W dobie kryzysu pandemicznego start-upy technologiczne wyspecjalizowane w nowych, przysz?o?ciowych technologiach mog? zyska? na znaczeniu, prze?amuj?c ograniczenia zwi?zane z konieczno?ci? zachowania dystansu spo?ecznego. Rozwój us?ug z zakresu mixed reality u?atwi prowadzenie biznesu na odleg?o??, a wdro?enie algorytmów uczenia maszynowego pozwoli zautomatyzowa? cz??? procesów, które dotychczas wykonywali ludzie.
– Mixed reality prze?ywa wielki boom, bo mo?e m.in. umo?liwia? lekarzom diagnozowanie pacjentów bez potrzeby bezpo?redniego kontaktu, tym samym zmniejszaj?c ryzyko zaka?enia. Mówi si? nawet o operacjach przeprowadzanych za pomoc? tej technologii. Rozmawiamy z podmiotami, które prosz? nas o stworzenie tzw. wirtualnych control rooms czy zwirtualizowanie treningów fizycznych, gdzie trener jest obecny wirtualnie, a dane przesy?ane s? za pomoc? opaski na r?k? – mówi Konrad Weiske, prezes zarz?du SpyroSoft SA.
Potencja? mixed reality doceni?a m.in. firma Holo4Labs, która wykorzysta?a t? technologi? do unowocze?nienia bran?y laboratoryjnej. Eksperci zastosowali gogle Microsoft HoloLens 2 oraz oprogramowanie Thermo Scientific SampleManager LIMS do stworzenia systemu digitalizacji pracy w laboratorium. System ten pozwala nie tylko korzysta? z wirtualnych pomocy naukowych wy?wietlanych w polu widzenia pracownika, u?atwi tak?e zdaln? wspó?prac? pomi?dzy laboratoriami.
Gogle HoloLens wykorzystywane s? tak?e przez pracowników londy?skich szpitali zrzeszonych w organizacji Imperial College Healthcare NHS Trust. Personel medyczny wykorzystuje oprogramowanie Dynamics 365 Remote Assist do zdalnej, bezkontaktowej komunikacji pomi?dzy specjalistami. Gogle przechwytuj? obraz z kamery lekarzy zajmuj?cych si? pacjentami z objawami COVID-19 i przesy?aj? go do pracowników w zespole analitycznym, dzi?ki czemu ograniczaj? ryzyko rozprzestrzenienia si? koronawirusa w?ród personelu medycznego a? o 83 proc.
Z walk? z wirusem bezpo?rednio zwi?zana jest tak?e sztuczna inteligencja, która przy?piesza np. powstawanie szczepionek. Równie? przez to, ?e pandemia nak?ada si? na ameryka?sko-chi?sk? wojn? handlow?, na pewno nast?pi przeniesienie produkcji do krajów, gdzie si?a robocza b?dzie dro?sza. Pojawi si? wi?c potrzeba wi?kszej automatyzacji, co oznacza, ?e b?dzie potrzeba wykorzystania wi?cej sztucznej inteligencji, cho?by w postaci autonomicznych maszyn, które b?d? w takich fabrykach pracowa?y – przewiduje ekspert.
Z narz?dzi automatyzuj?cych prac? korzystaj? m.in. eksperci z OECD, którzy we wspó?pracy z naukowcami z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa stworzyli interaktywn? platform? do ?ledzenia ognisk pandemicznych. System wykorzystuje sztuczn? inteligencj? do analizy zasobów sieci i monitorowania potwierdzonych przypadków zaka?e? i zgonów w poszczególnych rejonach ?wiata.
Automatyzacja wkrada si? tak?e do rolnictwa. Firma Mantle Labs udost?pni?a brytyjskim rolnikom darmowy, trzymiesi?czny dost?p do platformy umo?liwiaj?cej analiz? kondycji upraw przy wykorzystaniu zdj?? satelitarnych. Sztuczna inteligencja dokonuje dog??bnej analizy obrazu, aby wykry? wst?pne oznaki nieprawid?owo?ci w rozwoju konkretnych upraw, które mog? wp?yn?? na jako?? zbiorów. Firma liczy na to, ?e dzi?ki temu uda si? zapobiec kl?sce nieurodzaju w dobie pandemii i usprawni? ?a?cuchy dostaw ?ywno?ci.
– Pandemia w ko?cu si? sko?czy albo przyzwyczaimy si? do ?ycia z koronawirusem. Dla bran?y du?o ciekawsze jest to, co nast?pi w jej efekcie. Rozwi?zania, które teraz wypracujemy, b?d? wdra?ane w przysz?o?ci, ??cznie np. z mixed reality i sztuczn? inteligencj?. To si? nie zmieni, bo kryzys spowodowany przez t? pandemi? b?dzie ci?gn?? si? za nami latami – prognozuje Konrad Weiske.
Sztuczna inteligencja mo?e przyczyni? si? do przemodelowania ca?ego rynku pracy. Wdra?ane w dobie pandemii narz?dzia automatyzuj?ce pozwol? zredukowa? ryzyko rozprzestrzenienia si? koronawirusa, a w przysz?o?ci umo?liwi? wyeliminowanie cz??ci zawodów poprzez zast?pienie pracowników maszynami. Pierwsze symptomy automatyzacji pracy mo?na dostrzec m.in. na rynku ameryka?skim, gdzie powstaje sie? sklepów Amazon Go Grocery, w których maszyny przej??y zadania wykonywane dotychczas przez ludzi. Placówki wyposa?ono w systemy monitoringu oraz skanowania produktów, które umo?liwiaj? wdro?enie modelu bezobs?ugowej obs?ugi klienta. W dobie pandemii placówki tego typu u?atwi? zachowanie dystansu spo?ecznego.
– Pandemia jest tragedi?, ale ta tragedia daje mo?liwo?? sprawdzenia w praktyce pewnych technologii. W momencie, kiedy zostan? przetestowane, do du?ej cz??ci z nich ludzie si? przekonaj? i b?d? chcieli je wprowadzi?. Bran?a IT w wi?kszo?ci przypadków dopuszcza?a prac? z domu, lecz niektóre bran?e dopiero teraz przekona?y si?, ?e tak mo?na pracowa?. Na przyk?ad musia?y zainwestowa? w pewne rozwi?zania do telekonferencji, a teraz ju? z nich nie zrezygnuj? i b?d? ich ju? zawsze u?ywa? – twierdzi prezes SpyroSoft SA.
Wed?ug analityków z firmy MarketsandMarkets warto?? globalnego rynku sztucznej inteligencji do 2025 roku wzro?nie do przesz?o 190 mld dol. przy ?redniorocznym tempie wzrostu na poziomie 36,6 proc.