Ta bran?a nap?dza rozwój SI jak ?adna inna

Newsroom BrandsIT
10 Min
ecommerce

Jest taka bran?a, gdzie technologia staje si? wa?niejsza ni? ludzie. Nie jest to medycyna, nie s? to te? autonomiczne samochody czy robotyczni asystenci. To handel detaliczny, który odpowiada za najwi?ksze inwestycje w SI, donosi IDC. Firma analityczna przewiduje, ?e tylko w tym roku wydatki na rozwój sztucznej inteligencji wynios? prawie 36 mld USD. Nikt Jednak nie b?dzie tak hojny, jak detali?ci, którzy planuj? przeznaczy? na ten cel blisko 6 mld USD.

Jeszcze 2 lata temu bran?a e-commerce odpowiedzialna by?a za sprzeda? produktów o warto?ci oko?o 2,3 bln USD. eMarketera szacuje, ?e do 2021 warto?? ta ulegnie podwojeniu. Obroty sprzedawców internetowych wynios? blisko 4,8 bln USD.

  • Dzi? nawet z naprawd? ma?ym kapita?em mo?na rozpocz?? w?asny biznes, cz?sto wystarcz? odrobina wysi?ku i dobry produkt. Jest to mo?liwe dzi?ki rozwojowi technologii i rozbudowanym platformom sprzeda?owym, które pe?ni? funkcj? wirtualnych centrów handlowych z tysi?cami cyfrowych butików. Konto na Amazonie posiada ju? 5 mln sprzedawców, z tego oko?o 1,5 mln jest aktywnych. Statystyki Amazona dobitnie pokazuj?, ?e taka dzia?alno?? si? op?aca. Tylko na ameryka?skim rynku, ponad 140 tys. sprzedawców mo?e pochwali? si? rocznymi obrotami na poziomie co najmniej 100 tys. USD  – komentuje Sascha Stockem z Nethansy, która wprowadza polskie i niemieckie firmy na najwi?ksz? na ?wiecie platform? handlow?, gdzie kompleksowo zarz?dza ich sprzeda?? przy pomocy autorskiego systemu Clipperon, uzbrojonego w sztuczn? inteligencj?.

Czy innowacyjny system opracowany przez sopocki startup potrafi sprosta? oczekiwaniom rynku? Samo oprogramowanie to za ma?o. Potrzeba równie? odpowiedniej wiedzy, bez której nie sposób w pe?ni wykorzysta? potencja?u Amazona, a mo?na nawet wp?dzi? si? w k?opoty. Tymczasem wysokie kompetencje plus algorytmy sztucznej inteligencji zdaj? si? przepisem na sukces. Tak przynajmniej wynika z danych przedstawionych przez Nethans?.

– Skrupulatnie monitorujemy wyniki, jakie osi?gaj? sprzedawcy, z którymi wspó?pracujemy w ramach platformy Amazona. Jak pokazuj? statystyki, dla naszych klientów z Polski i Niemiec generujemy na Amazonie ?rednio 370.000 EUR obrotów rocznie. To 10 razy wi?cej ni? ma to miejsce w przypadku statystycznego sprzedawcy na Amazonie – wyjawia Sasha Stockem.

Ad imageAd image

Wszystko wskazuje na to, ?e jego startup, podobnie jak inne podmioty oferuj?ce technologie wsparcia sprzeda?y dla e-commerce, b?dzie mia?a pe?ne r?ce roboty. Zakupy online ciesz? si? bowiem coraz wi?ksz? popularno?ci?. NasDAQ.com szacuje, ?e do 2040 r. 95% wszystkich konsumenckich transakcji handlowych odbywa? si? b?dzie w internecie.

Ccommerce zast?pi e-commerce

“Szybciej, lepiej, mocniej” – ?piewa? ameryka?ski piosenkarz i producent muzyczny Kanye West. T? sam? zasad? kieruje si? handel elektroniczny, który wykorzystuje nowoczesne technologie, by wygra? wojn? o uwag? klienta. Wed?ug IDC ca?kowite wydatki przedsi?biorstw na AI w 2019 r. mia?y si?gn?? prawie 35,8 mld USD. Oznacza to wzrost o 44% w porównaniu z rokiem ubieg?ym. Tymczasem do roku 2022 suma ta wzro?nie ponad dwukrotnie (80 mld USD). Detali?ci, jako ca?o?? wydadz? w tym roku najwi?cej, bo a? 5,9 mld USD.

