Nowe oczekiwania i potrzeby klientów oraz rosn?ca konkurencja na rynku ubezpiecze? przyczyniaj? si? do wzrostu zainteresowania firm ubezpieczeniowych innowacjami technologicznymi. Dzi?ki nim mo?liwa jest personalizacja obs?ugi klienta oraz komunikacja z wykorzystaniem wielu ró?norodnych kana?ów, które podnosz? satysfakcj? z us?ug, tzw. model omnichannel.
Tradycyjne firmy ubezpieczeniowe przekszta?caj? si? w nowoczesne organizacje technologiczne, dlatego coraz cz??ciej firmy te nazywane s? InsurTechami. Insurtech to po??czenie s?ów „ubezpieczenie” i „technologia” inspirowane terminem FinTech. InsurTechy dzia?aj? w oparciu o innowacje technologiczne zaprojektowane w celu zwi?kszenia wydajno?ci obecnego modelu ubezpieczenia. Analiza danych oparta na big data oraz sztuczna inteligencja przyczyniaj? si? do zwi?kszenia konkurencyjno?ci firmy. Przysz?o?? rynku ubezpiecze? opiera si? na pe?nej digitalizacji obs?ugi klienta, tworzeniu pozytywnego customer experience poprzez personalizacj?, dost?pno?? i mobilno??.
Z dokumentu World InsureTech Report 2019 przygotowanego przez firm? konsultingow? Capgemini i Europejskie Stowarzyszenie Zarz?dzania Finansami (EFMA) wynika, ?e sukces firm ubezpieczeniowych zale?y w du?ej mierze od ich nastawienia do innowacji. Mniej ni? 20% ubezpieczycieli ankietowanych w ramach raportu zadeklarowa?o wdro?enie pe?nej infrastruktury front-end i back-end do przechwytywania danych w czasie rzeczywistym, a mniej ni? 40% stwierdzi?o, ?e korzysta z zaawansowanych analiz opartych na big data. W przeciwie?stwie do zamkni?tych systemów u?ywanych przez wi?kszo?? firm ubezpieczeniowych, InsurTechy buduj? platformy w oparciu o zasady otwartego systemu, które umo?liwiaj? wspó?prac? oraz integracj?.
Firma technologiczna Liferay, która zajmuje si? rozwi?zaniami IT dla firm z sektora ubezpiecze? radzi, jak nie pozosta? w tyle za konkurencj?:
Portal klienta
Punktem wyj?cia jest zmiana podej?cia ze skoncentrowanego na produkcie do skoncentrowanego na zadowoleniu klienta. Jak wykaza? wspomniany Raport, 70% firm ubezpieczeniowych oraz InsurTech stwierdzi?o, ?e skupienie si? na rozwi?zaniach z zakresu zarz?dzania ryzykiem klientów mia?o kluczowe znaczenie dla rozwoju biznesu. W zwi?zku z tym platforma internetowa powinna dostarcza? spersonalizowane i wielokana?owe do?wiadczenia cyfrowe, które u?atwiaj? klientom samodzielne zarz?dzanie i odnawianie polis.
Dane jako kluczowe narz?dzie
Ponad 70% firm ubezpieczeniowych oraz InsurTech stwierdzi?o, ?e zaawansowane mo?liwo?ci zarz?dzania danymi s? dla nich kluczowe. Rozwi?zania technologiczne Liferay umo?liwiaj? tworzenie spersonalizowanych ofert dla klientów opartych o big data.
Cyfrowe miejsce pracy
Nowoczesne platformy pomagaj? firmom dzia?a? wydajniej i lepiej zaspokajaj? zmieniaj?ce si? potrzeby pracowników. Ujednolicony Intranet umo?liwia agentom i brokerom sprawn? wspó?prac? opart? na szybkiej wymianie informacji.
Platforma integracyjna
90% firm InsurTech i 70% firm ubezpieczeniowych stwierdzi?o, ?e w kr?gu ich zainteresowa? le?y nawi?zywanie wspó?pracy z innymi sektorami, np. z bran?? turystyczn?, transportow? i hotelarsk?. Dlatego nowe platformy internetowe powinny umo?liwi? ?atw? integracj? z ró?nymi systemami opartymi na najnowszych, ale tak?e i nieco starszych technologiach.