Technologia skróci czas oczekiwania na rachunek

Klaudia Ciesielska
10 Min

Digitalizacja p?atno?ci wkracza na nowy poziom. Za kolacj? w restauracji   zap?acimy smartfonem bez czekania na rachunek.

Z badania Warszawskiego Instytutu Bankowo?ci wynika, ?e ju? tylko dla 22% Polaków najcz?stsz? form? p?atno?ci jest gotówka, a ju? prawie po?owa klientów bankowo?ci internetowej obs?uguje swoje finanse wy??cznie za po?rednictwem telefonu. To niemal 8 i pó? miliona osób, dla których smartfon jest podstawowym narz?dziem do p?acenia zarówno offline, jak i online. Jedn? z bran?, która musi odpowiedzie? na t? potrzeb?, jest gastronomia. Innowacyjna aplikacja mobilna RestBill ma przyspieszy? tempo zmian, oferuj?c us?ug? p?acenia restauracyjnych rachunków przez smartfona.

Czy istnieje ktokolwiek, komu nigdy nie zdarzy?o si?, ?e na ko?cu wizyty w restauracji mia? poczucie, ?e sta? si? „niewidzialny” dla kelnera? D?ugie oczekiwanie na rachunek mo?e by? naprawd? m?cz?ce. Prawie 6 na 10 konsumentów na ?wiecie mówi, ?e tego typu sytuacja jest dla nich frustruj?ca, a 80 proc. uwa?a, ?e do?wiadczenie zakupowe jest tak samo wa?ne, jak kupowane produkty. To oznacza, ?e nawet najwy?szej jako?ci jedzenie i najlepsza obs?uga kelnerska mog? nie zatrze? z?ego wra?enia, które pozostanie po problemach wynikaj?cych z braku mo?liwo?ci zap?acenia rachunku w?a?nie wtedy gdy sobie tego ?yczymy.

Jak wygl?da cyfryzacja gastronomii?

Gastronomia jest bran??, która podlega szybkiej digitalizacji – przy dowozach jedzenia p?atno?ci bezgotówkowe to ju? praktycznie standard, a niektóre aplikacje do zamawiania ju? od dawna umo?liwiaj? podzielenie p?atno?ci mi?dzy kilka osób. Jednak to dzia?ania wy??cznie w sferze online. Obs?uga go?ci w lokalu najcz??ciej odbywa si? jednak z wykorzystaniem tradycyjnych terminali p?atniczych i kasy przechowuj?cej gotówk?.

– W praktyce wygl?da to tak: terminal do p?atno?ci, inny system do obs?ugiwania zamówie?, jeszcze inny do zarz?dzania prac? obs?ugi. Przeci?tny lokal gastronomiczny dysponuje wieloma ró?nymi narz?dziami. My po??czyli?my je w jednot?umaczy Marek Wasik, za?o?yciel oraz prezes RestBill. To nie tylko upraszcza zarz?dzanie biznesem czy ogranicza koszty wynikaj?ce z korzystania z ró?nych systemów, ale przede wszystkim u?atwia ?ycie w?a?cicielom lokalu, obs?udze i klientom. Kelnerzy mog? zapewni? szybsz? obs?ug? i s? odci??eni z cz??ci obowi?zków; z kolei klienci mog? samodzielnie uregulowa? rachunek, gdy tylko zechc?, dowolnie go podzieli? i da? napiwek. Wszystko w ramach jednego systemu z trzema aplikacjami dla przedsi?biorcy, obs?ugi i konsumentów.

W wielu lokalach za granic? tradycja ust?puje digitalizacji – go?cie coraz cz??ciej maj? mo?liwo?? skorzystania z ró?nego rodzaju rozwi?za?, które s?u?? na przyk?ad do sprawdzenia menu danej restauracji, zeskanowania za?wiadczenia o szczepieniu przeciw COVID-19 czy nawet sk?adania zamówie?. Najcz??ciej funkcjonuj? one  w formie kodu QR przyklejonego do stolika, który nale?y zeskanowa?, aby trafi? na odpowiedni? stron?. Niektóre marki wprowadzaj? te? w?asne aplikacje jako alternatyw? dla kodów QR.