– Tradycyjny e-handel brzmi troch? jak oksymoron, ale prawda jest taka, ?e handel elektroniczny znacznie rozszerzy? swój zakres. To ju? du?o wi?cej ni? zwyczajna sprzeda? online. Znale?li?my si? w bardzo trudnej fazie transformacji. E-commerce zamienia si? w c-commerce. C jak customer experience (do?wiadczenia klienta), conversation (dialog) i cognitive (wp?ywanie na funkcje poznawcze). C-commerce to wszystko, co ma zwi?zek z AI i inteligentnymi ulepszeniami w zakresie zakupów – t?umaczy CEO Nethansy.

Algorytmy g?odne wiedzy

Rozwój technologii to prawdziwe turbodo?adowanie dla biznesu, które podobnie jak  silnikach samochodowych, gdzie wykorzystuj?c te same jednostki nap?dowe, producenci mog? zaoferowa? lepsze osi?gi – tak w ?wiecie firm, technologia pomaga w generowaniu lepszych rezultatów.

Doskona?ym przyk?adem jest rozwój coraz sprytniejszej sztucznej inteligencji. E-sprzedawcy z ca?ego ?wiata, dostali do pomocy dodatkow? par? r?k i uszu, które skutecznie wspomagaj? ich prac?. W jaki sposób? Na przyk?ad ?ledz?c u?ytkownika, algorytmy sprawnie wyszukuj? ?lady jego aktywno?ci, badaj? jego preferencje i zachowanie. Pozyskan? w ten sposób wiedz? wykorzystuj? na wiele sposobów, których wspólnym mianownikiem jest personalizacja. To proces dopasowania ca?ej komunikacji do odbiorcy.

Natomiast czy stosowanie tej technologii si? op?aca? W przygotowanym przez SalesForce raporcie “Personalizacja w zakupach” wykazano, ?e 6% wizyt detalicznych wynikaj?cych z rekomendacji sztucznej inteligencji, przynios?o 37% przychodów. Te spersonalizowane do?wiadczenia zaowocowa?y 4,5-krotnie wy?sz? warto?ci? koszyka i 5-krotnie wy?sz? cen? zakupów.

– Dzi?ki personalizacji systemy C-commerce oparte na SI s? w stanie b?yskawicznie oceni? potrzeby  kupuj?cego i wyj?? do niego z ofert? skrojon? na miar?. Nie ma lepszego przyk?adu ni? Amazon, gdzie wszyscy klienci, korzystaj? z tego samego serwisu, zlokalizowanego na tym samym serwerze, a jednak ka?dy z nich ma dost?p do w?asnego, unikalnego e-shopu – t?umaczy Sascha Stockem i dodaje, ?e dane gromadzone na temat ka?dego u?ytkownika wp?ywaj? nie tylko na wygl?d serwisu, ale równie? jego tre?ci, np. na wyniki wyszukiwania. – Je?li niedawno kupi?e? nowego iPhona, nie zdziw si?, gdy serwis zaproponuje Ci wspania?y pokrowiec w takim samym kolorze, jak zakupione 2 tygodnie wcze?niej etui na laptopa. Algorytmy, po prostu, po??czy?y fakty – kontynuuje wywód znawca Amazona. 

To w?a?nie potencja?, jaki oferuj? algorytmy uczenia maszynowego, tak zach?ci? biznes to korzystania z nowoczesnych rozwi?za? IT. Komputerowa sztuczna inteligencja to prawdziwy prymus, który gromadzi i poch?ania wiedz?, nieustannie poprawiaj?c swoje wyniki. Dzisiaj takim analizom poddawane s? nie tylko zachowania internautów, ale równie? materia?y audio, zdj?cia, tekst czy pliki wideo.

Doskona?ym przyk?adem kolejnego narz?dzia, które czerpie pe?nymi gar?ciami z uczenia maszynowego, jest funkcja wyszukiwania za pomoc? obrazu. Klienci sklepu Amazon za pomoc? aplikacji w telefonie mog? zrobi? zdj?cie poszukiwanego produktu, a aplikacja wyszuka go w bazie dost?pnych przedmiotów i przekieruje na odpowiedni? stron?.

