Technologie, które skracaj? drog? mi?dzynarodowych przesy?ek

Newsroom BrandsIT
6 Min

W drugiej po?owie marca zapotrzebowanie na ekspresowe przesy?ki wzros?o na ca?ym ?wiecie o 183 proc. Mimo globalnej pandemii i utrudnie? w ?a?cuchach dostaw, mi?dzynarodowe przesy?ki wysy?ane z DHL Express wci?? trafiaj? do przedsi?biorców, szpitali i konsumentów na terenie 220 krajów i terytoriów. Pomagaj? im w tym mi?dzy innymi technologie, które optymalizuj? procesy sortowania czy dor?czania. Jakie w opinii DHL Express s? trzy najwa?niejsze innowacje, które skracaj? drog? mi?dzynarodowych przesy?ek?

– Nowe technologie zupe?nie zmieni?y oblicze bran?y logistycznej. Tam, gdzie kiedy? globalne firmy z tego sektora musia?y liczy? na ?ut szcz??cia i w?asn? intuicj?, teraz mog? korzysta? z pomocy inteligentnych asystentów, dostarczaj?cych konkretnych informacji – komentuje Agnieszka B?a?, dyrektor ds. operacji w DHL Express. – Dzi? standardem jest mo?liwo?? monitorowania drogi danego towaru od A do Z czy sprawne przewidywanie oraz reagowanie na potencjalne problemy.

Przyk?ady technologii, które usprawniaj? operacje logistyczne nawet w trudnych czasach:

1.     Internet Rzeczy

NFC, kody QR czy us?ugi chmurowe to technologie dobrze znane konsumentom, którzy korzystaj? z nich na co dzie?. W logistyce równie? odgrywaj? wa?n? rol?. W po??czeniu z mo?liwo?ciami Internetu Rzeczy, umo?liwiaj? ?atw? wymian? informacji mi?dzy wieloma jednostkami operacyjnymi na ca?ym ?wiecie. Dzi?ki temu mo?liwe jest np. sprawne ustalenie, gdzie w danym momencie znajduje si? paczka, a tak?e podzielenie si? t? informacj? z klientem za po?rednictwem specjalnego interfejsu.

Monitorowanie przesy?ki jest szczególnie istotne w sytuacjach, w których musi ona dotrze? na miejsce sprawnie. Przyk?adowo, w ostatnich tygodniach znacznie wzrós? wolumen mi?dzynarodowych przesy?ek zawieraj?cych artyku?y higieniczne czy medyczne, gdzie czas dostawy ma szczególne znaczenie. Zwi?ksza si? równie? liczba paczek e-commerce’owych.

– Z naszych informacji wynika, ?e dane o przesy?kach oraz same przesy?ki od firm sprzedaj?cych w sieci s? przekazywane mi?dzy ró?nymi punktami 20 razy cz??ciej ni? w handlu tradycyjnym, m.in. mi?dzy producentem a magazynami, mi?dzy centrami logistyki a „ostatni? mil?”, nie wspominaj?c ju? o potencjalnych zwrotach – wskazuje Agnieszka B?a?. – Tak  wieloetapowa droga pojedynczej przesy?ki wymaga koordynacji mi?dzy wieloma obiektami, dzia?ami i narz?dziami.

Technologie oparte na Internet of Things nie przestaj? si? rozwija? – ju? kilka lat temu ameryka?ska firma doradcza McKinsey & Company szacowa?a, ?e do ko?ca 2025 roku warto?? globalnego rynku Internetu Rzeczy ma wynie?? nawet do 11,1 bilionów dolarów rocznie. W procesach logistycznych szczególn? rol? b?dzie odgrywa? jeden z od?amów IoT – Przemys?owy Internet Rzeczy, który umo?liwia zespo?om logistycznym sprawniejsze zarz?dzanie przep?ywem materia?ów i surowców, ograniczaj?c konieczno?? przechowywania ich wi?kszej liczby. W zale?no?ci od firmy i bran?y, IIoT mo?e pomóc w zmniejszeniu poziomu zapasów magazynowych nawet o 36 procent.

2.     Sztuczna Inteligencja

Obiekty i przedmioty komunikuj?ce si? ze sob? w ramach technologii Internetu Rzeczy przesy?aj? mi?dzy sob? setki tysi?cy gigabajtów kompleksowych danych o ró?nych aspektach operacji logistycznych. Z pomoc? Sztucznej Inteligencji analitycy s? w stanie zwróci? uwag? na wy?aniaj?ce si? z nich wzory czy modele zachowania, do których mo?na dostosowa? strategi? dzia?ania firmy.

To z kolei przek?ada si? np. na automatyzacj? procesów, m.in. dzi?ki algorytmom dzia?aj?cym w chmurze czy robotom wspieraj?cym dzia?ania jednostek operacyjnych. Sprzyja to optymalizacji kosztów i zasobów przeznaczanych na obs?ug? pojedynczej paczki.

Przyk?adem takiej technologii w logistyce s? „digital twins”. Cyfrowe bli?niaki to wirtualne kopie realnych procesów, które symuluj? ich rzeczywisty przebieg. W ten sposób analitycy mog? przygl?da? si? ró?nym zjawiskom, znajduj?c obszary wymagaj?ce potencjalnego usprawnienia – a jednocze?nie nie eksperymentuj? na „?ywym organizmie”.

3.     Aplikacje dla nadawców i adresatów

Wdra?anie kompleksowych technologii prowadzi do prostych korzy?ci dla u?ytkowników, takich jak m.in. mo?liwo?? korzystania z aplikacji, u?atwiaj?cych nadanie czy odbiór towaru. MyDHL+ otwiera przed sprzedawcami ca?y ?wiat narz?dzi logistycznych dost?pnych online – umo?liwia dost?p do uproszczonego i przy?pieszonego procesu nadawania mi?dzynarodowych przesy?ek, a tak?e bezproblemowy dost?p do informacji o klientach.
Z kolei On Demand Delivery to us?uga, która umo?liwia odbiorcy sprawne przekierowanie paczki na inny adres, zmian? godziny lub terminu jej odbioru, a tak?e sposobu dostawy.

Wykorzystanie nowych technologii przek?ada si? na konkretne korzy?ci. Wdra?anie idei cyfrowej transformacji mo?e wygenerowa? w bran?y logistycznej do 2025 roku korzy?ci dla uczestników rynku na ca?ym ?wiecie o warto?ci nawet 1,5 bilionów dolarów. To tak?e oszcz?dno?ci dla spo?ecze?stwa na poziomie ok. 2,4 bilionów dolarów w formie zredukowanych emisji, mniejszego zag?szczenia ruchu czy korzystniejszych cen us?ug lub towarów.

Kount, E-commerce tracker, kwiecie? 2020 r.
DHL Trend Research, Rethinking Packaging, wrzesie? 2019 r.
McKinsey Global Institute, Unlocking the potential of the Internet of Things, przewidywania na okres 2015-2025 r.
McKinsey Global Institute, Coronavirus: Industrial IoT in challenging times, kwiecie? 2020 r.
?wiatowe Forum Ekonomiczne, Logistics Industry, stycze? 2016 r.
Udostępnij