Trzy trendy, które ukszta?tuj? zjawisko ochrony danych

Newsroom BrandsIT
7 Min
chmura

Rok 2018 by? prze?omowy w obszarze bezpiecze?stwa danych, zw?aszcza w kontek?cie dra?liwych danych osobowych. Dzi?ki wprowadzeniu RODO, zarówno firmy jak i organy regulacyjne poczyni?y znaczne kroki na rzecz ochrony danych osobowych oraz poszanowania praw osób do uzyskiwania wgl?du w informacje na ich temat. Jednak, jak si? okazuje, w kwestii tej wci?? jest wiele do zrobienia. O trendach w ochronie danych oraz o tym, co ma to wspólnego z chmur? opowiada Nigel Tozer (Director, Solutions Marketing) z Commvault.

Nigel Tozer, Commvault
Nigel Tozer, Commvault

Firma Commvault przeprowadzi?a badanie w?rób ekspertów ds. IT oraz danych. Zrealizowano je podczas pierwszej edycji Data Protection World Forum w Londynie. Po przeanalizowaniu uzyskanych wyników okaza?o si?, ?e 80% respondentów nie jest w pe?ni zadowolonych z aktualnego poziomu zgodno?ci ich firm z regulacjami w sprawie ochrony danych — takimi jak RODO. Co ciekawe, 37% respondentów uwa?a, ?e konieczne jest wprowadzenie kolejnych przepisów w tym obszarze. Taki stan rzeczy odzwierciedla zmieniaj?ce si? pogl?dy konsumentów: ci bowiem zaczynaj? postrzega? prawo do ochrony danych jako jedno z praw cz?owieka, którego nie mo?na podporz?dkowa? komercyjnym interesom.

Oto trzy najwa?niejsze trendy, które ukszta?tuj? przysz?o?? zjawiska ochrony danych:

Aktywizm konsumencki

?wiadomo?? i zaanga?owanie konsumentów dadz? pocz?tek znacznie szerszej dyskusji na temat znaczenia prywatno?ci danych i jej egzekwowania. Konsumenci b?d? mieli wi?cej mo?liwo?ci sprawdzania tego, sk?d firmy maj? ich dane. Wzro?nie te? ?wiadomo?? praw i procedur rezygnacji oraz wycofywania zgód.

Zmiany te przyczyni? si? do ewolucji rozmów o zaufaniu pomi?dzy konsumentami a organizacjami, b?d? one dotyczy?y zarówno korporacji jak i organizacji charytatywnych. Naruszenia danych, niechciany telemarketing czy cho?by g?o?ne sprawy s?dowe dotycz?ce niew?a?ciwego wykorzystania danych — wszystko to podwa?a zaufanie, jakim osoby fizyczne obdarzaj? podmioty, zarówno komercyjne, jak i instytucje non-profit. Szkody te mo?na naprawi?, jednak b?dzie to wymaga?o du?ego nak?adu pracy ze strony organizacji. B?d? one musia?y ponownie zdoby? zaufanie konsumentów poprzez napraw? relacji i przejrzysto?? sposobu wykorzystania danych.

Ad imageAd image

Konsumenci maj? równie? prawo do kszta?towania sposobu, w jaki organy regulacyjne b?d? egzekwowa? sankcje za nieprzestrzeganie wymogów RODO. Organizacje takie jak Biuro Informacji Publicznej nie s? w stanie monitorowa? ca?ego ruchu internetowego w poszukiwaniu narusze?, dlatego to w?a?nie pokrzywdzeni obywatele b?d? musieli zg?asza? sprawy, które b?d? ich dotyczy?. Wci?? czekamy na moment, w którym nast?pi? stosowne przekszta?cenia, a nak?adane grzywny i ch?? egzekwowania praw konsumenckich b?d? wywiera? presj? na organach, aby te zaspokaja?y ??dania obywateli.

Koordynacja mi?dzynarodowa — najlepiej niejednolita

Od czasu formalnego wej?cia w ?ycie RODO równie? inne regiony — w tym Kalifornia, Ameryka Po?udniowa czy region Azji i Pacyfiku — zacz??y wprowadza? w?asne przepisy.   Wiele z tych projektów i wdra?anych regulacji jest mniej rygorystycznych ni? ich europejski odpowiednik. W idealnych warunkach, kultura prowadzenia dzia?alno?ci na mi?dzynarodow? skal? doprowadzi?aby do ustanowienia wspólnego standardu prywatno?ci danych. Jednak najprawdopodobniej nigdy to nie nast?pi — zw?aszcza je?li niektóre pa?stwa same aktywnie monitoruj? swoich obywateli.

