Wp?yw sztucznej inteligencji na nasze ?ycie przewidzieli ju? Stanis?aw Lem, Philip K. Dick oraz Steven Spielberg. Cho? jej udzia? w rozwi?zywaniu problemów finansowych nie prezentowa?by si? zbyt spektakularnie w hollywoodzkich produkcjach sci-fi, to w rzeczywisto?ci staje si? coraz silniejszy. Liderami w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji w biznesie s? bran?e: finansowa, hi-tech i telekomunikacja. Sztuczna inteligencja pozwala nie tylko na szybk? analiz? potrzeb klienta i dopasowanie najlepszej oferty. Dzi?ki AI firmy mog? mie? ni?sze koszty obs?ugi, wy?sze przychody, sprawniejsze procesy i wy?sz? jako??. A to gwarantuje budowanie pozytywnych do?wiadcze? klienta. Czy gdzie? jest haczyk?
O sztucznej inteligencji (AI) s?yszymy ju? od lat 50. ubieg?ego wieku i jeszcze do niedawna kojarzy?a si? g?ównie z hollywoodzkimi superprodukcjami. Historia sztucznej inteligencji to jednak znacznie wi?cej. Termin ten zazwyczaj odnosi si? do zdolno?ci maszyn do uczenia si?, i podejmowania s?usznych decyzji, czy rozwi?zywania problemów na podstawie zgromadzonych danych.
Cho? mo?emy sobie nie zdawa? z tego sprawy, ze sztuczn? inteligencj? spotykamy si? ka?dego dnia, bo znajduje zastosowanie w takich produktach jak np. aplikacja Siri stworzona przez Apple czy Google Assistant. AI odpowiada nam na zadawane pytania np. o prognoz? pogody, wysy?a SMS, czy uruchamia ulubiony program TV. Sztuczn? inteligencj? spotykamy te? w autonomicznych samochodach, inteligentnych sieciach energetycznych, telewizorach, czy grach – mówi Katarzyna Jó?wik, Dyrektor Generalna firmy Smartney nale??cej do francuskiej Grupy Oney Bank.
Potencja? jest ogromny
Wielkie i znane firmy przeznaczaj? ogromne pieni?dze na badania i rozwój sztucznej inteligencji. Chocia?by Microsoft, który uruchomi? pi?cioletni program AI for Health wspieraj?cy naukowców i organizacje non-profit w wykorzystaniu sztucznej inteligencji do poprawy zdrowia ludzi na ?wiecie. Firma zamierza przeznaczy? na ten cel 40 milionów dolarów. W Wielkiej Brytanii AI jest ju? bardzo istotnym elementem opieki zdrowotnej, która wspiera diagnoz? chorób oczu i nowotworów. Ponadto celem sztucznej inteligencji jest równie? zmniejszenie kolejek do lekarzy, odci??enie personelu tamtejszej s?u?by zdrowia jak i spersonalizowanie leczenia. Na wszystkie te rzeczy brytyjski rz?d w najbli?szym czasie przeznaczy? 250 milionów funtów. Dodatkowo zdaniem badaczy z pisma “Nature Biotechnology” sztuczna inteligencja ma wkrótce dobiera? najodpowiedniejsze leki chorym na depresj?. Ju? pokonuje lekarzy w odczycie badania mammograficznego, które pozwala wykry? wczesne, potencjalne gro?ne zmiany w piersiach. Nie wygra? z ni? ?aden z sze?ciu uczestnicz?cych w eksperymencie specjalistów.
Po?yczka? Tak… z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Z bada? przeprowadzonych przez NASK wynika, ?e ?wiadomo?? codziennej styczno?ci ze sztuczn? inteligencj? ma coraz wi?cej polskich internautów. Ju? ponad po?owa respondentów (52,3 proc.) uwa?a, ?e sztuczna inteligencja wp?ywa na ich codzienne ?ycie.
