Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje biznes

Newsroom BrandsIT
4 Min

Sztuczna inteligencja b?dzie mie? kluczowe znaczenie dla biznesu w ci?gu kolejnych 3–5 lat – podkre?la Emma Kendrew, specjalistka od AI w Accenture Technology UKI. Jak ocenia, w projektach zwi?zanych ze sztuczn? inteligencj? przoduje w tej chwili biznes w USA i Europie, ale goni? ich tak?e Chiny. AI jest szeroko wykorzystywana we wszystkich bran?ach i w coraz wi?kszym stopniu wkracza te? do codziennego ?ycia. Dlatego firmy – zarówno du?e, jak i ma?e i ?rednie – musz? u?wiadomi? sobie kluczowe znaczenie tej technologii i innowacji dla swojej konkurencyjno?ci.

Znaczny wzrost zainteresowania sztuczn? inteligencj? mo?na zauwa?y? na ca?ym ?wiecie. Rynki, które zajmuj? czo?owe pozycje w tym zakresie, to USA i UE, ale równie? Chiny inwestuj? w AI znaczne ?rodki – mówi Emma Kendrew, Artificial Intelligence & Intelligent Automation Lead, Accenture Technology w Wielkiej Brytanii i Irlandii. – Dopiero teraz dostrzegli?my, ?e sztuczna inteligencja mo?e zmieni? nasze codzienne ?ycie. Zarówno w Polsce, jak i innych cz??ciach ?wiata wiele osób ma kontakt z AI codziennie – za po?rednictwem smartfonów czy przy korzystaniu z wyszukiwarki Google, nawet nie zdaj?c sobie z tego sprawy.

Jak podkre?la, sztuczna inteligencja jest technologi?, która b?dzie mie? kluczowe znaczenie dla biznesu i konsumentów na ca?ym ?wiecie w ci?gu kolejnych 3–5 lat, lecz tak?e w dalszej przysz?o?ci. Ju? w tej chwili AI (ang. Artificial Intelligence) jest szeroko wykorzystywana w medycynie, finansach czy kancelariach prawnych.

Bank JP Morgan Chase od dwóch lat wykorzystuje bazuj?ce na AI oprogramowanie o nazwie COIN, które analizuje umowy kredytowe. Maszyna w ci?gu kilku minut wykonuje zadanie, które wcze?niej zajmowa?o prawnikom ??cznie ok. 360 tys. godzin pracy rocznie. Z ubieg?orocznego badania SAS Accenture Applied Intelligence, Intela i Forbes Insights wynika natomiast, ?e 72 proc. organizacji na ca?ym ?wiecie prowadzi ju? projekty z zakresu AI.

Sztuczna inteligencja mo?e si? wydawa? czym? tajemniczym, science fiction. Ta technologia bardzo si? jednak rozwin??a w ci?gu ostatnich kilku lat i teraz ju? jeste?my w stanie j? wykorzysta? w biznesie. Obserwujemy takie zjawiska, jak wirtualni agenci i inteligencja konwersacyjna. Jeste?my równie? ?wiadkami ogromnego wzrostu popularno?ci inteligentnych g?o?ników domowych, dzi?ki czemu firmy zyskuj? ca?kowicie nowy kana? kontaktu z klientami, mog? oferowa? nowe produkty i us?ugi. To zaledwie jeden z przyk?adów, jak AI stwarza nowe mo?liwo?ci dla biznesu – mówi Emma Kendrew.

Wirtualni asystenci s? ju? w tej chwili coraz szerzej wykorzystywani m.in. w bankowo?ci. W ubieg?ym roku ING Bank ?l?ski udost?pni? chatbota Mój Asystent, który odpowiada na pytania klientów, wykorzystuj?c mechanizmy sztucznej inteligencji. Dell Technologies prognozuje z kolei, ?e do 2030 roku spersonalizowani, wirtualni asystenci dzia?aj?cy w oparciu o AI upowszechni? si? równie? w codziennym ?yciu (raport „The Next Era of Human-Machine Partnerships”).

Sztuczna inteligencja mo?e te? pomóc firmom w zró?nicowaniu swoich operacji. To swego rodzaju podró? w kierunku inteligentnych rozwi?za?, aby firmy mog?y w lepszy sposób wykorzysta? dane i informacje o klientach, produktach lub rynkach. Dzi?ki AI mog? te? podnie?? status swoich pracowników, ?eby ci mogli si? zaj?? bardziej warto?ciowymi zadaniami – mówi Emma Kendrew.

Jak podkre?la, w realiach cyfrowej gospodarki wszystkie firmy musz? u?wiadomi? sobie kluczow? rol? innowacji w ich dzia?alno?ci. Te nie s? zarezerwowane tylko dla du?ych podmiotów, które same kreuj? albo pozyskuj? innowacyjne rozwi?zania we wspó?pracy ze start-upami. Innowacje to te? warunek konkurencyjno?ci i utrzymania si? na rynku dla M?P.

Jeste?my ?wiadkami czwartej rewolucji przemys?owej, czyli po??czenia technologii opartych na chmurze i zwi?kszonej mocy przetwarzania. Blockchain w kombinacji ze sztuczn? inteligencj? i rzeczywisto?ci? rozszerzon? dostarcz? ca?kowicie nowe do?wiadczenia, produkty i us?ugi, których by? mo?e nie jeste?my jeszcze w stanie sobie wyobrazi? – mówi Emma Kendrew.

Udostępnij