Vehicle-to-Everything (V2X) to rozwi?zania z zakresu komunikacji samochodów z otoczeniem, które umo?liwiaj? rozwój pojazdów autonomicznych oraz tworzenie nowych ga??zi biznesu. Dzi?ki nim ju? w ci?gu dekady mo?emy by? u?ytkownikami ruchu drogowego znanego dotychczas z filmów science-fiction. Jak to dzia?a i w jaki sposób wp?ynie na nasze ?ycie?
Vehicle-to-Everything (V2X) to technologia umo?liwiaj?ca pojazdom komunikowanie si? mi?dzy sob? i ze swoim otoczeniem za pomoc? bie??cej wymiany danych. To rozwi?zanie, które mo?e w niedalekiej przysz?o?ci znacz?co wp?yn?? na rozwój przemys?u motoryzacyjnego, za spraw? przyspieszenia rozwoju pojazdów autonomicznych, oraz szeroko rozumianej mobilno?ci, wp?ywaj?c na bezpiecze?stwo dróg, przepustowo?? tras czy zmniejszenie negatywnego wp?ywu transportu na ?rodowisko naturalne. V2X ma tak?e przekazywa? nieograniczon? ilo?? danych dotycz?cych ruchu drogowego, wypadków, a nawet przewidywa? przebieg ewentualnej kolizji.
– Pula danych zgromadzonych w trakcie jazdy mo?e by? tak?e wykorzystana do identyfikacji wzorców ruchu i tworzenia profili kierowców. Dzi?ki temu, prowadz?cy pojazd jest dodatkowo zabezpieczony, nawet w przypadku awarii. W sytuacji nadzwyczajnej uruchamiane s? alarmy, które samoczynnie dostosowuj? cyfrowe i mechaniczne komponenty pojazdu. – opowiada Jagyan Mishra, Global Head of Delivery na Europ? i Izrael w firmie L&T Technology Services (LTTS), globalnego dostawcy us?ug spod znaku centrów B+R.
V2X ma szans? okaza? si? rozwi?zaniem, które nie tylko pomo?e kierowcom lepiej rozumie? si? ze swoimi autami. Utoruje ono równie? drog? dla pierwszych prawdziwie autonomicznych aut. Eksperci prognozuj?, ?e do realizacji tej wizji potrzeba jeszcze dziesi?ciu lat. Dzi?, wiele spo?ród zaawansowanych technologii nie jest jeszcze wystarczaj?co gotowych, a kluczowym czynnikiem jest zadbanie o cyfrowe bezpiecze?stwo pojazdów. Najwi?kszym wyzwaniem na obecnym stadium rozwoju technologii jest zapewnienie jej niezawodnego narz?dzia ??czno?ci oraz zabezpieczenie przed cyberprzest?pcami.
Podstawow? technologi? komunikacji V2X maj? by? sieci WLAN lub komórkowa, które zapewniaj? kolejno: wi?kszy stopie? standaryzacji oraz mo?liwo?? komunikacji na wi?kszym obszarze i ?atwiejsz? migracj? do sieci 5G. W kontek?cie cyberbezpiecze?stwa najwi?kszym wyzwaniem b?dzie zapewnienie autonomicznym pojazdom zgodno?ci ich oprogramowania ze standardami kontroli danych.
– Bariery stoj?ce przed V2X z pewno?ci? zostan? niebawem przezwyci??one. Niewykluczone, ?e rozwi?zaniem jest harmonijne wspó?istnienie narz?dzi ??czno?ciowych. Z kolei zastosowanie rozwi?za? opartych na chmurze aktualizacji systemu over-the-air, powinno pomóc w zapewnieniu bezpiecze?stwa i zgodno?ci z przepisami dotycz?cymi danych. System V2X nie tylko sprawi, ?e podró?owanie stanie si? bezpieczniejsze i p?ynniejsze, ale tak?e usprawni za?atwianie spraw. Jest to przysz?o?? nie tylko dla producentów i dostawców sieci. – konkluduje Jagyan Mishra z LTTS.
Wiele wskazuje na to, ?e technologia V2X b?dzie mia?a niebagatelny wp?yw na otoczenie, tak?e biznesowe. Wraz z Vehicle-to-Everything rozwin? si? nowe modele biznesowe, obejmuj?ce innowacje produktowe, procesowe i monetyzacyjne. Na przyk?ad, elastyczna i efektywna wspó?praca pomi?dzy dostawcami sieciowymi a producentami cz??ci samochodowych otworzy szeroki wachlarz ofert i us?ug posprzeda?nych, takich jak dok?adne ubezpieczenia oparte na u?ytkowaniu.
Wp?yw V2X na biznes nie b?dzie jednak ograniczony wy??cznie do bran?y motoryzacyjnej. Jest bardzo prawdopodobne, ?e V2X obejmie technologi? beaconów, a to sprawi, ?e w jego zasi?gu i mo?liwo?ci zastosowania znajdzie si? handel detaliczny.