E-commerce jest bardzo dynamicznym sektorem, nie tylko ze wzgl?du na ci?g?e wzrosty jego popularno?ci. W?a?ciciele i mened?erowie e-sklepów musz? nieustannie ?ledzi? trendy rynkowe i technologiczne, które mog? przyczyni? si? do rozwoju ich przedsi?biorstw. Tak?e, a mo?e przede wszystkim, w bran?y handlu online takie zjawiska, jak sztuczna inteligencja, personalizacja czy marketing automation to kluczowe elementy rozwoju. Firmy musz? nieustannie si? zmienia? i dostosowywa? do ewoluuj?cego otoczenia konkurencyjnego.
PayU, polski operator p?atno?ci online wyszczególni? 10 trendów w e-commerce na 2019 r. S? to m.in.: rozwój sztucznej inteligencji, chatboty, personalizacja, rozwój kana?ów mobilnych, marketing tre?ci czy obs?uga g?osowa. Technologia zatem jest kluczowa w dalszym rozwoju bran?y e-commerce.
E-commerce 4.0?
Mówienie o cyfrowej transformacji w przypadku sektora sprzeda?y online jest nieco paradoksalne, poniewa? funkcjonowanie ka?dego e-sklepu czy platformy sprzeda?owej opiera si? w?a?nie na technologii, nawet w przypadku tych najmniejszych, gara?owych podmiotów. Niemniej, rozwój IT sprawi?, ?e mo?liwa jest optymalizacja w wielu analogowych obszarach ka?dego przedsi?biorstwa.
Co w?a?ciwie kryje si? pod has?em cyfrowa transformacja? W du?ym uproszczeniu jest to usprawnienie procesów we wszystkich obszarach przedsi?biorstwa w?a?nie poprzez wykorzystanie danych cyfrowych. Technologie, które wykorzystuje si? w tym zakresie to przede wszystkim sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, Internet rzeczy, cloud computing, ale tak?e automatyzacja procesów. Jest tu zatem du?e pole do zagospodarowania przez sektor e-commerce.
Naucz swojego robota
Machine learning, czyli uczenie maszynowe to procesy, które coraz powszechniej stosuje si? w wielu obszarach przedsi?biorstw ró?nych bran?. ?wietnym przyk?adem wykorzystania tej technologii jest popularna aplikacja Google Translate, która nieustannie poprawia jako?? swoich t?umacze? wraz z liczb? wykonywanych operacji przez u?ytkowników. Uczenie maszynowe ?wietnie sprawdza si? tak?e w dzia?aniach marketingowych w e-commerce. Specjalne algorytmy potrafi? coraz trafniej i skuteczniej wykorzystywa? du?e ilo?ci danych, jakie zostawiamy po sobie korzystaj?c z Internetu. S? to informacje dotycz?ce odwiedzanych stron, poszukiwa? danych produktów, a tak?e tego w jakich porach dnia czy z jakich rejonów kraju najcz??ciej robimy zakupy czy w którym momencie zostawiamy wirtualny koszyk na stronie nie finalizuj?c transakcji.
Informacje te pozwalaj? lepiej dostosowa? tre?ci marketingowe do oczekiwa? potencjalnych klientów. Machine learning w e-commerce pozwala tak?e lepiej zaplanowa? dzia?ania marketingowe i reklamowe. Uczenie maszynowe wspiera tak?e rozwój chatbotów, wirtualnych asystentów, a tak?e optymalizowa? wyniki wyszukiwa? produktów przez u?ytkownika.
Inteligentne rekomendacje zakupowe
Sztuczna inteligencja jest coraz powszechniejszym zjawiskiem w biznesie. Wed?ug bada? Salesforce The AI Revolution, ju? w 2017 r., a? 80% dzia?ów sprzeda?y uwa?a?o, ?e sztuczna inteligencja (AI) pozytywnie wp?ywa na efektywno?? pracy przedstawicieli handlowych, a 74% odnotowa?o lepsze wyniki. 58% badanych konsumentów zauwa?y?o pozytywne zmiany zwi?zane z u?yciem przez firmy technologii AI, 55% z nich oczekiwa?o personalizacji oferty.
Ciekawym przyk?adem zastosowania sztucznej inteligencji jest algorytm TMV (Tradus Market Value) wykorzystywany przez firm? Tradus. Tradus to globalna platforma internetowa kupnasprzeda?y u?ywanego maszyn ci??kich i pojazdów u?ytkowych samochodów ci??arowych, maszyn budowlanych i rolniczych. Algorytm ten okre?la rynkow? warto?? wystawionego pojazdu w czasie rzeczywistym.
Algorytm TMV opiera si? on na analizie szerokiego wachlarza danych, takich jak marka, model pojazdu, rok produkcji, przebieg, pochodzenie czy bardzo szczegó?owe dane techniczne. Algorytm korzysta z danych rynkowych, z milionów innych og?osze? oraz danych historycznych. Modele predykcyjne ucz? si? w czasie rzeczywistym, a ich szacunki osi?gaj? dok?adno?? do 1 tys. EUR. System pokazuje, czy proponowana przez sprzedaj?cego cena jest rynkowa, czy przekracza realn? warto?? pojazdu lub czy jest korzystna. mówi Szymon Wantuch, in?ynier ds. danych w firmie Tradus. – Sugeruje on równie? kupuj?cemu kwot?, któr? mo?na realnie stara? si? utargowa? ze sprzedaj?cym. Rekomendacje tego typu to prawdziwa rewolucja na rynku sprz?tów z drugiej r?ki, gdzie zrozumienie, czy sugerowana cena jest “uczciwa” by?o to tej pory wyra?n? trudno?ci?. Z tym algorytmem nabywcy dostaj? szans? pozyskania nowych terytoriów i wzmocnienia pewno?ci siebie podczas nawi?zania kontaktu ze sprzedaj?cymi z zagranicy i negocjacji cen dodaje Szymon Wantuch.
Technologia rozwija si? w coraz szybszym tempie, a obszary i sposoby jej zastosowania s? nieograniczone. Bran?a e-commerce jest jednym z wielu przyk?adów pokazuj?cych w jaki sposób mo?na kreatywnie podej?? do stosowania takich rozwi?za?, jak uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja.