Jak informuje ostatnia analiza firmy CB Insights – State of Retail Tech, skala inwestycji w rozwi?zania klasyfikowane jako retail tech, a wi?c nowe technologie wykorzystywane w handlu detalicznym, przekroczy?a w minionym roku, po raz pierwszy w historii, 100 miliardów dolarów.
To a? 132% wzrost w porównaniu do 2019r, kiedy to ??czna warto?? inwestycji w technologie handlowe wynios?a 47 mld dolarów. Co ciekawe, nie chodzi tu absolutnie o nak?ady na cyfrowe zaplecze dla handlu elektronicznego, ale w g?ównej mierze o nowoczesne wyposa?enie tradycyjnych, fizycznych placówek handlowych. Wed?ug analityków CB Insight, ten obszar finansowania nowych technologii powi?kszy? si? a? trzykrotnie r/r.
– Ju? od pewnego czasu obserwujemy proces redefinicji handlu jaki znali?my jeszcze przed er? cyfrowej transformacji. Jego przenosiny do ?wiata online, i szereg udogodnie? dla klientów uwzgl?dniaj?cy personalizowany marketing, dogodne i szybkie p?atno?ci czy swobodne interakcje z poziomu ka?dego urz?dzenia to jednak tylko jeden z aspektów usprawniania handlu przy pomocy nowych technologii. Z nie mniejszym zainteresowaniem powinni?my obserwowa? równie? to, jak zmienia si? oblicze „klasycznych” sklepów, które nie pozostaj? d?u?ne w kwestii inwestowania w najnowsze, cyfrowe rozwi?zania – t?umaczy Ewa Pytkowska, Business Unit Director z Checkpoint Systems.
Sklepy interaktywne
Technologie, które ju? zd??y?y zadomowi? si? w nierzadko rozleg?ych przestrzeniach handlowych to przede wszystkim RFID, NFC czy coraz popularniejsze w tej bran?y QR kody. Ponadto, ich ??czenie w systemach hybrydowych oferuje szereg korzy?ci zarówno dla sieci handlowych jak i dla klientów. Informacje zakodowane w tagach RFID daj? szereg mo?liwo?ci analitycznych dla Retailerów, a tagi NFC, które mog? przybiera? form? kodów QR, logo czy cho?by kodu kreskowego, pozwalaj? poprzez zbli?enie lub zeskanowanie przy pomocy smartfona odwo?a? kupuj?cego do odpowiedniej strony WWW z informacjami na temat produktów, wideo prezentuj?cym ich cechy czy zbioru opinii do?wiadczonych u?ytkowników. Oczywi?cie, narz?dzia te wspomagaj? tak?e klientów w nawigowaniu do po??danych towarów przez alejki marketów, mog? sugerowa? przepisy z wykorzystaniem wybranych produktów spo?ywczych czy rozwi?za? problem z doborem i odnalezieniem odpowiedniego rozmiaru odzie?y, prosz?c o wpisanie swojego wzrostu czy cho?by numeru obuwia. Ewolucja tradycyjnych placówek handlowych do tego typu „sieci naczy? po??czonych” oznacza nie tylko udogodnienia dla samych klientów, ale perspektyw? widocznych wzrostów sprzeda?y dla samych sieci, które osi?gaj? j? wnosz?c swój customer experience na zupe?nie nowy poziom.
Nowy poziom samoobs?ugi
Sieci detaliczne zdaj? sobie spraw?, i? ich klienci bardzo ceni? sobie swój czas. Szczególnie Ci z m?odszych pokole? – Y lub Z, którzy poprzez doskona?e zaznajomienie z technologiami staraj? si? za?atwia? swoje sprawy mo?liwie najszybciej i najsprawniej. Nie bez znaczenia dla popularno?ci p?atno?ci bezkontaktowych, czy te? samoobs?ugowych jest tak?e pandemia, która sk?ania wielu klientów do zachowania ostro?no?ci przy zakupach dokonywanych drog? tradycyjn?.
Pój?ciem o krok dalej, wzgl?dem doskonale znanym wszystkich kas samoobs?ugowych, jest wdra?anie technologii „Scan & Go” W tym przypadku, za po?rednictwem smartfonowej aplikacji, klienci samodzielnie skanuj? wzi?te z pó?ek sklepowych produkty, po czym op?acaj? je poprzez wybran? metod? p?atno?ci mobilnej, bez potrzeby oczekiwania w kolejkach, które przecie? tworz? si? zarówno przed klasycznymi jak samoobs?ugowymi kasami.
