Transformacja cyfrowa polskich firm przyczyni si? do stworzenia tysi?cy nowych miejsc pracy

Newsroom BrandsIT
5 Min

Mimo recesji i strat przedsi?biorstwa nie b?d? w najbli?szych miesi?cach ci?? inwestycji w cyfryzacj?. – Postawi? na ni? zw?aszcza te sektory, które mocno ucierpia?y w wyniku pandemii koronawirusa, jak np. turystyka, edukacja, rozrywka czy hotelarstwo – mówi Krzysztof Augustynowicz z Salesforce. Transformacja cyfrowa poci?gnie za sob? tworzenie nowych miejsc pracy. IDC wskazuje, ?e w Polsce ekosystem Salesforce, oparty na technologicznych produktach i us?ugach Salesforce, wygeneruje 1,5 mld dol. przychodów i stworzy ponad 4,2 tys. miejsc pracy do 2024 roku.

– Transformacja cyfrowa nie jest ju? mo?liwo?ci?, ale – w obliczu tego, co si? wydarzy?o w ostatnich miesi?cach – sta?a si? konieczno?ci?, ?eby odnale?? si? w nowej rzeczywisto?ci biznesowej. Mo?na to zobrazowa? tym, co sta?o si? w obszarze pracy zdalnej. Nie wszystkie firmy by?y na ni? gotowe i nie wszystkie mia?y narz?dzia, które tak? prac? umo?liwia?y. Teraz zda?y sobie spraw?, ?e musz? si? na to przygotowa?, bo nie wiadomo, co b?dzie za trzy–cztery miesi?ce, nie wiadomo, jak ta rzeczywisto?? biznesowa b?dzie wygl?da?a w przysz?ym roku – mówi aKrzysztof Augustynowicz, regionalny dyrektor sprzeda?y Salesforce, firmy dzia?aj?cej w obszarze systemów CRM.

Mimo recesji i problemów finansowych wywo?anych pandemi? SARS-CoV-2 firmy nie zamierzaj? wstrzymywa? inwestycji i wydatków na cyfrow? transformacj?. Wr?cz przeciwnie, wiele z nich planuje nawet przyspieszy? ten proces i przej?? go szybciej, ni? planowa?y, bo w trakcie pierwszych miesi?cy pandemii zda?y sobie spraw?, jak bardzo cyfrowe narz?dzia s? im potrzebne do zachowania ci?g?o?ci funkcjonowania i reagowania na zmiany w otoczeniu biznesowym.

– Transformacja cyfrowa dotknie wszystkie sektory, ale najwi?ksze prze?o?enie b?dzie mie? na sektor B2C, czyli business-to-consumer. Firmy b?d? musia?y zmieni? sposób, w jaki kontaktuj? si? ze swoimi klientami, na bardziej zautomatyzowany. Po drugie, b?d? musia?y tak?e spojrze? na klienta bardziej kompleksowo, zrozumie? jego oczekiwania. Nowe szanse i nowe miejsca pracy pojawi? si? przede wszystkim w dzia?ach IT, ale równie? po stronie biznesu – mówi regionalny dyrektor sprzeda?y Salesforce.

W najbli?szym czasie na cyfryzacj? postawi? zw?aszcza te bran?e, które mocno ucierpia?y w wyniku pandemii, jak np. turystyka, edukacja, rozrywka czy hotelarstwo. Aby przetrwa? okres lockdownu, przedsi?biorstwa z tych sektorów musia?y szybko przenie?? niemal ca?? swoj? dzia?alno?? do online’u. Teraz z kolei b?d? j? rozwija?. Ekspert Salesforce ocenia, ?e g?ównym obszarem cyfrowej transformacji przedsi?biorstw b?d? CRM i relacje z klientem oraz integracja procesów i danych.

– Firmy posiadaj? du?e ilo?ci danych, które pochodz? z ró?nych ?róde?. Aby je zrozumie? albo wyci?gn?? z nich jakie? wnioski, trzeba je zintegrowa? i dokona? odpowiedniej analizy – mówi Krzysztof Augustynowicz.

Jak podkre?la, transformacja cyfrowa i wszystko, co jest z ni? powi?zane, b?d? te? tworzy? nowe miejsca pracy, bo sam ten proces wymaga wykwalifikowanych pracowników o ?ci?le okre?lonych umiej?tno?ciach.

– Raport firmy IDC „Salesforce Economic”, który mówi o tym, jak Salesforce z naszymi partnerami b?dzie si? przek?ada? na gospodark? krajow?, wskazuje, ?e do roku 2024 stworzymy bezpo?rednio 4 tys. nowych miejsc pracy i 8 tys. po?redniomówi ekspert.

Z raportu IDC wynika tak?e, ?e ekosystem Salesforce zyska w ci?gu kolejnych czterech lat 1,5 mld dol. przychodu z nowych kontraktów. Motorem nap?dowym tego wzrostu b?d? us?ugi przetwarzania danych w chmurze. IDC szacuje, ?e ich popularno?? b?dzie ros?a w tempie 18 proc. rocznie, z 256 mln dol. w 2018 roku do 698 mln dol. w 2024 roku. W tym okresie wydatki na oprogramowanie niezwi?zane z chmur? b?d? ros?y w tempie 1 proc.

Jak podkre?la ekspert, wdra?anie technologii do firm powinno pomóc w wychodzeniu gospodarki z kryzysu. Problem jednak w tym, ?eby proces ten przyspieszy?. Na razie Polska wypada blado na tle innych pa?stw UE. Wed?ug indeksu DESI publikowanego przez Komisj? Europejsk? („Digital Economy and Society Index”) nasz kraj zajmuje pod wzgl?dem cyfrowej transformacji i digitalizacji przedsi?biorstw 23. miejsce w Europie, plasuj?c si? zdecydowanie poni?ej ?redniej, cho? w porównaniu z ubieg?ym rokiem poprawi?a swój wynik o dwa miejsca w gór?.

– Mamy w Polsce bardzo dobrze wykszta?con? kadr? informatyczn?. Jednak z drugiej strony ok. 60 proc. osób pracuj?cych u nas nie u?ywa do tego komputera. To powoduje, ?e stopie? ucyfrowienia jest ci?gle niesatysfakcjonuj?cy – mówi Krzysztof Augustynowicz.Trzeba jednak zwróci? uwag?, ?e coraz wi?cej firm decyduje si? na cyfryzacj? swoich procesów i dla du?ych spó?ek takie rozwi?zania jak chmura obliczeniowa czy Big Data s? ju? w?a?ciwie standardem. Dla ponad 50 proc. spó?ek w Polsce systemy ERP nie s? rozwi?zaniem nowym, one ju? z nich korzystaj?. W porównaniu do tego, co dzia?o si? jeszcze kilka lat temu, to jest zdecydowany progres. Jeste?my w dobrym miejscu, ale wci?? d?uga droga przed nami.

Jedn? z istotnych barier, które blokuj? ten rozwój, jest brak kompetencji cyfrowych.

– Dlatego kilka lat temu stworzyli?my platform? e-learningow?, ?eby da? ludziom mo?liwo?? zdobycia nowych kwalifikacji m.in. z obszaru sprzeda?y i serwisu  cloudu czy budowania aplikacji. Do tej pory 1,7 mln osób skorzysta?o ju? z tej mo?liwo?cimówi regionalny dyrektor sprzeda?y Salesforce.

Udostępnij