Trendy technologiczne SAS 2019

Bartosz Martyka
5 Min

Rok 2018 up?yn?? pod znakiem rozwoju wspó?pracy ludzi i inteligentnych maszyn wykorzystuj?cych mechanizmy sztucznej inteligencji. Eksperci Deloitte nazwali ten trend „No-collar workforce”, wskazuj?c potrzeb? zmiany podej?cia do rozdzielania zada?, gdzie cz??? obowi?zków b?d? wykonywali pracownicy, a cz??? komputery. W 2019 b?dziemy obserwowali dalszy rozwój inteligentnych technologii, które coraz bardziej b?d? wp?ywa?y na nasz? prac? i ?ycie codzienne, ale tak?e sprawi?, ?e stawimy czo?a nowym wyzwaniom.

Nikogo nie trzeba przekonywa?, jak ogromny wp?yw na nasze ?ycie ma technologia. W 2019 roku kluczowe b?dzie efektywne jej wykorzystanie, jednocze?nie pami?taj?c o bezpiecze?stwie i etyce. Dzi?ki temu mo?emy mie? pewno??, ?e pos?u?y ona dobru ludzko?ci i nie zacznie dzia?a? na jej zgub?. Oczywi?cie wizja „buntu maszyn” jest ma?o realna i pozostaje domen? filmów science fiction, ale obserwujemy przypadki, kiedy boty by?y wykorzystywane do generowania fake newsów, które wprowadza?y w b??d rzesze ludzi. Inny przyk?ad stanowi? nadu?ycia, z którymi zmagaj? si? m.in. sektor bankowy, ubezpieczeniowy, publiczny czy medyczny. Dzi?ki automatyzacji procesów analitycznych i sztucznej inteligencji, mo?emy identyfikowa? oraz skutecznie przeciwdzia?a? tym negatywnym zjawiskomPatryk Choro?, Business Development Director w SAS.

Trendy technologiczne 2019 wed?ug SAS:

  1. Nowe ?ród?a danych

Korzystaj?c z Internetu, ka?dego dnia zostawiamy cyfrowe ?lady, które s? uwa?nie analizowane i uwzgl?dniane w procesie tworzenia strategii marketingowych. Na ich podstawie powstaj? sugestie zakupowe oraz ustalane s? najlepsze sposoby kontaktu z klientem. Informacje te pochodz? z komputerów, smartfonów, inteligentnych zegarków i opasek, ale tak?e np. samochodów. W przysz?o?ci mo?emy spodziewa? si?, ?e pojazd b?dzie w stanie zaplanowa? tras? podró?y, bior?c pod uwag? nasze nawyki i zadania, które mamy do wykonania. Przyk?adowo system podpowie nam, aby w drodze do apteki po odbiór zamówionego lekarstwa wst?pi? do sklepu, gdzie kupimy ulubione produkty, które akurat s? przecenione.

  1. Etyka AI

Jak wynika z badania SAS, Accenture Applied Intelligence, Intela i Forbes Insights, 70% firm wdra?aj?cych projekty z zakresu sztucznej inteligencji szkoli pracowników z etycznego aspektu wykorzystania tej technologii. Dynamiczny rozwój AI nap?dzany przez coraz wi?ksz? ilo?? danych i wzrost mocy obliczeniowej sprawi?, ?e technologia ta staje si? nieod??cznym elementem naszego ?ycia. Sugestie filmów i seriali na platformie Netflix, asystenci g?osowi, tacy jak Siri, Cortana czy Alexa, okre?lenie ryzyka danego problemu zdrowotnego na podstawie analizy danych medycznych lub wykrywanie podejrzanych operacji finansowych to tylko kilka przyk?adów wykorzystania sztucznej inteligencji. Zapewnienie odpowiedniego nadzoru b?dzie jednym z g?ównych wyzwa?, z którym musi zmierzy si? biznes w 2019 roku, gdy? b??dne dzia?anie AI mo?e mie? negatywne skutki biznesowe. 60% organizacji, które wdro?y?y projekty z zakresu sztucznej inteligencji lub planuje to zrobi? wskaza?o, ?e obawia si? wp?ywu decyzji podejmowanych przez maszyny na zaanga?owanie klientów. Przyk?adowo mog? one nie wykaza? si? dostateczn? empati? w kontaktach z kupuj?cymi, dzia?a? w sposób dyskryminuj?cy lub poprzez b??dn? konfiguracj? wykorzystywa? prywatne i osobiste informacje o kliencie np. w procesie oceny ryzyka kredytowego.

  1. Poufno?? danych

Wej?cie w ?ycie 28 maja 2018 roku Rozporz?dzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na zawsze zmieni?o rzeczywisto?? biznesow? niemal ka?dej organizacji. Konsumenci zyskali niespotykane dot?d mo?liwo?ci kontroli tego, w jaki sposób firmy wykorzystuj? ich dane osobowe. Mog? oni wymaga? od przedsi?biorstw m.in. informacji o tym, gdzie i w jaki sposób s? przechowywane ich dane, a tak?e poprosi? o ich usuni?cie z zasobów firmowych. O tym, ?e RODO nie jest martwym przepisem ?wiadczy fakt, ?e w trakcie pierwszych miesi?cy obowi?zywania rozporz?dzenia do Urz?du Ochrony Danych Osobowych wp?yn??o ponad 2000 skarg. Je?eli dana organizacja nie wdro?y?a jeszcze odpowiednich procedur, w 2019 roku musi zadba? o zabezpieczenie informacji dotycz?cych klientów. Inaczej narazi si? na straty finansowe i wizerunkowe.

  1. Wydobycie warto?ci z danych

Biznes doskonale zdaje sobie spraw? z faktu, ?e dane stanowi? jeden z najwa?niejszych zasobów. Dost?pne rozwi?zania sprawiaj?, ?e przetwarzanie zbiorów big data nie stanowi obecnie wyzwania, o wiele trudniejsza jest ich interpretacja i umiej?tne odczytywanie zawartych w nich wzorców. Niedobór specjalistów na stanowiskach data scientist to dla biznesu wci?? powa?ny problem. Wp?ynie to na coraz wi?ksz? demokratyzacj? analityki, polegaj?c? na szerszym i ?atwiejszym dost?pie do narz?dzi analitycznych wewn?trz organizacji, a tak?e post?p automatyzacji pozwalaj?cej na elastyczne zarz?dzanie informacjami bez konieczno?ci posiadania unikatowych kompetencji. Systemy prezentuj?ce wyniki analiz w sposób przejrzysty i zrozumia?y b?d? niezwykle istotne w rozwi?zywaniu z?o?onych problemów biznesowych, wykrywaniu zagro?e? czy identyfikowaniu potencjalnych szans.

Udostępnij
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.