Trzeci co do wielko?ci gie?dowy debiut w historii Europy

Newsroom BrandsIT
3 Min

Od stycznia do czerwca kluczyki do nowego Porsche odebra?o w Polsce 1 337 klientów. To oznacza wzrost rejestracji tych samochodów o 40% r/r. Kierowcy sportowych modeli samochodów mog? teraz ekscytowa? si? gie?dowym debiutem Porsche.

Bran?a motoryzacyjna radzi sobie obecnie s?abo, a spó?ki s? mocno przecenione na ?wiatowych gie?dach. I w?a?nie w tak trudnym momencie na 29 wrze?nia zapowiedziano gie?dowy debiut akcji Porsche na gie?dzie we Frankfurcie.

Rada nadzorcza Grupy Volkswagena, do której nale?y Porsche, ustali?a wide?ki ceny emisyjnej akcji na 76,50-82,50 euro. ??czne przychody ze sprzeda?y akcji mog? wynie?? 18,1-19,5 mld euro. Przy takiej wycenie ca?y biznes Porsche mo?na szacowa? na 70-75 mld euro.

– Wycena akcji jest bardzo wysoka, to b?dzie drugie co wielko?ci IPO w historii niemieckiej gie?dy i trzecie co do wielko?ci w historii europejskich gie?dmówi Maciej Kietli?ski, ekspert XTB.Jest to wi?c IPO na ogromn? skal?, a sukces debiutu mo?e bardzo wesprze? wycen? ca?ego Volkswagena, ale b?dzie to tak?e papierek lakmusowy dla ca?ej niemieckiej gie?dy we Frankfurcie. Z debiutu dowiemy si? wiele o sentymencie na gie?dzie.

Rada nadzorcza podzieli?a kapita? akcyjny na 455,5 mln akcji preferencyjnych (50 proc. ca?o?ci), z wy?sz? dywidend? ale bez prawa g?osu i na 455,5 mln akcji zwyk?ych uprawniaj?cych na WZA do g?osowania. Inwestorzy instytucjonalni b?d? mogli zapisa? si? na maksimum 25% akcji preferencyjnych, stanowi?cych 12,5% kapita?u nowej spó?ki gie?dowej.

Bud?et niemieckiej marki zak?ada tegoroczne przychody w wysoko?ci 39 mld euro i 18 procentow? mar?? zysku, to o 2 pkt. proc. wi?cej, ni? w 2021 r.

– Pomimo trudnej sytuacji dla bran?y do w?a?nie Porsche radzi sobie do?? dobrze, mar?owo?? zysku operacyjnego jest wy?sza ni? w przypadku innych spó?ek motoryzacyjnych, jedynie Ferrari ma wy?sz? mar?owo??wyja?nia ekspert XTB.

Po IPO Volkswagen zwo?a nadzwyczajne WZA i zaproponuje akcjonariuszom wyp?at? 49% sumy uzyskanej z gie?dowego debiutu, jako specjalnej dywidendy, a ma to sta? si? na pocz?tku 2023 r. Pozosta?a cz??? pozyskanego kapita?u pos?u?y na inwestycje w samochody elektryczne i na produkcj? nowych baterii. – Spó?ka chce pozyska? pieni?dze na rozwój operacyjny, ale w?a?ciciele chc? jednocze?nie skeszowa? si? w tym interesie, co jest do?? zrozumia?e komentuje M.Kietli?ski.

TEMATY:
Udostępnij