Ponad 90 proc. przedstawicieli systemu opieki zdrowotnej za najbardziej oczekiwany efekt cyfrowej transformacji uznaje popraw? do?wiadczenia pacjentów – wynika z raportu Digital transformation. From a buzzword to an imperative for health systems, przygotowanego przez firm? doradcz? Deloitte. Skupienie si? na podej?ciu bardziej przyjaznym dla pacjentów wi??e si? jednocze?nie ze zmianami w bie??cej dzia?alno?ci operacyjnej, kulturze biznesowej oraz sposobie i zakresie wykorzystania najnowszych rozwi?za? technologicznych. Najwi?ksz? barier? w tej cyfrowej rewolucji s? jednak niewystarczaj?ce finanse.
W ci?gu ostatnich 20 lat wiele szpitali i placówek medycznych w ró?nych obszarach swojej codziennej dzia?alno?ci wprowadzi?o rozwi?zania technologiczne. W wi?kszo?ci przypadków by?o to jednak podej?cie fragmentaryczne, koncentruj?ce si? przyk?adowo na stworzeniu aplikacji, wykorzystaniu elektronicznych rejestrów medycznych czy funkcjonalno?ci sztucznej inteligencji. Dopiero pandemia koronawirusa zmusi?a sektor zdrowotny do wprowadzenia znacz?cych zmian.
– Zdalna opieka i telewizyty sta?y si? nie tylko konieczno?ci?, ale i w wielu okoliczno?ciach preferowan? form? relacji z pacjentami. Ta zmiana nie wzi??a si? jednak znik?d – pandemia przyspieszy?a adopcj? trendów digitalizacyjnych ju? wcze?niej obserwowanych w bran?y opieki zdrowotnej. Kluczowe dla szerszego wdro?enia takiej transformacji jest przyj?cie jasno okre?lonej strategii w podej?ciu do technologii cyfrowych. Obejmuje ona nie tylko nowy model budowania relacji z pacjentami, ale równie? zmian? kultury organizacyjnej – mówi Jan Michalski, partner, lider Deloitte Digital CE.
Cyfryzacja kluczowa dla zmiany relacji z pacjentami
Zdaniem ekspertów Deloitte wraz z coraz powszechniejszym przejmowaniem przez pacjentów odpowiedzialno?ci za w?asne zdrowie i dobre samopoczucie, systemy opieki zdrowotnej adekwatnie dopasowuj? inwestycje w obszarach cyfrowych do swojej strategii biznesowej.
Respondenci za najwa?niejszy efekt transformacji cyfrowej w swoich organizacjach uznaj? popraw? satysfakcji pacjentów i skali ich zaanga?owania (92 proc.) oraz popraw? jako?ci opieki i osi?ganych efektów (56 proc.). Koncentracja w?a?nie na takich efektach przyczynia si? do osi?gni?cia sukcesu przez jednostki medyczne zarówno w wymiarze strategicznym, jak i finansowym. W otoczeniu szybkich i z?o?onych zmian w opiece medycznej, które spowodowa? COVID-19, tradycyjne podej?cie do decyzji w oparciu o aspekty finansowe jest niewystarczaj?ce.
Sukces transformacji to efekt inwestycji w konkretne rozwi?zania technologiczne. Badani najcz??ciej, w 76 proc. przypadków, wymieniaj? tu analityk? danych. Z kolei 68 proc. mówi o rozwoju us?ug wirtualnych, a 56 proc. o wykorzystaniu chmury.
– Podstaw? efektywnego przeprowadzenia zmiany jest zbudowanie zbiorów zunifikowanych danych pacjentów, zebranych mo?liwie szeroko oraz budowa algorytmów, które w oparciu o te dane uruchamiaj? komunikacj? do pacjenta. Co wi?cej, wraz z gwa?town? cyfryzacj?, kwesti? wymagaj?c? uwagi s? te? zagadnienia z obszaru cyberbezpiecze?stwa, szczególnie w zakresie zachowania prywatno?ci i ochrony wra?liwych danych pacjentów – mówi Pawe? Ku?mierowski, partner associate w zespole Life Sciences & Health Care, Deloitte Digital.
