Trzy sytuacje, w których warto skorzysta? z outsourcingu IT

Newsroom BrandsIT
5 Min

Przyk?ady, kiedy warto rozwa?y? skorzystanie z zewn?trznych specjalistów IT wymienia Andrew Sanders, VP, Travel & Hospitality w DataArt.

Do lat osiemdziesi?tych, wi?kszo?? oprogramowania by?a produkowana na zamówienie i opracowywana wy??cznie przez in?ynierów technicznych firmy. Z biegiem czasu, wiele takich wewn?trznych zespo?ów zacz??o mie? trudno?ci z nad??eniem za popytem. Dodatko, kosztowne by?o ich finansowanie, a w dodatku zdecydowanie pozostawa?y w tyle za post?pem. Coraz trudniej bowiem by?o dotrzyma? kroku ewolucji technologii.

Niestandardowe oprogramowanie dla przedsi?biorstw zacz??y by? tworzone przez  gigantyczne firmy technologiczne, takie jak Microsoft, Sun Systems, IBM oraz Oracle. Posiada?y one infrastruktur? i mo?liwo?? wprowadzania innowacji, jak równie? obs?ugi du?ych, z?o?onych projektów.

Niemniej jednak, wraz z pojawieniem si? komputera osobistego, coraz wi?cej osób zacz??o interesowa? si? nauk? oprogramowania. Podczas ba?ki internetowej (1994-2000),  kiedy to dzia?alno?? firm przenios?a si? do internetu, popyt na niestandardowe oprogramowanie gwa?townie wzrós?. To spowodowa?o, ?e powstawa?o coraz wi?cej nowych firm technologicznych z Europy Wschodniej i Azji  i pokry?o zapotrzebowanie ma rynku.

Od tego czasu niewiele si? zmieni?o. Zapotrzebowanie jest nadal du?e, ale poda? niezwykle wysoka. Wybór jest ogromny. Przedsi?biorcy stoj? wi?c przed pytaniem: kiedy jest mo?liwe i op?acalne wynaj?cie przez przedsi?biorstwo firmy konsultingowej w zakresie technologii? Oto co najmniej trzy sytuacje, kiedy korzystanie z obs?ugi zewn?trznej mo?e przynie?? korzy?ci:

  • Je?li znalezienie na rynku odpowiedniego oprogramowania (w pakiecie lub “z pó?ki”) nie jest mo?liwe.
  • Kiedy wewn?trzny zespó? informatyków jest przeci??ony prac? lub brak mu odpowiednich umiej?tno?ci.
  • Kiedy nale?y obni?y? koszty obs?ugi informatycznej.

Rozwa?aj?c wady i zalety ka?dej z nich:

Aplikacja z pó?ki

Na rynku istnieje tak du?y wybór aplikacji, ?e czasami trudno jest oceni? i porówna? ró?ne gotowe rozwi?zania. Je?li aplikacja z pó?ki jest preferowan? opcj?, nale?y pami?ta? o dwóch kwestiach. Po pierwsze, wi??e si? z kosztami zakupu licencji, a nast?pnie jej regularnej aktualizacji. Po drugie, nabywca nie jest w?a?cicielem kodu ?ród?owego ani nie przys?uguje mu prawo w?asno?ci intelektualnej, lecz jedynie go u?ywa.

Poniewa? ?adna taka aplikacja nie jest stworzona, by odpowiada? konkretnym potrzebom biznesowym, jest du?e prawdopodobie?stwo, ?e znaczna cz??? jej funkcjonalno?ci nigdy nie zostanie wykorzystana przez firm?, co spowoduje ogólne koszty zwi?zane z marnowaniem funkcjonalno?ci, i zasadniczo, p?acenie za co?, czego si? nie potrzebuje.

Warto rozwa?y? jeszcze jedn? kwesti?. Je?li firma ma konkurencj?, korzystanie z tego samego oprogramowania zmniejsza mo?liwo?? oferowania klientom innowacyjnych i wyj?tkowych us?ug i potencjalnie przekazuje kontrol? nad losem firmy osobom trzecim.

Przeci??one zespo?y wewn?trzne

Przedsi?biorcy zatrudniaj? wewn?trzny zespó? programistów do obs?ugi i aktualizacji wszystkich aplikacji. W tym czasie rynek zmienia si?, a konkurencja próbuje szybko dostosowa? si? do nowych trendów. Ta pogo? mo?e sprawi?, ?e zespó? programistów nie poradzi sobie ze stoj?cymi wyzwaniami i narastaj?cym popytem.

Brak wewn?trznych specjalistów jest jednym z g?ównych powodów szukania obs?ugi zewn?trznej. Badania pokazuj?, ?e ponad 70 proc. pracodawców firm technologicznych w Wielkiej Brytanii stanie w obliczu braku uzdolnionych specjalistów w ci?gu nast?pnych 12 miesi?cy. Wed?ug statystyk brytyjskiego Bureau of Labor Statistics, do 2026 roku ca?kowite zapotrzebowanie na specjalistów IT przekroczy 1,2 miliona. Wi?kszym zaskoczeniem jest jednak prognoza która mówi, ?e ponad pó? miliona techników przestanie do tego czasu dzia?a? na rynku. Rozwój przedsi?biorstw i transformacja cyfrowa nie s? mo?liwe bez nowych uzdolnionych specjalistów, co pog??bia przepa?? pomi?dzy poda?? i popytem na talenty techniczne.

Zatrudnienie mo?e okaza? si? nie?atwe, kiedy firma potrzebuje niewielkiej liczby programistów na jedynie sze?? miesi?cy. Jest to odpowiednia pora aby rozwa?y?  skorzystanie z us?ug zewn?trznych, poniewa? to rozwi?zanie przyniesie zastrzyk si? witalnych w zespole bez zwi?kszania kosztów ogólnych. Taka sytuacja jest cz?sto okre?lana jako model zewn?trznego uzupe?nienia personelu, który pozwala na wewn?trzne zarz?dzanie zasobami i projektem podczas korzystania z zasobów zewn?trznych.

Redukcja kosztów obs?ugi informatycznej

W przypadku du?ych i trudnych projektów, koszt firmowego zespo?u IT by?by istotny nawet w skali ca??go przedsi?biorstwa. W takiej sytuacji, m?drym posuni?ciem jest zlecenie projektów wyspecjalizowanym firmom zewn?trznym. W tym modelu, klient p?aci za wynik pracy zespo?u, bez ponoszenia kosztów zwi?zanych z zatrudnieniem. Firmy zajmuj?ce si? ?wiadczeniem zewn?trznych us?ug informatycznych s? zwykle na bie??co z najnowszymi technologiami i trendami, a tak?e mog? zaoferowa? wyj?tkow? perspektyw? i podej?cie  do rozwi?zywania problemów. Wewn?trzny zespó? zawsze b?dzie mia? du?e trudno?ci z konkurowaniem z zespo?em outsourcingowym. Je?li migracja zada? jest przeprowadzona we w?a?ciwy sposób, outsourcing przynosi firmom wiele korzy?ci.

Udostępnij