Cho? rosn? nak?ady na inwestycje, to ma?e i ?rednie przedsi?biorstwa na rozwój przeznaczaj? niewiele ?rodków. Obecnie w Polsce tylko 7 firm na 100 wdra?a innowacje produktowe lub procesowe. Firmy z sektora M?P g?ównie skupiaj? si? na usprawnieniu produktowym, a tylko co dziesi?ta stawia na innowacyjne rozwi?zania. Tymczasem to w?a?nie one, w tym szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji czy wirtualnej rzeczywisto?ci, przynosz? najwi?ksze zyski. Firmy zainteresowane zbudowaniem strategii trwa?ej przewagi konkurencyjnej mog? wzi?? udzia? w warsztatach wspieraj?cych innowacyjno??.
W sektorze ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw innowacja ma charakter przede wszystkim niewielkiego innowatorstwa. Firmy skupiaj? si? cz?sto na szkoleniu pracowników z obecnych trendów, z nowinek technicznych, natomiast nie koncentruj? si? na tym, aby wprowadza? rewolucyjne produkty na rynek – mówi Joanna Golonka, konsultant ds. przemys?u z ramienia Autodesk.
O tym, jak wykorzysta? mo?liwo?ci, jakie daje Przemys? 4.0 i zbudowa? przewag? konkurencyjn?, mówi? eksperci Autodesk podczas warsztatów „Innovation Workshop”. Odbywa? si? b?d? one do 27 listopada w Sopocie, Wroc?awiu, Katowicach, Rzeszowie, Poznaniu oraz w Warszawie.
Rozró?niamy trzy rodzaje innowacji: innowacja inkrementalna, kiedy ulepszamy produkt, us?ug? w nieznacznym stopniu. Innowacja systemowa, kiedy dany produkt lub us?ug? stosujemy na innym rynku lub te? taki produkt znajduje zupe?nie nowe zastosowanie. Prze?omowa jest innowacja transformacyjna. To wprowadzenie zupe?nie nowego produktu na rynek lub te? jego rewolucyjne zastosowanie – twierdzi Joanna Golonka.
Ekspertka wskazuje, ?e firmy z sektora M?P g?ównie skupiaj? si? na innowacji inkrementalnej ( 70 proc.). Zdecydowanie rzadziej inwestuj? w innowacje systemowe (20 proc.) i transformacyjne (10 proc.). Tymczasem to w?a?nie innowacja transformacyjna buduje przewag? konkurencyjn? i decyduje o rozwoju.
Wykorzystanie technologii cyfrowych mo?e usprawni? niemal ka?dy rodzaj pracy. Obecnie mamy nat?ok informacji i danych, które zbierali?my przez kolejne lata. Teraz wa?ne jest, ?eby te dane w odpowiedni sposób wykorzysta?, przeanalizowa?, wykorzysta? je do generowania korzy?ci biznesowych – przekonuje przedstawicielka Autodesk.
Przemys? 4.0, zaliczany przez Deloitte do grupy megatrendów, bazuje na coraz wi?kszym udziale nowych technologii w gospodarce. Internet rzeczy zapewnia w czasie rzeczywistym niezb?dne informacje, a robotyzacja pozwala zwi?kszy? wydajno?? produkcji. Analitycy Deloitte oceniaj?, ?e czwarta rewolucja przemys?owa zwi?kszy produktywno?? i zniweluje ryzyko.
W firmach produkcyjnych to przede wszystkim automatyzacja linii produkcyjnych, analiza danych oraz narz?dzia, które pozwalaj? na zredukowanie liczby prototypów i zmniejszenie kosztów projektowych. Druk 3D sprawdza si? zw?aszcza w mikroprzedsi?biorstwach, jest wykorzystywany na mniejsz? skal? do tworzenia niszowych produktów, pozwala zaoszcz?dzi? koszty. Mamy technologi? wirtualnej rzeczywisto?ci, która pozwala na lepsz? komunikacj? z klientem, na ?atwiejsze zobrazowanie produktu – wymienia ekspertka.
Prognozy Gartnera zak?adaj?, ?e do ko?ca 2020 roku ok. 40 proc. procesów zwi?zanych z analiz? danych b?dzie podlega? automatyzacji. Z kolei wed?ug szacunków International Federation of Robotics do 2020 roku w fabrykach na ca?ym ?wiecie b?dzie zainstalowanych ok. 1,7 mld robotów przemys?owych.
W Polsce jednak, jak wynika z raportu „Smart Industry Polska 2018”, przygotowanego przez Siemens we wspó?pracy z Ministerstwem Przedsi?biorczo?ci i Technologii, 60 proc. przedsi?biorstw z sektora M?P w ogóle nie zna koncepcji Przemys?u 4.0, a zaledwie 15,5 proc. uwzgl?dnia j? w swojej strategii. Tymczasem istnieje szereg programów, które innowacyjno?? wspieraj?.
Wspieranie konkurencyjno?ci takich przedsi?biorstw powinno by? strategicznym elementem polityki pa?stwa. Dlatego te? tworzone s? pewne fundusze, tak jak np. projekt „Sie? Otwartych Innowacji” prowadzony przez Agencj? Rozwoju Przemys?u oraz inne fundusze korzystaj?ce z zasobów Unii Europejskiej. Jednocze?nie takie firmy mog? korzysta? z ulg podatkowych. Bardzo wa?ne jest to, aby firmy z sektora M?P mia?y równe szanse we wdra?aniu innowacji i konkurencyjno?ci na polskim rynku – przekonuje Joanna Golonka.
„Raport o stanie sektora ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw 2019” przygotowany przez PARP wskazuje, ?e w 2017 roku nak?ady inwestycyjne na nowe i u?ywane ?rodki trwa?e we wszystkich podmiotach gospodarki w Polsce wynios?y 194,4 mld z?, przy czym nak?ady inwestycyjne na nowe ?rodki osi?gn??y 173 mld z?. ?rednio nak?ady inwestycyjne na jedn? firm? wynios?y ok. 93,6 tys. z?. O ile w grupie du?ych przedsi?biorstw w 2017 r. w porównaniu z poprzednim rokiem zanotowano spadek nak?adów o 2 proc., o tyle ros?y one w mikro- (z 15,6 tys. z? do 17,1 tys. z?), ma?ych (z 293 tys. z? do 319 tys.) i ?rednich firmach (z 2,31 mln z? do 2,51 mln z?).