Telefónica i HUAWEI przeprowadzi?y pierwsz? na ?wiecie, pilota?ow? prób? (PoC) dotycz?c? modu?ów komunikacyjnych pojazdów opartych na technologii 5G, znanych jako 5G-V2X. Test odby? si? w laboratorium 5G Joint Innovation Lab w Madrycie.
5G-V2X jest powszechnie uznawane za pierwsze i najwa?niejsze rozwi?zanie, które b?dzie dost?pne dzi?ki innowacjom zwi?zanym z 5G. Test tej technologii jest oparty na najnowszych specyfikacjach standardu 3GPP New Radio (NR), dost?pnych od 22 grudnia 2017. Do najbardziej zaawansowanych us?ug 5G-V2X nale?? mi?dzy innymi zintegrowane konwoje (vehicles platooning), rozszerzone czujniki, zaawansowane kierowanie (advanced driving) oraz sterowanie zdalne. Przy czym powszechne otwarcie na self-driving wymaga jeszcze ulepszania systemu 5G NR, w po??czeniu z nowym NR Sidelink, co pozwoli ustanowi? odpowiednie po??czenia mi?dzy pojazdami.
Co wa?ne, z uwagi na rygorystyczne wymagania wobec czynników charakteryzuj?cych pojazdy autonomiczne, takie jak niezawodno?? i szybki czas reakcji, tzw. tryb Ultra-Reliable and Low-Latency Communication (URLLC) dla 5G NR oferuje elastyczn? konstrukcj? wspieraj?c? dzia?anie z minimalnymi opó?nieniami. Test PoC potwierdzi?, ?e URLLC jest w stanie skutecznie wspiera? V2X dzi?ki wy?szej pojemno?ci systemu oraz lepszemu zasi?gowi. W próbie osi?gni?to 99.999% niezawodno??, wraz z minimalnym opó?nieniem 1ms. Jest on wymagany dla autonomicznego ruchu pojazdów w typowym makro-komórkowym ?rodowisku zewn?trznym, takim jak g?sta zabudowa, tereny podmiejskie i wiejskie. Udana próba przeprowadzona przez obie firmy k?adzie fundament pod testy terenowe na szerok? skal?, wraz z komercyjnym rozwojem bezprzewodowych sieci 5G na ca?ym ?wiecie.
W pilota?owym te?cie 5G-V2X zosta?a wykorzystana nowatorska, odr?bna konstrukcja transmisji radiowej, ze stacji bazowej do pojazdu oraz pomi?dzy pojazdami. Pozwala ona na znacznie szybsz? transmisj? informacji zwrotnych oraz minimalne opó?nienia. Elastyczno?? systemu NR umo?liwia wsparcie kilku zaawansowanych funkcji, takich jak kodowanie Polar dla ma?ej korekcji b??dów V2X, zoptymalizowana procedura HARQ (Hybrid Automatic Repeat Request) s?u??ca zwi?kszaniu niezawodno?ci transmisji danych, czy Inactive State odpowiadaj?cy za natychmiastowe wysy?anie krótkich komend do manewrowania samochodem. W celu dalszej poprawy efektywno?ci testowana by?a tak?e inna kluczowa technologia – SCMA-based (Sparse Coded Multiple Access) Grant Free Access. Zosta?a ona zaprojektowana, aby upro?ci? procedury dost?pu i tym samym w znacz?cy sposób ograniczy? opó?nienie transmisji.
– Ten test s?uszno?ci koncepcji przeprowadzony przez firmy Telefónica i Huawei to kolejny krok na drodze komercjalizacji 5G oraz w pe?ni po??czonego spo?ecze?stwa. Zamierzamy zacie?ni? nasz? wspó?prac? poprzez weryfikowanie kluczowych technologii 5G. Liczne nowatorskie zastosowania b?d? rozwijane oraz dostarczane do naszych klientów – mówi Enrique Blanco, Globalny Dyrektor ds. Technologii w firmie Telefónica.
– Jeste?my zadowoleni z naszej bliskiej wspó?pracy z firm? Telefónica dotycz?cej technologii 5G. Pilota?owa próba 5G-V2X to kolejny wspólny wysi?ek na drodze do komercjalizacji 5G oraz fundament do realizacji wizji 5G umo?liwiaj?cej autonomiczne kierowanie pojazdami – podkre?li? dr Wen Tong, Dyrektor ds. Technologii w Huawei Fellow i Huawei Wireless.
Test 5G-V2X, po wcze?niejszej próbie 5G UCNC przeprowadzonej w 2017 roku, to kolejne wspólne przedsi?wzi?cie obu firm pod k?tem rozwoju technologii 5G.