W?ród sektorów, których dzia?alno?? zweryfikowa?a pandemia, jest transport i logistyka. Niektóre mniejsze firmy transportowe ju? og?osi?y bankructwo, wi?ksze przedsi?biorstwa mog? jednak paradoksalnie na tej sytuacji skorzysta?. Bran?a operatorów logistycznych mo?e zyska? dzi?ki ponownemu docenieniu korzy?ci wynikaj?cych ze wspó?pracy z zewn?trznym dostawc?. Mi?dzynarodowy koncern FM Logistic opublikowa? dane, które pokazuj?, ?e pandemia mia?a jak dot?d niewielki wp?yw na jego wyniki finansowe, przynajmniej w zako?czonym roku obrotowym. Firma obchodzi w?a?nie 25-lecie dzia?alno?ci w Polsce i zapowiada kolejne projekty na tutejszym rynku.
– Wybuch pandemii SARS-CoV-2 mia? niewielki wp?yw na wyniki w roku finansowym, który zako?czy? si? w marcu br. Wi?ksze wyzwania postawi? przed nami pocz?tek nowego roku obrotowego. W kwietniu i maju zaobserwowali?my spadek przychodów o 9 proc. w porównaniu z ubieg?ym rokiem oraz znaczny wzrost kosztów operacyjnych zwi?zany z wprowadzaniem odpowiednich ?rodków bezpiecze?stwa w zwi?zku z pandemi? koronawirusa. W dalszym ci?gu podejmujemy dzia?ania, aby chroni? naszych pracowników, zaspokaja? potrzeby klientów i jednocze?nie wypracowa? wysokie wyniki bilansowe. W niemal wszystkich naszych jednostkach prowadzona jest obecnie dzia?alno?? – wskazuje Jean-Christophe Machet, CEO FM Logistic.
Koncern logistyczny, który prowadzi dzia?alno?? w 14 krajach Europy, Azji i Ameryki Po?udniowej, przedstawi? w?a?nie swoje wyniki finansowe. Pokaza?y one, ?e globalna pandemia SARS-CoV-2 mia?a niewielki wp?yw na miniony rok obrotowy. Spó?ka FM Logistic zanotowa?a przychody w wysoko?ci 1,43 mld euro (wzrost o 8,7 proc.), natomiast zysk przed odliczeniem odsetek i podatków (EBIT) wyniós? 42,5 mln euro, czyli a? o 21 proc. wi?cej ni? w roku ubieg?ym.
Ponad 1/3 ??cznych przychodów grupy (36 proc., ponad 500 mln euro) wypracowa? segment transportowy, g?ównie dzi?ki rozwojowi us?ug LTL (?adunki mniejsze ni? samochody ci??arowe) oraz logistyce miejskiej. Oferowana przez FM Logistic us?uga CityLogin, która ??czy dostawy ostatniej mili i ma?e miejskie huby logistyczne, jest obecnie dost?pna w 30 miastach Europy.
Dobre wyniki to równie? efekt m.in. poprawy efektywno?ci operacyjnej i wprowadzenia nowych us?ug, które odpowiadaj? na trendy konsumenckie takie jak szybki wzrost znaczenia e-commerce i ekologii. Spó?ka wprowadzi?a m.in. us?ugi dropshippingu dla producentów, którzy sprzedaj? swoje produkty bezpo?rednio do klienta. Uruchomi?a te? pomiar emisji gazów cieplarnianych z us?ug transportowych i logistycznych ?wiadczonych na rzecz konkretnych klientów oraz nowy projekt „zero waste”. W ubieg?ym roku finansowym kontynuowa?a te? inwestycje w innowacje oraz automatyzacj? procesów biurowych i magazynów, w cz??ci z nich wdro?ono roboty s?u??ce do przenoszenia palet i ci??kich ?adunków.
– Jeste?my ?wiadomi ewolucji, która zachodzi w ostatnim czasie – nie tylko dzi?ki nowym technologiom i analizie danych, ale tak?e dzi?ki rosn?cemu zrozumieniu dla konieczno?ci zrównowa?onego rozwoju i ogromnej dba?o?ci o bezpiecze?stwo naszego ?rodowiska. Wkrótce poinformujemy o naszych kolejnych inwestycjach w tym obszarze – zapowiada Daniel Franke, Managing Director FM Logistic CE.
S? te? i pozytywne zmiany spowodowane przez pandemi?. Ro?nie liczba przetargów w sektorze e-commerce, co wymusza zintensyfikowanie dzia?a? w tym obszarze. Firmy musz? przyspieszy? digitalizacj? procesów nie tylko operacyjnych, ale równie? sprzeda?owych i HR. Bran?a stawia te? na automatyzacj? procesów magazynowych. Dla firmy wielko?ci FM Logistic, która zatrudnia ponad 5500 pracowników rozproszonych na region Europy ?rodkowej, wprowadzenie systemu obs?ugi pracowników Workday to ogromne udogodnienie oraz budowa przewagi konkurencyjnej.
– Klienci, szczególnie w obecnej niepewnej sytuacji gospodarczej, doceniaj? korzy?ci p?yn?ce ze wspó?pracy z zewn?trznym operatorem logistycznym. Szczególne znaczenie ma tu elastyczno??, jak? na co dzie? takie firmy mog? zaoferowa?, czy to w kontek?cie automatyzacji, czy b?yskawicznej mo?liwo?ci dostosowania si? do wykorzystywanych kana?ów dystrybucji wynikaj?cego z gwa?townych zmian zachowa? konsumentów – mówi dyrektor zarz?dzaj?cy FM Logistic CE.