Dzi? ju? nikt nie wyobra?a sobie handlu bez aplikacji mobilnych, w których klienci codziennie robi? zakupy, znajduj? promocje, przegl?daj? oferty, porównuj? ceny czy korzystaj? z kuponów zni?kowych. Jednak wed?ug danych Clever Tap, zajmuj?cej si? m.in. analiz? produktów mobilnych, po pewnym czasie prawie 39 proc. aplikacji jest odinstalowanych. Oznacza to, ?e dzia?ania firm zwi?zane z zaanga?owaniem i utrzymaniem u?ytkowników s? nieefektywne lub sygnalizuj? wi?ksze problemy z propozycj? warto?ci. Oto 8 wskazówek, dzi?ki którym mo?liwe b?dzie przeniesienie dzia?a? mobilnych na wy?szy poziom.
Silna strategia zaanga?owania u?ytkownika to podstawa
Wed?ug Shopify, firmy zajmuj?cej si? handlem elektronicznym, w 2022 roku sprzedawcy detaliczni znacz?co zwi?ksz? inwestycje w kana?y cyfrowe, a 46 proc. z nich zainwestuje we w?asn? aplikacj? mobiln?. Aby sta?a si? ona atrakcyjnym narz?dziem sprzeda?y i handlu, a klienci chcieli z niej korzysta?, biznes powinien opracowa? siln? strategi? zaanga?owania u?ytkownika. Jej podstaw? s? wizja i cele, które poka?? dok?d wszystkie podejmowane dzia?ania b?d? zmierza?.
Decyzj? o budowie nowego produktu lub jego aktualizacji, nale?y podj?? uwzgl?dniaj?c grup? docelow? oraz sposób korzystania przez ni? z urz?dze? mobilnych. Aplikacja mo?e pomóc u?ytkownikom na wiele sposobów – zapozna? ich z dzia?alno?ci? firmy, a tak?e lepiej obs?u?y? obecnych klientów, promuj?c nowe produkty i us?ugi, oferty specjalne, programy lojalno?ciowe i inne udogodnienia zwi?zane z handlem w sklepie stacjonarnym lub online.
– Na rynku jest wiele aplikacji, które s?u?? do tego, aby robi? przez nie zakupy. Ale ?eby si? wybi?, powinna ona przynosi? wi?ksz? warto??. Poza tym nale?y pami?ta?, ?e tworzenie aplikacji jest op?acalne tylko wtedy, gdy zapewnia ona doskona?e wra?enia u?ytkownikom, a firma dysponuje bud?etem na jej d?ugotrwa?e utrzymanie i rozwój – mówi Krzysztof Heyda, Digital Product Consultant w Future Mind.
Wyró?nienie aplikacji w sklepie z aplikacjami
Wed?ug data.ai, firmy oferuj?cej narz?dzia do analizy danych, w pierwszym kwartale 2022 roku liczba pobra? aplikacji z App Store i Google Play na ?wiecie wynios?a 37 miliardów, co oznacza wzrost o 11 proc. w porównaniu z rokiem ubieg?ym. Sklepy te maj? nie tylko coraz wi?kszy ruch, ale i coraz wi?cej funkcjonalno?ci, które pozwalaj? sprzedawcom si? wybi?. W wyró?nieniu si? na tle konkurencji mo?e pomóc ASO (App Store Optimization), czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Rozwi?zanie pozwala min. dobiera? s?owa kluczowe i dba? o dobr? ocen? aplikacji. Jej widoczno?? uzale?niona jest m.in. od noty, która powinna by? utrzymywana zawsze powy?ej 4.0. oraz jasnej komunikacji na stronie. Co wa?ne, zarówno App Store, jak i Play Store pozwalaj? firmom na testy AB – przygotowanie ró?ni?cego si? przekazu i sprawdzenie, który z nich lepiej konwertuje.
Onboarding aplikacji i nowych funkcjonalno?ci
W przypadku aplikacji mobilnych tworzonych z my?l? o kupuj?cych, onboarding z jednej strony niezwykle istotny, a z drugiej cz?sto pomijany przez u?ytkowników. Mo?na go przeprowadzi? na ró?ne sposoby, poniewa? nie wszyscy b?d? chcieli pozna? aplikacje od razu. Cz??? klientów b?dzie szuka? potrzebnych im informacji pó?niej. Dlatego nie mog? one znika? tu? po pierwszym jej uruchomieniu. Warto zaplanowa? cykl wprowadzaj?cy aplikacje lub jej nowe funkcjonalno?ci, który wykorzysta pushe lub wiadomo?ci SMS oraz przy okazji ?ci?gnie do aplikacji u?ytkowników.
Proces tworzenia i rejestracji konta
W procesie tworzenia i rejestracji konta topowym rozwi?zaniem jest wykorzystanie numeru telefonu i has?a. Dodatkowo u?ytkownicy cz?sto instaluj? równie? wtyczki, np. od Facebooka, Googla czy Apple, które u?atwiaj? logowanie. Niemniej jednak, ze wzgl?dów bezpiecze?stwa firmy zazwyczaj potrzebuj?, ?eby numer telefonu by? potwierdzony. Oczywi?cie wyd?u?a to proces rejestracji i logowania, ale i zabezpiecza konta. Aby nie zniech?ci? u?ytkownika d?ugim czasem logowania mo?na roz?o?y? ten proces w czasie – pozwoli? klientowi korzysta? z aplikacji po podstawowej rejestracji, ale uzale?ni? dzia?anie cz??ci funkcjonalno?ci od jej doko?czenia. Klient powinien równie? wiedzie?, jakie dane udost?pnia i co b?dzie mia? z tego – wi?cej nagród lub funkcjonalno?ci.
