KVARKO zainwestowa? 1 mln z? w spó?k? itTicket, zajmuj?c? si? opracowaniem platformy e-learningowej wspomagaj?cej rozwój m?odych programistów (nie tylko studentów, ale te? uczniów i licealistów), b?d?c? jednocze?nie narz?dziem dla pracodawców do pozyskania m?odszych specjalistów w bran?y IT. System pozwoli na uporz?dkowany i obiektywny pomiar – za pomoc? sztucznej inteligencji – poziomu kwalifikacji zawodowych oraz ogólnych kompetencji, takich jak szybko?? uczenia si?, umiej?tno?? pracy w zespole i zarz?dzania czasem.
itTicket wpisuje si? w olbrzymie zapotrzebowanie rynkowe na programistów. Wed?ug danych G?ównego Urz?du Statystycznego na rynku polskim brakuje obecnie ok. 50 tys. programistów. Projekt przeszed? ju? wst?pne konsultacje w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Ministerstwie Cyfryzacji. B?dzie realizowany we wspó?pracy ze spó?k? Librus, która dostarcza elektroniczne dzienniki i posiada ugruntowan? pozycj? w bran?y oprogramowania dla szkó?.
itTicket to dziesi?ta inwestycja funduszu KVARKO
Inwestycja przeprowadzona zosta?a w ramach dzia?ania BRIdge Alfa wspó?finansowanego przez Narodowe Centrum Bada? i Rozwoju.
Platforma itTicket, z uwagi na proponowane rozwi?zania i nowe funkcjonalno?ci, b?dzie unikatowym produktem na polskim rynku. Z jednej strony b?dzie oferowa? uczniom i studentom autorski, dopasowany do potrzeb rynkowych program nauczania, oparty m.in. o nauk? j?zyka HTML, wst?p do programowania obiektowego, wprowadzenie do reactive programming, nauk? j?zyka JavaScript w sk?adni ES6 czy wykorzystanie biblioteki React. Z drugiej strony b?dzie to narz?dzie dla przysz?ych pracodawców z sektora IT, oparte o system modelowania profilu u?ytkownika oraz eksperckie systemy rekomendacyjne opracowane na bazie sztucznej inteligencji.
„Nie od dzi? wiadomo, ?e sytuacja w bran?y IT staje si? coraz trudniejsza. Brakuje informatyków i ro?nie presja p?acowa. Rozwój technologii, wszechobecny Internet Rzeczy, powszechna informatyzacja naszego ?ycia b?d? zwi?ksza?y popyt na specjalistów. Do bran?y coraz cz??ciej trafiaj? jednak osoby bez do?wiadczenia i usystematyzowanej wiedzy, którym tylko wydaje si?, ?e potrafi? programowa?. Dlatego w porozumieniu z partnerem bran?owym, który dostarcza do szkó? dzienniki elektroniczne, wieloma potencjalnymi pracodawcami oraz po krótkich konsultacjach projektu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Ministerstwie Cyfryzacji, zdecydowali?my si?, ?e spróbujemy zaadresowa? ten problem dok?adnie tam, gdzie on powstaje. M?odzi ludzie powinni od samego pocz?tku nauki informatyki strukturyzowa? swoj? wiedz? i nabiera? odpowiednich przyzwyczaje?. Dobry junior developer b?dzie rozchwytywany na rynku równie mocno, jak wysokiej klasy specjalista z wieloletnim sta?em” – powiedzia? Pawe? Wielgus, Prezes Zarz?du KVARKO.
Szacuje si?, ?e na ?wiecie jest 46 mln osób, które interesuj? si? programowaniem lub pisz? swoje pierwsze programy, przy czym prawdopodobnie ok. 70% programistów nie posiada kierunkowego wykszta?cenia.1 Liczba profesjonalnych programistów wynosi ok. 15 mln. W 2020 roku firmy w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych b?d? potrzebowa?y dodatkowo ok. miliona programistów. Tylko na rynku polskim wed?ug G?ównego Urz?du Statystycznego brakuje obecnie ok. 50 tys. programistów. Wed?ug wylicze? Komisji Europejskiej w Polsce (obok Francji i Portugalii) w ci?gu najbli?szych dwóch lat powstanie najwi?cej stanowisk pracy w bran?y IT. I cho? liczba specjalistów technologii informacyjnych w Polsce wzros?a w ci?gu ostatnich czterech lat o 15 proc. (z 393 tys. do 452 tys.), to jak zapowiadaj? eksperci z firmy Kodilla.com, nawet w bardzo optymistycznym scenariuszu, dopiero ok. 2030 r. w Polsce uda si? za?ata? luk? zwi?zan? z niedoborem programistów, jednak tylko pod warunkiem, ?e do tego czasu drastycznie nie wzro?nie globalne zapotrzebowanie na polskich specjalistów.
„W trakcie swojego blisko 10-letniego do?wiadczenia w tworzeniu i rozwijaniu biznesów zwi?zanych z nowymi technologiami zauwa?y?em, ?e pracodawcy z sektora IT rekrutuj?cy m?odych pracowników, cz?sto staj? przed problemem obiektywnej oceny kwalifikacji przysz?ego pracownika w oparciu jedynie o informacj? o uko?czonym kursie programowania lub deklaracji o posiadanych umiej?tno?ciach. Firmy zg?aszaj? cz?sto uwagi zwi?zane z przecenianiem w?asnych umiej?tno?ci przez absolwentów ró?nego rodzaju kursów lub braku rzetelnej informacji o istotnych kompetencjach do wykonywania zawodu, np. umiej?tno?ci pracy w zespole, szybko?ci uczenia si?, nastawienia, motywacji. S? to umiej?tno?ci, które ci??ko oceni? samodzielnie w sposób obiektywny, zw?aszcza w przypadku m?odych osób, które nie maj? jeszcze do?wiadczenia zawodowego. Z tego wzgl?du cz?sto pracodawcy zmuszeni s? do rozbudowywania systemu rekrutacji o dodatkowe testy lub op?acania dodatkowych szkole? w celu podniesienia kwalifikacji nowych pracowników. My damy im gotowe rozwi?zanie, które b?dzie ocenia?o przysz?ego pracownika na wielu p?aszczyznach. Sami uczniowie i studenci b?d? za? mogli w przyst?pnej cenie zdobywa? potrzebn? im wiedz? z zakresu IT” – powiedzia? Micha? Krupka, Prezes Zarz?du itTicket.