To nap?dza cyfryzacj? polskiej gospodarki

Izabela Myszkowska
7 Min

Polska ma w tej chwili najwi?ksz? gospodark? cyfrow? w regionie Europy ?rodkowo-Wschodniej, wart? ok. 44 mld euro. Ma te? najwi?kszy w tym regionie rynek e-commerce, który w ubieg?ym roku by? wart 27 mld euro i stanowi? 17 proc. krajowego handlu. W ostatnich dwóch latach to w?a?nie e-commerce by? g?ównym motorem cyfryzacji w Polsce – wynika z nowego raportu McKinsey & Company. Analitycy firmy doradczej oszacowali, ?e do 2030 roku warto?? gospodarki cyfrowej mo?e si? potroi?, co zapewni jej wi?ksz? odporno?? na przysz?e kryzysy.

– Gospodarka cyfrowa w Europie ?rodkowo-Wschodniej w ubieg?ym roku osi?gn??a warto?? ponad 124 mld euro. W?ród pa?stw tego regionu Polska ma najwi?ksz? gospodark? cyfrow?, której warto?? przekracza 44 mld euro – mówi Tamara Kruczek z McKinsey & Company. – Wed?ug prognozowanego przez nas scenariusza w 2030 roku wielko?? europejskiej gospodarki cyfrowej mo?e si?gn?? ju? nawet 330 mld euro.

Firma doradcza McKinsey & Company opublikowa?a w?a?nie kolejny z serii raportów „Digital Challengers”, który pokazuje, ?e w ostatnich pi?ciu latach rosn?ca gospodarka cyfrowa mia?a kluczowy wk?ad w rozwój gospodarczy 10 krajów Europy ?rodkowo-Wschodniej. Oprócz Polski s? to te?: Bu?garia, Czechy, Chorwacja, Litwa, ?otwa, Rumunia, S?owacja, S?owenia i W?gry.

Co ciekawe, tempo wzrostu gospodarki cyfrowej w tych krajach by?o szybsze ni? w Europie Zachodniej i Pó?nocnej. W latach 2017–2021 wynosi?o ?rednio 10,9 proc. rocznie, podczas gdy pozosta?e pa?stwa Starego Kontynentu – w tym tzw. cyfrowi liderzy (m.in. Szwecja, Norwegia, Irlandia, Finlandia, Estonia, Belgia) – zanotowa?y wzrost na poziomie 6,5–7 proc. Mimo to udzia? gospodarki cyfrowej w PKB krajów Europy ?rodkowo-Wschodniej wci?? jest jednak ni?szy ni? w przypadku pozosta?ych regionów. To za? oznacza, ?e w nadchodz?cych latach nadal ma ona ogromny potencja? do wzrostu. McKinsey & Company prognozuje, ?e w Polsce do 2030 roku cyfrowa gospodarka mo?e ju? stanowi? ok. 9 proc. prognozowanego PKB i osi?gn?? warto?? 123 mld euro (wzrost o dodatkowe 78 mld euro, czyli ponad 360 mld z?). Analitycy wskazuj?, ?e je?li Polska skorzysta z tego potencja?u, zapewni jej to nie tylko ogromne korzy?ci gospodarcze, ale i odporno?? na przysz?e kryzysy, bo kraje o wy?szym poziomie cyfryzacji odnotowa?y mniejsze spowolnienie gospodarcze podczas pierwszych fal pandemii COVID-19.

– Sprawdzali?my, jak poszczególne kraje poradzi?y sobie w pierwszym roku pandemii i zaobserwowali?my, ?e te pa?stwa, które plasuj? si? jako bardziej zaawansowane cyfrowo, poradzi?y sobie lepiej. Tam wyst?pi? du?o mniejszy spadek wzrostu gospodarczego – mówi Tamara Kruczek.

Jak pokazuje raport „Digital Challengers”, Polska odnotowa?a du?e przyspieszenie wzrostu cyfrowego zw?aszcza w dwóch ostatnich latach. Jego g?ównym motorem by? przede wszystkim sektor e-commerce, który w latach 2019–2021 rós? w tempie 22 proc. rocznie. W ubieg?ym roku by? wart ju? 27 mld euro i stanowi? a? 60 proc. gospodarki cyfrowej.

– Handel internetowy w Polsce stanowi ju? 17 proc. ca?ego krajowego handlu. Tym samym tzw. penetracja e-commerce jest w Polsce na wy?szym poziomie ni? w krajach takich jak Hiszpania czy W?ochy – mówi Magdalena Kotlarczyk, country director Google Polska.

– Cyfrowy handel, w którym przez ostatnie dwa lata obserwowali?my pandemiczny boom, to szeroki ekosystem wielu firm, nie tylko sklepów, ale i twórców cyfrowych tre?ci czy firm takich jak InPost. To bardzo d?ugi ?a?cuch, dzi?ki któremu do?wiadczenia konsumentów end-to-end, czyli od momentu rozwa?ania zakupu produktu a? po jego odbiór, s? na najwy?szym poziomie – dodaje Szymon Wa?ach, wiceprezes zarz?du ds. digitalu i strategii w InPost.

