Wzbogaceni o do?wiadczenia z pandemii zrozumieli?my, ?e transformacja cyfrowa niesie korzy?ci, optymalizuje prace i procesy. Wojna w Ukrainie zach?ci?a nas do stosowania rozwi?za? w chmurze. Teraz spodziewam si? przy?pieszenia cyfrowej transformacji. Efektem powinna by? lepsza jako?? ?ycia, pracy, bardziej wydajne procesy oraz – w dalszej perspektywie – wi?ksza zamo?no?? spo?ecze?stw.
Transformacja cyfrowa dotyczy trzech obszarów: strategicznego, operacyjnego i miejsca pracy. W ostatnich latach, g?ównym czynnikiem inicjuj?cym transformacje cyfrow? by?a pandemia COVID-19 i zwi?zane z ni? utrudniania kontaktów mi?dzyludzkich. Ze wzgl?du na lockdown i pó?niejsze ograniczenia zostali?my pozbawieni mo?liwo?ci pracy w dotychczasowym miejscu czy robienia zakupów w ulubionych sklepach. Konieczne by?o rozwi?zanie tego problemu i w pierwszej kolejno?ci do ?wiata cyfrowego przenios?o si? nasze miejsce pracy. Zacz?li?my powszechnie u?ywa? komunikatorów, narz?dzi do wymiany obrazu i plików. Co wi?cej nie by?y to tylko narz?dzia typu punkt – punkt ale po??czenia ca?ych zespo?ów do pracy w jednej wirtualnej przestrzeni, gdzie wymieniali?my obraz, d?wi?k i dane. Niemal równolegle odci?ty zosta? kontakt klientów z dostawcami. I tu natychmiastow? odpowiedzi? by?o otwieranie kana?ów sprzeda?y online. To dzia?anie by?o do?? oczywiste w przypadku sklepów stacjonarnych, gdzie bran?a by?a ju? przygotowana na dzia?anie cyfrowe. Dla np. restauracji by?o to ju? nieco innowacyjne wyzwanie, do tej pory zamówienia i dowóz odbywa?y si? g?ównie na telefon. To jednak by?o nie wystarczaj?ce. Powszechnie zacz?li?my poszukiwa? w internecie informacji, w tym przypadku menu. Rewolucyjn? innowacj? by?o przej?cie do ?wiata cyfrowego tradycyjnych szkó? powszechnych i us?ug medycznych. Szybko okaza?o si?, ?e technologia do realizacji wizyty pacjenta online jest od dawna dost?pna, ale nie by?a wcze?niej powszechnie stosowana. G?ównym przeciwnikiem zmian byli ludzie. Trudno sobie by?o wyobrazi? wizyt? u lekarza bez pokazania si? osobi?cie i chwili rozmowy. Zmuszeni okoliczno?ciami pokonali?my t? barier? i dokona?a si? jednocze?nie transformacja cyfrowa miejsca pracy z perspektywy lekarza, procesu obs?ugi klienta i pacjenta.
Okres pandemii pokaza?, ?e transformacja do ?wiata cyfrowego niesie korzy?ci, optymalizuje prace i procesy. Pozwala utrzyma? lub zwi?kszy? dost?p do klientów i poprawi? proces ich obs?ugi, np. wizyta online u lekarza zajmie oko?o 15 minut, wizyta na miejscu w gabinecie zwykle nie mniej ni? jedn? godzin?, uwzgl?dniaj?c dojazdy. Dodatkowo zwi?ksza si? dost?pno??, online mamy dost?p do us?ugi przez 24 godziny.
