Urz?d Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy najwi?ksi operatorzy komórkowi oddaj? konsumentom niewykorzystane pieni?dze, gdy minie wa?no?? konta na kart?. W styczniu 2020 r. Prezes UOKiK wyda? pierwsz? decyzj? w tej sprawie wobec spó?ki Polkomtel, na któr? na?o?y? ponad 20 mln z? kary. Tocz? si? tak?e post?powania wobec Orange Polska i P4.
- Konsumenci nie mog? traci? niewykorzystanych ?rodków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego do?adowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne. Tak?e Europejski Kodeks ??czno?ci Elektronicznej nakazuje operatorom uczciwie rozlicza? si? z konsumentami przy zmianie dostawcy us?ug – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Najnowsza decyzja Prezesa Urz?du i jednocze?nie pierwsza zobowi?zuj?ca w tego typu sprawie dotyczy spó?ki T-Mobile Polska. W regulaminie ?wiadczenia us?ug przedp?aconych (pre-paid) ma nast?puj?ce postanowienie: W przypadku utraty Wa?no?ci Konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostaj? anulowane po up?ywie 14 dni (…). Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieni?dze nie przepad?y, jest kolejne do?adowanie przed?u?aj?ce wa?no?? konta. Je?li konsument tego nie zrobi, bo np. zapomnia?, a chce zmieni? operatora, traci niewykorzystane ?rodki. Mo?e go to zniech?ci? do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet je?li ma ona lepsz? ofert?.
Kwestia zwrotu niewykorzystanych ?rodków z konta na kart? przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest ju? uregulowana na poziomie unijnym. W grudniu 2018 r. wszed? w ?ycie Europejski Kodeks ??czno?ci Elektronicznej. Jest w nim przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy us?ug pre-paid musz? na wniosek konsumenta zwróci? pozosta?e na koncie ?rodki. Od tej operacji mog? pobiera? op?at? wspó?miern? do rzeczywi?cie poniesionych przez nich kosztów, je?li zosta?o to okre?lone w umowie. Unijne prawo musi zosta? implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach takich jak Niemcy, Austria, W?gry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych ?rodków od dawna jest ju? regu??.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przyj?? zobowi?zanie T-Mobile Polska do zmiany regulaminu i wprowadzenia procedury zwrotu pozosta?ych na koncie pre-paid pieni?dzy. Ma to nast?pi? w ci?gu 2 miesi?cy od uprawomocnienia si? decyzji. Do tego czasu spó?ka musi tak?e poinformowa? wszystkich klientów us?ug przedp?aconych o wprowadzeniu procedury zwrotu niewykorzystanych ?rodków, przy czym osoby po 65 roku ?ycia dowiedz? si? o swoich nowych uprawnieniach z wiadomo?ci sms lub telefonicznie.
Jak ubiega? si? o zwrot pieni?dzy w T-Mobile?
- Uprawnieni b?d? obecni lub nowi klienci, którzy w chwili z?o?enia wniosku maj? co najmniej 6-miesi?czny sta? w T-Mobile Polska,
- Konsument musi z?o?y? wniosek o zwrot niewykorzystanych ?rodków w ci?gu 30 dni od wyga?ni?cia wa?no?ci konta lub zmiany operatora,
- Mo?e to zrobi? pisemnie, e-mailem lub poprzez telefoniczny kontakt z Biurem Obs?ugi Abonenta,
- Zgodnie z Europejskim Kodeksem ??czno?ci Elektronicznej spó?ka mo?e pobra? op?at? manipulacyjn? – na podstawie decyzji zobowi?zuj?cej jej wysoko?? nie mo?e jednak przekroczy? kwoty dwudziestu z?otych.
- W ci?gu 30 dni od z?o?enia wniosku, pieni?dze zostan? przelane na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy. Klient mo?e tak?e zdecydowa? o przekazaniu ?rodków na jego inne konto w T-Mobile.