Pandemia COVID-19 zmusi?a ksi?gowych i biura rachunkowe do szerszego korzystania ze zdobyczy technologii i wdro?enia programów do zdalnej i automatycznej pracy. Jak pokazuj? badania Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych, ksi?gowi postrzegaj? ostatnie miesi?ce jako czas rewolucji technologicznej w swojej bran?y, a automatyzacja i wdro?enie rozwi?za? z zakresu sztucznej inteligencji jest w tej chwili kluczowym trendem, który przes?dzi o by? albo nie by? biur ksi?gowych. Ten proces dodatkowo przyspieszy jeszcze wdro?enie e-faktur, które od jesieni tego roku maj? by? dobrowolne, ale od 2023 roku b?d? ju? obowi?zkiem.
– Biura rachunkowe s? coraz bardziej innowacyjne. Pandemia wymusi?a na nas stosowanie takich programów, które zast?puj? bezpo?redni kontakt z naszymi klientami i u?atwiaj? nam prac?. To przek?ada si? na komfort: klient nie musi do nas przychodzi? osobi?cie, wszystko za?atwiamy zdalnie przez internet – mówi Ewa Wo?niak z Biura Rachunkowego Info-Plus, zrzeszonego w Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR).
Podobnie jak dla innych bran? pandemia COVID-19 okaza?a si? wyzwaniem dla ksi?gowych i biur rachunkowych. Z jednej strony tarcze antykryzysowe i szybkie zmiany legislacyjne wprowadzane przez rz?d wymusi?y ci?g?e aktualizowanie wiedzy z zakresu bie??cych przepisów. Z drugiej strony kolejne lockdowny spowodowa?y konieczno?? ograniczenia bezpo?rednich kontaktów z klientami. W tej sytuacji na wag? z?ota okaza?y si? programy do zdalnej i automatycznej pracy.
– Konieczne okaza?y si? narz?dzia umo?liwiaj?ce przesy?anie dokumentów ksi?gowych mi?dzy przedsi?biorcami a biurami rachunkowymi. Jednym z takich narz?dzi jest mOrganizer, który pozwala np. zrobi? smartfonem zdj?cie faktury i j? wys?a? – mówi Witold Rapczy?ski z Biura Rachunkowego Pitcom, zrzeszonego w OSCBR.
Ogólnopolska Sie? Certyfikowanych Biur Rachunkowych, stworzona w 2017 roku, która w tej chwili zrzesza ju? blisko 2 tys. podmiotów, przygotowa?a raport pokazuj?cy, ?e ksi?gowi postrzegaj? ten i ubieg?y rok jako czas rewolucji technologicznej w swojej bran?y. Deklaruje tak 93 proc. biur rachunkowych, które oceniaj?, ?e automatyzacja procesów, wprowadzenie systemów online i algorytmów sztucznej inteligencji to konieczno??, która przes?dzi o ich istnieniu na rynku. Jako kluczowe bran?a postrzega w tej chwili technologie umo?liwiaj?ce zdaln? wspó?prac? z klientami oraz automatyzacj?, która upraszcza procedury i uwalnia nawet 40–50 proc. zasobów ludzkich od ?mudnych i czasoch?onnych czynno?ci.
– Automatyzacja powoli wchodzi do bran?y i trzeba si? do tego przystosowa?. To jest przysz?o?? biur rachunkowych, chocia? nic nie zast?pi cz?owieka. Automatyzacja u?atwia nam jednak prac?, uwalnia nas od rutynowych czynno?ci. Ksi?gowych, którzy dawniej wprowadzali dane i wklepywali dokumenty do komputera, dzi? zast?puj? programy, które odczytuj? dokumenty i automatycznie wprowadzaj? do systemów ksi?gowych – mówi Ewa Wo?niak.