W przysz?o?ci b?dziemy ?wiadkami kszta?towania praktyk ochrony prywatno?ci danych w firmach mi?dzynarodowych. Cz??? z nich wdro?y mo?liwie najsurowsze standardy na skal? globaln?, co przyniesie korzy?ci wszystkim stronom. Inne dokonaj? oceny ryzyka i dostosuj? swoje procesy do wymogów regionu, a jeszcze inne b?d? nadal sk?ada? go?os?owne deklaracje z uwagi na niewielk? liczb? przypadków, w których egzekwawane s? dotkliwe kary. Co prawda na firm? Google na?o?ona zosta?a kara w wysoko?ci 50 mln euro, jednak pomimo emocji jakie wzdudzi?a, zapewne nie wp?ynie znacz?co na inne firmy. Nawet tak wysoka kara wydaje si? by? symboliczna w zestawieniu z ca?kowitymi przychodami Google. Co wi?cej, w oczach opinii publicznej Google jest gigantem, którego ?atwo obra? za cel podobnych dzia?a?, podczas gdy inne przedsi?biorstwa czuj? si? znacznie bardziej anonimowo.

W?tpliwo?ci etyczne zwi?zane z automatyzacj?

Trudno?ci zwi?zane z ochron? prywatno?ci w przypadku automatycznego przetwarzania danych osobowych dotycz? te? szeroko poj?tego internetu rzeczy (IoT), urz?dze? mobilnych jak telefony czy tablety, a tak?e coraz popularniejszych osobistych monitorów aktywno?ci w postaci smart opasek czy zegarków. Dane zbierane przez te urz?dzenia mo?na w du?ym stopniu anonimizowa? dzi?ki algorytmom sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Jednak wszelkie dyskusje dotycz?ce tego jak powinni?my wykorzystywa? zanonimizowane dane o charakterze osobistym i zarz?dza? nimi, s? wci?? na zbyt wczesnym etapie.

Po pierwsze, nawet w przypadku danych zanonimizowanych, przedsi?biorstwa nadal czerpi? korzy?ci z wykorzystywania informacji na temat konkretnych osób — wy??czaj?c z nich jedynie imiona i nazwiska. Niektórzy konsumenci ju? teraz zwracaj? uwag? na to, w jaki sposób informacje na ich temat s? spieni??ane, i chc? aktywnie uczestniczy? w tym procesie.

Po drugie, anonimizacja danych wi??e si? nieroz??cznie z pewnym dylematem natury etycznej. Za?ó?my, ?e urz?dzenie medyczne noszone na ciele gromadzi informacje o aktywno?ci serca, które s? nast?pnie anonimowo analizowane przez badaczy korzystaj?cych ze sztucznej inteligencji. Je?li który? z nich zauwa?y korelacj? pomi?dzy konkretnym odczytem a zagro?eniem dla zdrowia, czy jego etycznym obowi?zkiem b?dzie poinformowanie o tym fakcie osób, u których wyst?puje ten sam wzorzec? By?oby to niemo?liwe przy za?o?eniu, ?e wszystkie dane przed analiz? s? anonimizowane. Co wi?cej, m.in. brytyjska ustawa o ochronie danych wyra?nie zabrania podejmowania prób deanonimizacji, za które gro?? surowe kary, w tym pozbawienia wolno?ci. To, jak b?dziemy radzi? sobie w podobnych sytuacjach, b?dzie prawdopodobnie tematem debat w kolejnych latach. — g??bokie uczenie i sztuczna inteligencja udost?pniaj? bowiem coraz bardziej wyrafinowane metody gromadzenia tego typu danych.

Dlaczego zatem przedsi?biorstwa powinny zwróci? uwag? na to zjawisko ju? teraz — zanim stanie si? rzeczywisto?ci?? We wspomnianym wcze?niej badaniu przeprowadzonym przez Commvault, 80% badanych ekspertów przyzna?o, ?e bardziej restrykcyjne regulacje w sprawie wykorzystania, ochrony i prywatno?ci danych mog? mie? korzystny wp?yw na dzia?alno?? firm. Bardziej rygorystyczne podej?cie do ochrony danych nieuchronnie prowadzi do lepszego zarz?dzania danymi, co w przypadku firm przek?ada si? na oszcz?dno?ci oraz bardziej skuteczne wykorzystywanie danych do rozwi?zywania problemów. Oznacza to, ?e przedsi?biorstwa mog? jednocze?nie czerpa? wymierne korzy?ci i zdobywa? zaufanie swoich klientów. Na rozwoju obszaru ochrony prywatno?ci danych zyskaj? wszyscy. Zw?aszcza ?e przedsi?biorstwa w coraz bardziej aktywny i d?ugoterminowy sposób buduj? zaufanie klientów poprzez anga?owanie si? w ochron? prywatno?ci.

Udostępnij