D?uga droga cyfrowej transformacji
Cho? digitalizacja oznacza troch? co innego dla ka?dego z systemów opieki zdrowotnej i ich interesariuszy, wi?kszo?? respondentów jest zgodna, ?e jest to co? znacznie wi?cej ni? przeniesienie dotychczasowych papierowych procesów do ?rodowiska cyfrowego – to ca?kiem nowy sposób zapewniania opieki i wyj?cie naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. To wi?cej ni? podejmowanie cyfrowych dzia?a?, to przyj?cie ca?kowicie cyfrowego sposobu funkcjonowania, a to wymaga czasu.
Zdaniem wi?kszo?ci badanych, reprezentuj?cych organizacje znajduj?ce si? na ró?nych etapach transformacji, s? one jeszcze daleko od osi?gni?cia zaplanowanego, idealnego poziomu cyfryzacji. 60 proc. twierdzi, ?e s? co najwy?ej w po?owie tego procesu. Jednocze?nie 52 proc. wskazuje, ?e zajmie im on nie mniej ni? 3 lata, a jedna pi?ta dopiero planuje swoje dzia?ania w tym zakresie. Co wi?cej, 40 proc. respondentów uwa?a, ?e reprezentowane przez nich instytucja nie mo?e poszczyci? si? posiadaniem dobrze okre?lonej strategii transformacyjnej.
Najwi?ksze przeszkody i szanse transformacji
W trakcie procesu dotarcia do zak?adanego poziomu digitalizacji systemy opieki zdrowotnej musz? mierzy? si? z szeregiem przeciwno?ci. Poniewa? najcz??ciej wymienian? przeszkod? na drodze cyfrowej transformacji systemów opieki zdrowotnej s? kwestie finansowe (68 proc. wskaza?), kluczowym kryterium decyduj?cym o alokacji ?rodków bud?etowych jest spodziewany stopie? zwrotu z inwestycji.
W?ród najwa?niejszych barier respondenci wymieniaj? te? kwestie dotycz?ce jako?ci wykorzystywanych danych (64 proc.) oraz ich dost?pno?? (52 proc.). Problemem do pokonania jest te? pozyskanie wykwalifikowanej kadry, na co wskazuje 48 proc. badanych. Zaledwie 12 proc. z nich uwa?a, ?e ma wystarczaj?co du?o pracowników. Nie powinno wi?c dziwi?, ?e dla jednej trzeciej to w?a?nie jest obszar priorytetowych inwestycji w nadchodz?cych 3 latach.
Zdaniem ekspertów Deloitte istotne jest te?, ?e na przestrzeni ostatnich lat zmieni?a si? np. metodyka mierzenia wydajno?ci. Podczas, gdy kiedy? za wystarczaj?ce uznawano sprawdzenie liczby pobra? aplikacji przez pacjentów, teraz znacznie bardziej odpowiednie wydaj? si? z?o?one wska?niki, takie jak liczba aktywnych u?ytkowników w miesi?cu czy d?ugo?? trwania pojedynczej sesji.
W?ród kluczowych czynników przyspieszaj?cych transformacj? badani przez Deloitte najcz??ciej wymieniaj? natomiast skuteczne przywództwo (80 proc.) i kierowanie procesem zmiany (68 proc.). Podkre?lali przy tym, jak wa?ne jest, aby zarz?dzaj?cy organizacj? rozumieli te wysi?ki oraz wspierali je odpowiednimi ?rodkami, delegowaniem personelu i umo?liwianiem podejmowania decyzji, wp?ywaj?c na zmian? kultury organizacyjnej.
O raporcie
Raport Digital transformation. From a buzzword to an imperative for health systems powsta? w oparciu o badanie wykonane mi?dzy majem a lipcem 2021 r. przez Deloitte Center for Health Solutions we wspó?pracy z Scottsdale Institute. Sk?ada?o si? ono z ankiety, wywiadów oraz dyskusji panelowej przeprowadzonych w?ród dyrektorów technologicznych systemów ochrony zdrowia.
Pe?ny raport do pobrania znajduje si? tutaj.