Takie narz?dzia rozwija polski fintech CashDirector, który ma ambicj? zrewolucjonizowania bran?y ksi?gowej. Start-up wspierany m.in. przez EC Venture, Luma Ventures i TechStars dot?d zainwestowa? ju? w rozwój 4 mln euro, a do ko?ca tego roku planuje przeznaczy? drugie tyle. W Polsce spó?ka wspólnie z mBankiem w ramach sieci OSCBR rozwija mOrganizer finansów, który pozwala przedsi?biorcom prowadzi? nowoczesn? ksi?gowo?? w chmurze, z poziomu aplikacji mobilnej. Na polskim rynku ma on ju? ok 120 tys. u?ytkowników.
mOrganizer jest dost?pny dla posiadaczy konta firmowego w mBanku w zak?adce „Mój biznes”. Pozwala m.in. wykonywa? smartfonem zdj?cia dokumentów czy faktur kosztowych i przesy?a? je do Inboxa (narz?dzia umo?liwiaj?cego elektroniczne przekazywanie faktur ksi?gowym) oraz wystawia? faktury sprzeda?y – szybko i z dowolnego miejsca. Najnowsza wersja mOrganizera ma te? wiele dodatkowych funkcji, jak np. mo?liwo?? uzupe?nienia danych firmy z poziomu smartfona przy pierwszym wystawieniu faktury.
Wed?ug CashDirector wszystkie biura rachunkowe, które korzystaj? dzi? z mOrganizera, b?d? w pe?ni przygotowane na powszechne wdro?enie w Polsce elektronicznych faktur. Te ju? za dwa lata b?d? obowi?zkowe dla rozlicze? mi?dzy firmami. W 2018 roku – jak wskazuj? dane Eurostatu – korzysta?o z nich zaledwie 13 proc. polskich firm (i 18 proc. europejskich).
– E-faktury to pomys? Ministerstwa Finansów, który ma uszczelni? system podatkowy. W tej chwili jest na etapie projektu, ale ju? od 1 pa?dziernika tego roku ma wej?? jako rozwi?zanie dobrowolne. Natomiast od 2023 roku to rozwi?zanie b?dzie ju? obowi?zkowe i wówczas wszyscy podatnicy i przedsi?biorcy b?d? musieli korzysta? z systemu e-faktur – mówi Katarzyna ?wi?tochowska z Kancelarii Podatkowej Katarzyna ?wi?tochowska, zrzeszonej w OSCBR.
– E-fakturowanie zmieni sposób pracy biur rachunkowych i sposób wystawiania faktur przez przedsi?biorców. To b?dzie du?a zmiana, wi?c potrzebny jest te? sprawny system, który j? umo?liwi. Aby e-fakturowanie zacz??o dzia?a?, konieczny jest program, który b?dzie ??czy? si? z centralnym serwerem, gdzie b?d? si? znajdowa?y faktury – dodaje Witold Rapczy?ski.
Polski system e-faktur ma by? wzorowany na rozwi?zaniu w?oskim. Dokument w formie elektronicznej b?dzie wystawiany i wymieniany za po?rednictwem Krajowego Systemu E-faktur, czyli scentralizowanej, rz?dowej platformy. Centralny Rejestr Faktur spowoduje, ?e nie trzeba b?dzie ich r?cznie wprowadza? do systemu, bo b?dzie mo?na je importowa? i automatycznie ksi?gowa?.
– Korzystanie z systemu e-fakturowania wp?ynie bardzo korzystnie na zwrot VAT-u naliczonego dla podatnika. W tej chwili podatnik czeka na zwrot 60 dni, a je?li podatnik b?dzie korzysta? z e-faktury, ten czas skróci si? do 40 dni – wyja?nia Katarzyna ?wi?tochowska. – Nie trzeba b?dzie wystawia? duplikatów faktur, bo wszyscy b?d? mogli si? zalogowa? do systemu i w ka?dej chwili sprawdzi? b?d? pobra? dan? faktur?. Nie ma mo?liwo?ci, aby faktura po prostu zagin??a.