Ogó?em, Checkpoint Systems, w swoim opracowaniu „Zmiany w obs?udze przy kasie” wskazuje 4 obecnie spotykane modele sklepowej samoobs?ugi. Pierwszy, najprostszy z nich to wykorzystanie kas samoobs?ugowych, gdzie klient sam skanuje towary i dokonuje p?atno?ci przy pomocy karty p?atniczej. Drugi, to wspominane ju? Scan & Go, nazywane równie? Self-Scan, gdzie klienci skanuj? towary podczas robienia zakupów i p?ac? przed opuszczeniem sklepu, w sposób tradycyjny lub przez aplikacj?. Kolejny, to inteligentne wózki na zakupy. Tutaj, uprzednio zidentyfikowany klient si?ga po wózek wyposa?ony w czujniki, które automatycznie skanuj? umieszczane w nim produkty, za? p?atno?? odbywa si? automatycznie, obci??aj?c kupuj?cego przy opuszczaniu sklepu. Ostatnie rozwi?zanie – Grab And Go, to najpe?niej samoobs?ugowy model, gdzie klient rozpoznawany przez sie? handlow? wchodzi do sklepu, swobodnie wybiera produkty i pakuje je do swojej torby, za? wychodz?c z punktu handlowego jest tak?e automatycznie rozliczany na podstawie identyfikacji towarów, po które si?gn??, przy pomocy systemów kamer i czujników. Tego typu nowoczesne obiekty ju? pojawiaj? si? na handlowych mapach Europy, czego doskona?ym przyk?adem s? sklepy sieci Decathlon i system oparty o etykiety RFID – wystarczy umie?ci? koszyk z towarami przy kasie, a ca?y proces skanowania produktów wykona si? automatycznie.
- Systemy te ró?ni? si? wi?c poziomem automatyzacji jak i wymaganiami w zakresie rejestracji profili klienckich, tote? na t? chwil? trudno powiedzie?, by który? z nich zdecydowanie wypiera? inne i zdobywa? szczególne uznanie klientów, gdy? ich oczekiwania w zakresie samoobs?ugi s? bardzo zró?nicowane – stwierdza Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Nowocze?nie znaczy bezpiecznie
Sklepy ery cyfrowej to poza gam? technologicznych udogodnie? dla klientów równie? obiekty wyposa?one w rozwi?zania skutecznie zabezpieczaj?ce przed kradzie?? czy gwarantuj?ce autentyczno?? produktu, po który si?ga klient.
– Wizja nowoczesnego sklepu to poza du?? autonomi? zakupów i wielokana?ow? ??czno?ci? z klientem tak?e systemy zabezpieczaj?ce biznes samych sprzedawców i sieci detalicznych. Wspomniane znaczniki RFID, poza umo?liwieniem budowy w pe?ni automatycznych systemów skanowania, maj? tak?e znaczny udzia? w kompleksowym ?ledzeniu i zabezpieczaniu produktów. Eliminuj? tak?e ryzyko manipulacji przy opakowaniach czy natychmiast informuj? sprzedawców o ka?dej pomniejszej próbie kradzie?y. Technologiami, które powinny znale?? si? w obszarze zainteresowa? nowoczesnych handlowców s? wi?c tak?e technologie przeciwkradzie?owe EAS (Electronic Article Surveillance), które zadbaj? o to, ?e placówki handlowe coraz szybciej pod??aj?ce w stron? autonomii b?d? równie? nale?ycie zabezpieczone przed ka?d? form? kradzie?y – dodaje Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Warto doda?, ?e ryzyko kosztów zwi?zanych z dzia?alno?ci? nieuczciwych konsumentów niezmiennie wzrasta. Jak informuje ostatnia analiza Strategic Resource Group, kradzie?e sklepowe generuj? dzi? straty si?gaj?ce od 2 do 3% ca?kowitej rocznej sprzeda?y detalistów, podczas gdy przed pandemi? nie przekracza?y one 1%.
https://www.cbinsights.com/reports/CB-Insights_Retail-Tech-Report-2021.pdf
https://checkpointsystems.com/pl/reports/zmiany-w-obsludze-przy-kasie/
https://edition.cnn.com/2022/01/07/business/retail-theft-shoplifting-robbery/index.html