Optymalizacja procesów w ?wiecie cyfrowym
Po pierwszej fali transformacji w bie??cym roku mo?emy zaobserwowa? bardziej aktywne, ni? reaktywne poszukiwanie dalszych korzy?ci i kierunków mo?liwych zmian ze ?wiata analogowego do cyfrowego. Proces transformacji miejsca pracy jest ju? zrealizowany przez wi?kszo?? przedsi?biorstw. Dzisiaj mo?emy ju? mówi? jedynie o optymalizacji i podejmowaniu dalszych decyzji w tym zakresie z uwzgl?dnieniem konieczno?ci posiadania ?rodowiska do pracy zdalnej. Klienci poszukuj? dalszych optymalizacji w obszarze procesowym. Tutaj obserwujemy du?e zainteresowanie, inwestycje i nowe projekty. Cyfryzacja procesów pozwala du?o lepiej je obserwowa?. To z kolei otwiera drog? do ich modernizacji, optymalizacji i automatyzacji. Bardzo powszechne staje si? zastosowanie algorytmów ucz?cych si? i robotów cyfrowych do eliminowania powtarzalnych czynno?ci. Pozwala to zwi?kszy? wydajno??, a przez unikanie b??dów równie? zwi?kszy? jako?? i skróci? czas. Mo?na powiedzie?, ?e ostatnie 2-3 lata pokaza?y bardzo powszechnie, ?e umiemy skutecznie ??czy? technologie z lud?mi. Widzimy coraz bardziej p?yn?ce z tego korzy?ci.
Chmura wspiera transformacj? w obliczu wojny
W obliczu zbli?aj?cego si? kryzysu, przedsi?biorcy poszukuj? dalszych optymalizacji. I to jest g?ówny kierunek, który obserwujemy aktualnie. Dzia?ania s? bardziej przemy?lane, lepiej przygotowane i co najwa?niejsze dobrze uzasadnione. Wyra?nie wida? te? kierunek migracji do chmury. Jest to obecnie fundament transformacji cyfrowej. Nie widzimy chmury na co dzie?, ale bez niej nie ma mo?liwo?ci dokonania fundamentalnej transformacji technologicznej. G?ówne zalety chmury to bezpiecze?stwo, dost?p do innowacji oraz skrócenie czasu, w którym mo?emy zacz?? u?ywa? danego rozwi?zania. Wydarzenia z za naszej wschodniej granicy oraz zwi?kszaj?ce si? ataki na infrastruktur? techniczn? pokaza?y, jak trudno jest samemu chroni? lokalne centra przetwarzania danych. Konsolidacja danych u profesjonalnych operatorów w chmurze pozawala zwi?kszy? ich bezpiecze?stwo i dost?pno??. Z drugiej strony, istotna wi?kszo?? producentów technologii IT dostarcza swoje rozwi?zania w pierwszej kolejno?ci w wersjach chmurowych lub wy??cznie ju? w takich wersjach. To kolejny powód dlaczego przedsi?biorcy decyduj? si? na transformacj? swoich platform sprz?towych do przestrzeni wirtualnej, chmurowej. Nie mniej wa?ny jest czas, w jakim mo?emy wdro?y? rozwi?zania. I tutaj nie ma lepszej drogi ni? chmura, któr? mo?na udost?pni? znacznie szybciej, ni? rozwi?zanie którego wdro?enie wi??e si? z zakupem infrastruktury. Zw?aszcza, ?e w ostatnich 2 latach realny czas dostawy sprz?tu wyd?u?y? si? o kilka miesi?cy.
Spodziewane przyspieszenie transformacji
Transformacja cyfrowa w obszarze strategicznym, obejmuj?cym kluczowe obszary z punktu widzenia gospodarki i firmy takie jak s?u?ba zdrowia, czy zabezpieczenia przed cyberatakiem toczy si? w swoim tempie i bardziej wp?ywa na ni? innowacyjno?? dost?pnych rozwi?za? ni? zmiany w otoczeniu makroekonomicznym. Poniewa? do?wiadczenia z pandemii koronawirusa poprawi?y nastawienie spo?ecze?stw do wdra?ania cyfrowych rozwi?za?, spodziewam si? przy?pieszenia cyfrowej transformacji równie? w strategicznych obszarach dla firm i gospodarek. Efektem powinna by? lepsza jako?? ?ycia, pracy, bardziej wydajne procesy oraz – w dalszej perspektywie – wi?ksza zamo?no?? spo?ecze?stw.