Autonomiczny psycholog na us?ugach biznesu

Do wy?ej wymienionych funkcjonalno?ci zd??yli?my ju? si? przyzwyczai?. Inteligentne podpowiedzi czy personalizacja tre?ci nie budz? ju? zachwytu. Tego samego nie mo?na powiedzie? o kontrowersyjnej technologii, dzi?ki sztucznej inteligencji coraz lepiej rozpoznaje ludzkie emocje. Facebook ju? 2 lata temu og?osi?, ?e posiada algorytm rozpoznaj?cy stan ducha. Ocenia on mimik? twarzy, ?ledzi uk?ad ust, oczu czy sposób marszczenia brwi. Oczami wyobra?ni widzimy ju? now? opcj? targetowania reklam na platformie Zuckerberga. Smutni ludzie s? wra?liwi na inne bod?ce, a co za tym idzie, cz?sto decyduj? si? na zakup innych produktów. “Po?egnaj smutek i wyjed? na koniec ?wiata. Ta wycieczka odmieni twoje ?ycie!”, “Czekoladki tak pyszne, ?e na twarzy pojawia si? banan”, “Nikt Ci? nie rozumie? Wszystko widzisz w czarnych barwach? Dzi?ki temu poradnikowi odkryjesz, kim naprawd? jeste?”, “Poznaj mi?o?? swojego ?ycia i zapomnij co to samotno??” – takie reklamy mog? pojawi? si? na ekranie u?ytkownika, je?li Facebook zakwalifikuje go do grona podupad?ych na duchu. Najwi?kszy portal spo?eczno?ciowy nie ma monopolu na rozpoznawanie emocji. Mo?emy si? wi?c spodziewa?, ?e w odpowiedzi na smutne spojrzenie w ekran telefonu, aplikacja muzyczna zaproponuje nam odtworzenie bluesowej playlisty, a nawigacja wska?e drog? do najbli?szego baru. A? strach pomy?le?, co marketerzy zaproponuj? ludziom zadowolonym z ?ycia.

Sztuczna inteligencja znalaz?a zastosowanie równie? w przewidywaniu posuni?? klienta. Pozwala wi?c na dzia?anie zapobiegawcze, identyfikuj?c s?abe punkty na drodze relacji firma – konsument. Naukowcy z Google i indyjskiej firmy e-commerce Myntra Designs, korzystaj?c z uczenia maszynowego i posiadanych danych z ponad 600 tys. transakcji, stworzyli algorytm, który przewiduje prawdopodobie?stwo zwrotu, nim klient zdecyduje si? na dokonanie zakupu. Korzystaj?c z tego rozwi?zania, odkryto np. ?e 53% zwrotów wynika z problemów zwi?zanych z rozmiarem i dopasowaniem oraz ?e prawdopodobie?stwo zwrotu uzale?nione jest od wielko?ci koszyka. Osoby, które kupuj? 1. rzecz i dokonuj? zwrotu to zaledwie 9%, natomiast nabywcy 5. i wi?cej produktów dokonuj? zwrotu w 72% przypadków. Znaj?c genez? poszczególnych zwrotów, sklepy internetowe, mog? szuka? innowacyjnych sposobów na zredukowanie ich liczby.

– Sztuczna inteligencja, hiperpersonalizacja, big data – to rozwi?zania, których wdro?enie wi??e si? z du?ymi wydatkami. Nawet je?eli mamy na to ?rodki finansowe, mo?emy zabrakn?? czasu lub kompetencji. Tymczasem dzi?ki wysi?kom takich gigantów, jak Amazon, Google czy Facebook, sprzedawcy internetowi mog? swobodnie z nich korzysta?. To jak z pokonywaniem kana?u La Manche, dziel?cego Francj? i Angli?. Mo?emy próbowa? dokona? tego samodzielnie, jednak czy jest sens, gdy do dyspozycji mamy promy i Eurotunel? – pyta retorycznie Sascha Stockem z Nethansy.

Podkre?la on równie?, ?e dzi?ki uczeniu maszynowemu Amazon przewiduje, które produkty klient nach?tchniej umie?ci w koszyku. Szacuje si?, ?e silnik rekomendacji giganta e-commerce nap?dza 35% ca?kowitej sprzeda?y. Czy istnieje na ?wiecie firma, która nie chcia?aby podwy?szy? swoich obrotów o ponad ??

Udostępnij