– Restauratorzy coraz cz??ciej zwracaj? uwag? na to, jak mo?na zoptymalizowa? prac? ich lokalu. Nasze dane pokazuj?, ?e klienci trac? ?rednio kilkana?cie minut w oczekiwaniu na rachunek. Ten czas kelnerzy mogliby wykorzysta? na konstruktywn? interakcj? z go??mi restauracji, dobór wina, czy prezentacj? deserów. Dodatkowo szybsza obs?uga oznacza te? mo?liwo?? przyj?cia wi?kszej liczby go?ci, przy jednoczesnym odci??eniu kelnerów i kelnerek oraz zwi?kszeniu komfortu ich pracy. Ponadto usprawnienie rozlicze? w ten sposób po prostu staje si? op?acalne biznesowo. Zasadnicz? spraw? jest tak?e poprawa bezpiecze?stwa sanitarnego  szczególnie w dobie pandemiimówi ?ukasz Koz?owski, Dyrektor Zarz?dzaj?cy w  RestBill.

W Polsce wci?? brakuje tego rodzaju rozwi?za?. Wi?ksze „sieciówki” cz?sto maj? swoje aplikacje, ale s?u?? one g?ównie do oferowania promocji, rabatów czy kart lojalno?ciowych. Rzadko mo?na spotka? si? z us?ugami u?atwiaj?cymi sam proces zamawiania czy p?acenia w lokalu gastronomicznym takim jak restauracja, bar czy klub, które przy okazji usprawni?yby funkcjonowanie biznesu. Twórcy RestBill zapewniaj?, ?e ich aplikacja w pe?ni wype?nia t? luk?. W maju przekonali do swojego pomys?u Grup? Assay, która inwestuje w obiecuj?ce polskie start-upy.

– Na szybk? i bezpieczn? p?atno?? sk?ada si? wiele czynników. RestBill umo?liwia w?a?cicielom restauracji zarz?dzanie wszystkimi sk?adowymi w ramach jednego systemu, co przek?ada si? na komfort pracy obs?ugi i zadowolenie klienta, a w konsekwencji: wi?ksze zyski. Z perspektywy inwestycyjnej wa?ne jest to, ?e to pierwsza tego rodzaju aplikacja w Polsce. Tymczasem za granic? konkurencyjne rozwi?zania o podobnych walorach zgarniaj? nawet dziesi?tki milionów euro w kolejnych rundach pozyskiwania funduszy. To kolejny dowód na to, ?e to w?a?nie w takich rozwi?zaniach le?y przysz?o?? gastronomii – mówi ?ukasz Blichewicz, Prezes Grupy Assay.

Szybsza obs?uga

Nikt nie lubi sytuacji, gdy na stole pojawia si? inna potrawa, ni? ta, która zosta?a zamówiona. Nieporozumienia w komunikacji mi?dzy klientami a obs?ug? zdarzaj? si? szczególnie cz?sto w ?rodowiskach o szybkim tempie pracy lub w szczytowych godzinach dnia. Przyk?adowo, w niektórych restauracjach sieciowych w Stanach Zjednoczonych dok?adno?? przyjmowania zamówie? waha si? od 94 proc. do zaledwie 66 proc. Statystyki na ca?ym ?wiecie b?d? zapewne podobne – nawet co trzecie zamówienie mo?e by? przekazywane do kuchni w b??dnej formie.

RestBill eliminuje takie b??dy, bo wszystkie sk?adowe zamówienia s? widoczne w aplikacji zarówno dla klientów jak i dla kelnerów. Dzi?ki temu rozwi?zaniu kelner potwierdzi prawid?owo?? zamówienia i wy?le je bezpo?rednio do kuchni bez oddalania si? od stolika.

– Do?wiadczenie pokazuje, ?e skraca to czas potrzebny na obs?ug? klientów, zmniejsza prawdopodobie?stwo pope?nienia b??du przy przyjmowaniu zamówienia i zdecydowanie zwi?ksza satysfakcj? konsumentów z wizyty, nie wspominaj?c o zachowaniu komfortu pracy obs?ugi – mówi Marek Wasik z RestBill.

?atwo?? i wygoda rozlicze?

