ci?gu 2 minut, w zale?no?ci jak szybko si? przyci?nie dwa przyciski. W kierunku zmierza w?a?nie rynek consumer finance – mówi Ewa Wernerowicz, prezes zarz?du Vivus Finance.