W ostatnich miesi?cach sztuczna inteligencja jest na ustach wszystkich, g?ównie za spraw? ChatGPT oraz premier kolejnych innowacyjnych maszyn i robotów humanoidalnych. Rozwi?zania oparte o sztuczn? inteligencj? znane s? jednak od lat – i to w ró?nych dziedzinach ?ycia i ga??ziach gospodarki. Jak udowadnia najnowszy raport specjalny EFL, podobnie jest z transportem i motoryzacj?, a znaczenie SI ci?gle ro?nie.
ChatGPT na fali popularno?ci
Chat GPT w ostatnich miesi?cach sta? si? najpopularniejszym narz?dziem opartym na sztucznej inteligencji. Tylko w kwietniu skorzysta?o z niego prawie 3 mln Polaków. Chatboty udzielaj?ce natychmiastowych odpowiedzi s? coraz powszechniejsze tak?e w bran?y transportowej. Mog? sprawdzi? si? np. podczas wyznaczania szacowanego czasu przejazdów, oceny warunków atmosferycznych i drogowych, ?ledzenia przesy?ek i generowania dokumentów transportowych.
W odpowiedzi na ten trend, Polski Instytut Transportu Drogowego stworzy? raport „Czy chat GPT zmieni transport?”. Jego autorzy szacuj?, ?e do 2035 r. dzi?ki wdro?eniu SI wydajno?? gospodarki wzro?nie o 11-37%.
Sztuczna inteligencja w transporcie: bezpiecze?stwo, oszcz?dno?? i ekologia
Zastosowanie sztucznej inteligencji w transporcie przynosi wiele korzy?ci: optymalizuje procesy logistyczne, zmniejsza liczb? powtarzalnych czynno?ci, kompleksowo zbiera i przetwarza dane (np. dotycz?ce kosztów i terminów dostaw) oraz pomaga zarz?dza? ryzykiem. Z raportu firmy Precedence Research wynika, ?e do 2030 r. globalna warto?? SI w sektorze transportu osi?gnie blisko 14,8 mld dolarów.
SI wykorzystywana jest mi?dzy innymi w systemach zarz?dzania flot?. Pozwala w czasie rzeczywistym analizowa? dane z setek pojazdów, które s?u?? np. do optymalizowania stylu jazdy. Informacje te dotycz? np. lokalizacji, warunków panuj?cych na drodze, zu?ycia paliwa, stanu technicznego pojazdu czy samopoczucia kierowcy. Transport oparty na sztucznej inteligencji prowadzi zatem do zmniejszenia liczby wypadków drogowych oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Sztuczna inteligencja w motoryzacji warta miliardy dolarów – raport EFL
Sztuczna inteligencja ma coraz wi?ksze znaczenie tak?e w motoryzacji. Jak podaje Grand View Research, w 2022 r. na ca?ym ?wiecie warto?? technologii opartych na SI tylko w bran?y moto wynios?a 40 mld dolarów. Technologie wykorzystywane w tym sektorze to przede wszystkim: uczenie maszynowe, przetwarzanie j?zyka naturalnego, rozpoznawanie obrazu i przetwarzanie kontekstowe.
W motoryzacji obecno?? sztucznej inteligencji obserwujemy od lat. Inaczej niemo?liwe by?oby przeprowadzanie tysi?cy testów w wirtualnej rzeczywisto?ci, zanim pojazd trafi do sprzeda?y. By?oby to bardzo kosztowne w tradycyjnych warunkach, a czasami wr?cz niemo?liwe – uwa?a Adam Mioduszewski, senior innovation designer w EFL.
Pojazdy coraz bardziej inteligentne i autonomiczne
W nowoczesnych samochodach wirtualni asystenci zwi?kszaj? komfort i bezpiecze?stwo podró?owania, a komendy g?osowe u?atwiaj? wiele czynno?ci. Analiza danych pozwala dostosowa? ustawienia samochodu do indywidualnych potrzeb kierowcy. W dodatku czujniki sterowane przez SI wykrywaj? zm?czenie kierowcy i ostrzegaj? go przed niebezpiecznymi sytuacjami. Przypominaj? równie? o konieczno?ci zapi?cia pasów, informuj? o nadchodz?cych zmianach w pogodzie czy zach?caj? do odpoczynku od jazdy.
Szerokie wykorzystanie SI sprzyja szybkiemu i efektywnemu projektowaniu systemów, które poprawiaj? nasze bezpiecze?stwo, komfort jazdy czy estetyk? nowych modeli pojazdów. Sztuczna inteligencja obecna jest w coraz wi?kszej ilo?ci obszarów bran?y automotive i równie? coraz cz??ciej b?dzie dostrzegalna przez ostatecznego u?ytkownika samochodu – komentuje Aneta Nowak, market product manager w EFL.
Pe?na wersja raportu EFL „Sztuczna inteligencja w transporcie i motoryzacji”