Zako?czony posi?ek to nie zawsze koniec wizyty w restauracji. Klient musi jeszcze poprosi? o rachunek, a je?li nie okre?li od razu metody p?atno?ci, doliczy? nale?y dodatkowy czas mi?dzy przyniesieniem rachunku, kolejnym pojawieniem si? kelnera oraz sam? czynno?ci? p?acenia. W przypadku wi?kszej grupy sytuacja si? jeszcze bardziej komplikuje, cz?sto bowiem dochodzi konieczno?? kalkulowania, jak podzieli? rachunek mi?dzy go?ci.

RestBill w wersji dla konsumentów zmienia zasady gry – ko?cz?c posi?ek, klienci mog? wyci?gn?? smartfon, i za pomoc? aplikacji dost?pnej ju? zarówno w ?rodowiskach Android i iOS szybko i bezpiecznie zap?aci? za rachunek bez konieczno?ci anga?owania obs?ugi w proces p?atno?ci. Wszystkie zamówione pozycje i ich warto?? s? jasno widoczne na li?cie, dost?pna jest funkcja podzia?u rachunku, w ramach której ka?dy mo?e zap?aci? za siebie, a sama p?atno?? mo?e by? dokonana z wykorzystaniem danych z karty, za pomoc? szybkiego przelewu lub BLIK-a. Aplikacja eliminuje równie? konieczno?? szukania gotówki w celu zostawienia napiwku – go?cie mog? bezgotówkowo przekaza? dowoln? kwot? na rzecz kelnera obs?uguj?cego dany stolik – w czym pomaga wygodny suwak w aplikacji. Po zako?czeniu procesu p?atno?ci, faktura za ca?e zamówienie trafia na wskazany adres e-mail oraz do przejrzystej historii zamówie?.

Sprawniejsze zarz?dzanie biznesem

Z punktu widzenia restauracji aplikacja mobilna RestBill dla biznesu umo?liwia wygodniejsze zarz?dzanie restauracj?. Aplikacja udost?pnia dobowe i miesi?czne rozliczenia, automatyzuje proces wystawiania faktur i rozliczenia napiwków ka?dego kelnera.

– Nikt, kto zarz?dza lokalem gastronomicznym, nie cierpi na nadmiar czasu. St?d potrzeba automatyzacji wi?kszo?ci uci??liwych mechanicznych i powtarzalnych procesów  W ten sposób dzia?amy jako partner gastronomii, w ramach sprawdzonego i przetestowanego systemu. Polecam to rozwi?zanie ka?demu kto dba o swoich go?ci i pracowników – mówi ?ukasz Koz?owski z RestBill.

Obecnie RestBill dzia?a w restauracji Setka Warszawa oraz lokalu Setka Wroc?aw. Pierwsze dane pokazuj?, ?e dzi?ki wykorzystaniu aplikacji, obs?uga jednego stolika skraca si? nawet o 15 minut. Jednocze?nie utrzymywany jest wysoki standard – klienci opiniuj?cy aplikacj? wskazuj? m.in. na to, ?e pierwszy raz zetkn?li si? z tak prostym procesem obs?ugi czy p?acenia za rachunek. Pierwsze zach?caj?ce komentarze potwierdzaj? s?uszno?? obranego przez firm? kierunku. Priorytetami w dalszej ekspansji s? najwi?ksze miasta w Polsce.

Aplikacja RestBill jest ju? dost?pna w wersjach na Androida i na iOS. Spó?ka jest obecnie w trakcie pozyskiwania drugiej rundy finansowania w wysoko?ci ponad 2,4 mln z?, a w zwi?zku z planami szybkiego rozwoju w przysz?ym roku planowana jest kolejna runda inwestycyjna.

Plany RestBilla s? bardzo ambitne. Trwaj? obecnie prace nad integracjami aplikacji z wybranymi dostawcami POS, co znacz?co przyspieszy wdro?enia. W maju przysz?ego roku RestBill b?dzie obecny w co najmniej kilkudziesi?ciu restauracjach, a na koniec 2023 ich liczba osi?gnie 1000.

Inne tego typu rozwi?zanie – aplikacja Tikki, w kilka lat osi?gn??a w Holandii liczb? 3 mln u?ytkowników. W Polsce rozwój mo?e by? równie szybki, bo nasz kraj obok Wielkiej Brytanii, krajów skandynawskich i Beneluxu jest w czo?ówce rozwoju digitalizacji p?atno?ci w Europie.

PRNews na podst. danych z banków za IV kw. 2020 r.
Zendesk
 

Udostępnij
Redaktor Brandsit