Powiadomienia push i wiadomo?ci w aplikacji
Aplikacja mobilna jest ?wietnym kana?em komunikacji z klientem. Umo?liwia przesy?anie spersonalizowanych wiadomo?ci prosto na g?ówny ekran u?ytkownika. Nale?y jednak pami?ta?, ?e ka?dego dnia u?ytkownik otrzymuje wiele informacji, co mo?e by? zniech?caj?ce. A? 28 proc. konsumentów odinstalowuje aplikacj? z powodu zbyt du?ej liczby reklam i powiadomie?. Dlatego nale?y mie? odpowiedni? strategi? ich wykorzystania. W planowaniu komunikacji z klientem pomocne s? systemy operacyjne, które daj? coraz wi?ksz? kontrol? nad tym, jakie powiadomienia otrzymuje klient. Powinny one jednak, tak jak i ca?a aplikacja, nie?? ze sob? wi?ksz? warto?? i prezentowa? co?, co go zainteresuje.
Grywalizacja
Ide? grywalizacji jest przeniesienie regu? gier do aplikacji, cz?sto stricte biznesowych. Ma ona spowodowa? lojalno?? i sk?oni? do cz?stszych odwiedzin. U?ytkownik otwiera aplikacje wtedy, kiedy wie, ?e dostanie co? w zamian. Takie rozwi?zanie zastosowa?a ?abka, która stworzy?a tzw. wyzwania. Klient jest proszony np. o to, ?eby odwiedzi? sklep trzy razy w tygodniu albo kupi? sobie zielone produkty i za to jest nagradzamy. Ale grywalizacja nie musi opiera? si? wy??cznie na rzeczowych wygranych lub rabatach.
– Udzia? w grze, w aplikacji retailowej mo?e przek?ada? si? np. na wzrost rangi klienta. Buduje to jego lojalno?? i przywi?zanie do marki. Przeniesienie regu? gry do aplikacji co do zasady jest trudne, poniewa? wymaga dok?adnego zbadania u?ytkowników, ale to wyzwanie dla retailera, które zdecydowanie si? op?aca – mówi Krzysztof Heyda z Future Mind.
Rzeczywisto?? rozszerzona
W coraz wi?kszej liczbie aplikacji skierowanych g?ównie do handlu modne s? rozwi?zania AR i VR, które daj? dodatkowy kontekst do tego, na co patrzymy. W Stanach Zjednoczonych znane s? narz?dzia, które umo?liwiaj? poruszanie si? po sklepie na bazie aplikacji retailowej. U?ytkownicy maj? mo?liwo?? wykorzystania wirtualnej strza?ki, która pokazuje, gdzie klient ma i??, aby dotrze? do konkretnego produktu. Aplikacje z AR na coraz szersz? skale wykorzystuje równie? fashion tech i sklepy, które pozwalaj? np. sprawdzi?, jak dany model buta b?dzie wygl?da? na nodze. Rozwi?zanie takie wykorzysta?o NIKE, które boryka?o si? z problemem umo?liwienia swoim fanom kupna limitowanych partii butów. W momencie kiedy handel przeniós? si? do sieci limitowane edycje wykupowa?y boty, a po?rednicy odsprzedawali je za 3 razy wi?ksz? cen?. Marka postanowi?a wykorzysta? AR i gr? terenow?. Zaproponowa?a u?ytkownikom poszukiwanie specjalnego plakatu, obejrzenie buta w rozszerzonej rzeczywisto?ci i kupno w aplikacji.
System asystenta g?osowego
Na rynku mamy trzech gigantów oferuj?cych asystentów g?osowych – Googla, Amazon i Apple. Maj? one mo?liwo?? zintegrowania si? praktycznie ze wszystkimi aplikacjami. Cz??? firm, z uwagi na ch?? bycia niezale?nym, podejmuje si? jednak tworzenia w?asnych rozwi?za?. Poziom wysi?ku i pieni?dzy, jaki trzeba zainwestowa? powoduje, ?e jest to bardzo cz?sto nieekonomiczne rozwi?zanie. Ma?o która firma, jest w stanie zrobi? asystenta, który b?dzie dobrze dzia?a?, chyba ?e postawi na specjalizacj?.
– Przyk?adem takiego rozwi?zani jest Google Duplex, który zosta? ju? kilka lat temu zaprezentowany w Stanach Zjednoczonych. Bot umo?liwia prowadzenie naturalnych rozmów i wykonywania konkretnych zada? przez telefon. Technologia ta jest ukierunkowana na planowanie okre?lonych typów spotka? czy zak?adanie rezerwacji. Pomimo tego, ?e bardzo wierz? w asystenta g?osowego, to moim zdaniem zawsze istotny pozostanie kontekst ekranu i mo?liwo?? pokazanie klientowi czego? wi?cej – podsumowuje Krzysztof Heyda z Future Mind.
?ród?o:
Why User Uninstall Apps: 28% of People Feel Spamed , https://clevertap.com/blog/uninstall-apps/, CleverTap.
Future of Retail, https://www.shopify.com/research/future-of-commerce/future-of-retail, Shopify.
The 2017- 2022 App Economy Forecast: 6 Billion Devices, $157 Billion in Specd&More, https://www.data.ai/en/insights/market-data/app-annie-2017-2022-forecast/, data.ai.