W jakich obszarach technologia wp?ywa na ?ycie respondentów? Rozrywka i gry, transport, motoryzacja, komunikacja publiczna oraz media internetowe. Prawda jest jednak inna, co pokazuje raport “Artificial intelligence: The next digital frontier” przeprowadzony przez firm? doradcz? McKinsey. Liderami w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji s? takie sektory jak finanse i bankowo?? oraz hi-tech i telekomunikacja. W pierwszej po?owie 2018 r. w fintech, czyli wszelkiego rodzaju technologie finansowe, zainwestowano na ?wiecie 60 miliardów dolarów. To o 70 proc. wi?cej ni? przez ca?y 2017 r. Z tej sumy prawie 45 proc. przypad?o na Europ? – czytamy w raporcie firmy KPMG. Równie? polska bran?a fintech nie opiera si? ?wiatowym trendom i dynamicznie ro?nie – nasz rynek technologii finansowych wyceniany jest t na ok. 850 milionów dolarów.
Szeroko rozumiana technologia to podstawowa si?a która b?dzie nap?dza? rozwój rynku consumer finance w kolejnych 10 latach – twierdzi Katarzyna Jó?wik, Dyrektor Generalna Smartney.
Jej zdaniem przysz?o?? AI w bran?y po?yczkowej jest ogromna. Korzy?ci p?yn?ce z rozwoju, a nast?pnie wykorzystania technologii b?d? zauwa?alne np. w zmniejszeniu strat kredytowych, wy?szych przychodach, ni?szych kosztach obs?ugi i pozytywnym do?wiadczeniu klienta na wszystkich etapach kontaktu z po?yczkodawc?. Ju? dzi? prawie 60 proc. polskich programistów przepytanych przez Fundacj? Infoshare uwa?a, ?e nie dalej ni? za pi?? lat to wy??cznie sztuczna inteligencja b?dzie ocenia? nasz? zdolno?? kredytow?. Dzi?ki technologii otrzymamy po?yczk? szybciej, a AI dodatkowo zauwa?y o wiele wi?cej zale?no?ci w zebranych danych na temat klienta, które z kolei pozwol? stworzy? bardziej dok?adny profil kredytobiorcy.
Dzi?ki wykorzystaniu AI po?yczkodawca mo?e estymowa? dochody i sytuacje finansowa klienta. O ile tradycyjnie klient musi mozolnie wype?ni? wniosek i poda? wiele szczegó?owych danych, o tyle technologia pozwala wykona? dok?adn? analiz? bez r?cznie wprowadzanych deklaratywnych danych. Analiza wspomaga zaproponowanie najrozs?dniejszej kwoty po?yczki i warunków sp?aty i chroni przed przekredytowaniem. Jednym z podstawowych za?o?e? wykorzystania AI w ocenie ryzyka kredytowego jest to, ?e ludzie go konfiguruj?cy robi? to profesjonalnie – podkre?la Katarzyna Jó?wik.
Czy to bezpieczne?
Do wykrywania oszustów zaci?gaj?cych po?yczki w internecie zaanga?owano uczenie maszynowe, czyli mówi?c najpro?ciej zapami?tanie wzorców i zachowa?, których maszyna ju? kiedy? „do?wiadczy?a”. Algorytm obserwuje jak po?yczkobiorca zachowuje si? przy rejestracji na stronie, a tak?e z jakiego oprogramowania i sprz?tu korzysta. Nast?pnie te informacje porównuje z danymi we wniosku o kredyt i ocenia prawdopodobie?stwo oszustwa.
W Smartney ponad 95 proc. wniosków kredytowych jest przetwarzana w pe?ni automatycznie. O ile w bankach cz?sto analityk kredytowy podejmuje decyzje kredytow?, w Smartney taka funkcja w ogóle nie wyst?puje. Co nie oznacza, ?e cz?owieka w procesie nie ma. Wszelkie w?tpliwo?ci zaznaczone przez automaty jako niejednoznaczne do podj?cia automatycznej decyzji trafiaj? pod opiek? do?wiadczonego specjalisty. Elementy uczenia maszynowego mo?na spotka? w fintechach proponuj?cych rozwi?zania przeciwdzia?aj?ce nadu?yciom. Smartney z takich w?a?nie korzysta – podsumowuje Katarzyna Jó?wik.
Zanosi si? wi?c na to, ?e w najbli?szej perspektywie po?yczkodawcy online i dostawcy us?ug fintech b?d? nadal przewodzi? w rozwoju sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. By? mo?e banki i inni tradycyjni po?yczkodawcy tak?e z czasem poczyni? znaczne post?py w tej dziedzinie