Polski rynek e-commerce jest w tej chwili najwi?kszym w regionie Europy ?rodkowo-Wschodniej. Dzia?aj? w nim zarówno lokalni przedsi?biorcy, jak i silni, krajowi gracze oraz mi?dzynarodowe marki, a tylko w pierwszej po?owie 2020 roku powsta?o a? 2 tys. nowych sklepów online. To w?a?nie w czasie pandemii, kiedy fizyczne sklepy pozostawa?y zamkni?te, internetowy handel odnotowywa? rekordowe wzrosty.

– Pandemia by?a krokiem milowym, je?li chodzi o zwi?kszenie ?wiadomo?ci, ?e cyfrowe rozwi?zania mog? by? alternatyw? dla naszych codziennych potrzeb mówi Szymon Wa?ach. – Konsumenci szukali w tym okresie takich rozwi?za?, które by?y odpowiedzi? na zamkni?te sklepy czy obawy, ?eby pojawia? si? w miejscach publicznych. Dzisiaj, cho? handel ju? w znacz?cej cz??ci wróci? do sklepów, wielu konsumentów pozosta?o przy tych przyzwyczajeniach. Wygoda i wysoki poziom zaufania do cyfrowego handlu powoduj?, ?e wzrost nadal post?puje. Mo?e ju? nie tak dynamicznie jak w okresie pandemii, ale nadal jest istotny.

– Pandemia prze?ama?a wiele barier zwi?zanych z cyfryzacj? w Polsce. Polacy przekonali si? do cz?stszych zakupów w internecie czy korzystania z narz?dzi cyfrowych w pracy. Firmy te? przyspieszy?y inwestycje w tym obszarze. To bardzo dobrze, bo dzi?ki temu nasza gospodarka staje si? bardziej odporna, elastyczna, a jednocze?nie bardziej nowoczesna i pozwala dogania? te najbardziej zaawansowane technologicznie kraje Europy dodaje Pawe? Borys, prezes zarz?du Polskiego Funduszu Rozwoju.

Jak zauwa?a, mimo szybkiego rozwoju w ostatnich kilku latach Polska wci?? ma jednak do nadrobienia do?? du?y dystans wzgl?dem bardziej rozwini?tych gospodarek zachodnioeuropejskich.

– W sektorze przedsi?biorstw wci?? mamy niski udzia? technologii chmurowych, które s? bram? do otwarcia si? na ?wiat nowoczesnych technologii. Pod tym wzgl?dem jest du?o do zrobienia zw?aszcza w segmencie ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw. Sporo mo?liwo?ci daj? te? us?ugi publiczne, zw?aszcza je?li chodzi o samorz?dy. W tej chwili nie wykorzystujemy jeszcze w pe?ni potencja?u, jaki daj? nowe technologie np. w obszarze zarz?dzania transportem, o?wietleniem, gospodark? odpadami czy energi?. Dlatego wa?ne, ?eby te inwestycje w samorz?dach oraz sektorze M?P przyspieszy?y – mówi Pawe? Borys.

Analitycy McKinsey & Company w swojej prognozie wskazuj?, ?e dalszy rozwój cyfrowej gospodarki w Polsce mo?e nie zale?e? ju? tak bardzo od sektora e-commerce, ale od drugiego komponentu gospodarki cyfrowej – ICT, czyli wydatków rz?du, samorz?dów i firm na sprz?t, oprogramowanie i powi?zane z nimi us?ugi. Kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju ICT w Polsce ma jednak rozwini?ta infrastruktura (szybki internet, mobilne sieci szerokopasmowe, komputery etc.) oraz dobrze wyszkolona pula talentów.

– Wa?ne s? inwestycje w rozwój kompetencji cyfrowych, bo to w?a?nie one, obok takich twardych narz?dzi, s? motorem nap?dowym transformacji cyfrowej – podkre?la Magdalena Kotlarczyk.

Rozwój cyfrowej gospodarki powinien by? te? wspierany poprzez przyjazne regulacje, np. w obszarze zamówie? publicznych czy wykorzystanie technologii cyfrowych w sektorze publicznym. Z okresu pandemii wiemy ju?, ?e nie zawsze jest potrzebny tradycyjny podpis na papierowym dokumencie, on równie dobrze mo?e by? cyfrowymówi Pawe? Borys. – Wa?ne s? te? inwestycje w samej administracji, np. w administracji skarbowej, s?u?bie zdrowia, Zak?adzie Ubezpiecze? Spo?ecznych czy samorz?dach, czyli wszystkich punktach styku pomi?dzy obywatelem a pa?stwem, które mog? przecie? bazowa? na wygodniejszych dla obywateli technologiach cyfrowych.

Udostępnij