Twoje dane s? jak Twoje pieni?dze – nie daj si? z nich okra??

Ewelina Ciach
3 Min
pliki, dane, data

W zesz?ym roku liczba u?ytkowników Internetu w Polsce stanowi?a a? 87% ca?ej populacji, jak podaje raport firmy Hootsuite. Ch?tnie korzystamy z sieci, jednak znacznie spada nasze zaufanie w stosunku do portali spo?eczno?ciowych. W odbudowaniu go nie pomog? ostatnie dzia?ania Mety – firma zosta?a ukarana za naruszenie unijnych zasad prywatno?ci. Warto zada? sobie pytanie, jakie dzia?ania powinny by? podj?te, aby internauci czuli si? bezpiecznie w sieci?

Kryzys zaufania do mediów spo?eczno?ciowych ro?nie. Wed?ug badania przeprowadzonego przez IBRIS i Instytut Badania Mediów Spo?eczno?ciowych, w 2022 roku ponad 40% Polaków przyzna?o, ?e nie ufa mediom spo?eczno?ciowym. Na pocz?tku tego roku Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) na?o?y?a kar? na Met?. Ten komitet jest g?ównym organem nadzorczym najwi?kszych firm technologicznych z Doliny Krzemowej, w tym równie? Mety. Wedle unijnego rozporz?dzenia o ochronie danych osobowych organizacja nie powinna nak?ania? swoich u?ytkowników do akceptacji spersonalizowanych reklam. Ze wzgl?du na to wykroczenie na firm? zosta?a za?o?ona kara o warto?ci ponad 1,8 mld z?. W konsekwencji ten gigant technologiczny ma trzy miesi?ce na zapewnienie, ?e przetwarzanie takich informacji jest zgodne z przepisami UE. 

Dane osobowe: strze? jak oka w g?owie

Ka?da strona internetowa w mniejszym lub wi?kszym stopniu gromadzi i przetwarza dane osobowe. Dost?p do danych u?ytkownika powinien by? dost?pny firmie wy??cznie w celu ?wiadczenia us?ug, zapobiegania czy rozwi?zywania problemów serwisowych, technicznych, lub ze wzgl?du na wymagania prawne. Przedsi?biorstwo ma obowi?zek w wyra?ny sposób zakomunikowa? pro?b? o zgod? na przetworzenie danych osobowych, która jest obligatoryjna. Ponadto u?ytkownik ma prawo do wycofania jej w dowolnym momencie, skutkiem czego firma automatycznie straci mo?liwo?? do wykorzystywania tych danych. Wyj?tek stanowi? pliki cookies wykorzystywane w celu wykonania lub u?atwiania transmisji komunikatu. W tym przypadku zgoda u?ytkownika nie jest wymagana.

Wed?ug badania na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru D?ugów, ponad 90%, badanych twierdzi, ?e wie, jak zadba? o bezpiecze?stwo swoich danych. Zdecydowan? pewno?? w tym aspekcie ma niestety zaledwie 17%, spo?ecze?stwa. Dodatkowo pomimo deklarowanej wiedzy, m?odzi Polacy s? grup?, która najcz??ciej pope?nia b??dy w zakresie udost?pniania swoich danych. 

Ad imageAd image

Nale?y zauwa?y?, ?e w dobie gospodarki cyfrowej to dane s? jedn? z wa?niejszych warto?ci biznesu, dlatego obowi?zkiem firm staje si? zapewnienie im odpowiedniego poziomu bezpiecze?stwa. U?ytkownicy powinni móc w pe?ni zaufa? platformie, na której tworz? profil i wyra?aj? zgod? na przetworzenie swoich danych. Niezwykle wa?na jest edukacja internautów w zakresie bezpiecze?stwa informacji oraz etyczne dzia?ania marki. Sytuacja Mety pozwoli?a innym organizacjom na wyci?gni?cie warto?ciowej lekcji – dobro u?ytkownika zawsze nale?y stawia? na pierwszym miejscu.

Udostępnij