Energia pobierana podczas ?adowania smartfona odpowiada zu?yciu pr?du przez ?arówk? LED zapalon? trzy godziny dziennie przez rok, a do wyprodukowania jednego urz?dzenia mobilnego trzeba zu?y? ok. 70 kg surowców i wyemitowa? do atmosfery do 100 kg CO2. Tymczasem tylko w ubieg?ym roku w Polsce sprzedano ok. 8,5 mln smartfonów. Cho? ?lad w?glowy sektora cyfrowego od wielu lat utrzymuje si? na podobnym poziomie ok. 1,4 proc., to operatorzy telekomunikacyjni staraj? si? go minimalizowa?. Orange Polska stawia m.in. na bardziej energooszcz?dny ?wiat?owód i budow? farm wiatrowych.
– Technologie mog? mie? zarówno dodatni, jak i ujemny wp?yw na ?rodowisko i klimat. Telekomunikacja, sektor cyfrowy i nowe technologie to do?? specyficzne przyk?ady, bo to jest biznes energoch?onny, który polega niejako na przerabianiu kilowatogodzin na kilobajty i megabajty. Z jednej strony jest konsumpcja energii, na której opieraj? si? nasze us?ugi, ale z drugiej te us?ugi przek?adaj? si? te? na to, w jaki sposób nasi klienci biznesowi i indywidualni redukuj? swój ?lad w?glowy i wp?ywaj? na ?rodowisko – mówi Jacek Hutyra, doradca ds. strategii klimatycznej w Orange Polska.
Wed?ug danych Urz?du Komunikacji Elektronicznej z telefonu komórkowego korzysta 92,2 proc. Polaków. Na jedn? osob? przypada ?rednio pó?tora telefonu komórkowego. Z danych Orange Polska wynika, ?e tylko w ubieg?ym roku w Polsce sprzedano ich w sumie 8,5 mln, z czego ok. 1,4 mln zosta?o sprzedanych przez pomara?czowego operatora. Szacuje si?, ?e produkcja jednego smartfona kosztuje ?rodowisko od 50 do 100 kg równowa?nej emisji CO2, nie licz?c przy tym ilo?ci energii potrzebnej do jego u?ytkowania.
– Oko?o 75 proc. ?ladu w?glowego smartfona pochodzi z produkcji. Oko?o 1/4 to efekt tego, w jaki sposób u?ywamy go na co dzie? – wskazuje Jacek Hutyra.
Do wyprodukowania smartfona o masie 120 g trzeba zu?y? ok. 70 kg surowców, g?ównie plastiku, szk?a, niewielkich ilo?ci metali szlachetnych i pierwiastków ziem rzadkich. To w?a?nie procesy górnicze i konieczno?? wydobywania metali ziem rzadkich, wykorzystywanych w konstrukcji smartfonów, odpowiadaj? za du?? cz??? ?ladu w?glowego.
– To s? materia?y wydobywane w ró?nych cz??ciach ?wiata. Cz?sto s? to rzadkie surowce, których wydobycie jest kosztowne i mo?e wi?za? si? ze szkodami ?rodowiskowymi – mówi doradca ds. strategii klimatycznej w Orange Polska.
Polacy korzystaj? z telefonu komórkowego ?rednio przez kilka godzin dziennie, a ka?dego dnia miliony osób pod??czaj? smartfona do ?adowarki. Tymczasem energia pobierana przez ?adowanie baterii smartfona waha si? pomi?dzy 2 a 7 kWh rocznie. To odpowiednik zu?ycia pr?du przez ?arówk? LED zapalon? trzy godziny dziennie przez rok.
– U?ywanie smartfona te? mo?e by? bardziej lub mniej proklimatyczne. Czasami s? to proste rzeczy, przyk?adowo od??czenie ?adowarki po na?adowaniu telefonu. Podobnie jest z aktualizacjami oprogramowania, które cz?sto s?u?? w?a?nie temu, ?eby smartfon w bardziej optymalny sposób zu?ywa? energi?. To pozwala nam pracowa? d?u?ej na jednym ?adowaniu i przek?ada si? na mniejsz? energoch?onno?? – mówi ekspert.
Dane ONZ za 2019 rok wskazuj?, ?e na ca?ym ?wiecie konsumenci generuj? rokrocznie ok. 50 mln ton zu?ytego sprz?tu elektrycznego i elektronicznego, a warto?? zawartych w nich surowców przekracza 48 mld euro. Ka?dy Europejczyk produkuje rocznie oko?o 15,6 kg elektroodpadów. Tymczasem – jak szacuje Stena Recycling – przetworzenie tylko jednego telefonu komórkowego pozwala zaoszcz?dzi? ilo?? energii, która mog?aby za?wieci? dziewi?ciowatow? ?arówk? przez ponad 200 dni. Z jednej tony przetworzonych smartfonów mo?na odzyska? m.in. do 150 gramów z?ota.
– Warto korzysta? ze smartfona jak najd?u?ej, a urz?dzenie, które by?o wykorzystywane przez kilka lat i przesta?o dzia?a?, odda? do recyklingu i w ten sposób da? mu drugie ?ycie. Surowce u?yte do jego produkcji mo?na bezpiecznie odzyska? i wykorzysta? ponownie. Je?eli mamy smartfona, który dzia?a i jest sprawny, mo?emy go odsprzeda? i w ten sposób po??czy? dzia?ania na rzecz ekologii i swojego portfela – mówi Jacek Hutyra.
Jak wynika z ubieg?orocznego raportu Europejskiego Biura Ochrony ?rodowiska (EEB), wyd?u?enie ?ywotno?ci smartfonów i innej elektroniki tylko o jeden rok pozwoli?oby zaoszcz?dzi? w skali UE tyle samo emisji CO2, co ograniczenie ruchu 2 mln samochodów rocznie. Natomiast wyd?u?enie ich eksploatacji o pi?? lat do 2030 roku zaoszcz?dzi?oby rocznie a? 10 mln ton emisji (ekwiwalentu CO2). To odpowiada usuni?ciu z dróg ka?dego roku oko?o 5 mln samochodów, czyli mniej wi?cej tylu, ile zarejestrowanych jest w ca?ej Belgii.
Jak podaje EEB, ?rednia ?ywotno?? smartfona w Europie to trzy lata, a roczna sprzeda? to prawie 211 mln sztuk. Ca?y cykl ?ycia europejskich smartfonów jest odpowiedzialny za 14 mln ton emisji (ekwiwalentu CO2) ka?dego roku. Wyd?u?enie ich ?ywotno?ci tylko o rok pozwoli?oby zaoszcz?dzi? ponad 2 mln ton emisji CO2.
Wed?ug bada? GfK na zlecenie ElektroEko wynika, ?e w domach Polaków jest zachomikowanych ponad 4 mln zu?ytych telefonów komórkowych. Z kolei z sierpniowego badania Kantar dla Orange Polska wynika, ?e ok. 38 proc. trzyma w domu nieu?ywany telefon komórkowy. 35 proc. oddaje go innej osobie, 16 proc. sprzedaje, 8 proc. oddaje do punktu zbiórki elektro?mieci lub podczas zbiórki telefonów, a 2 proc. wyrzuca do ?mieci. Tylko 1 proc. Polaków oddaje stary telefon swojemu operatorowi. Dlatego te? Orange Polska ruszy? z inicjatyw? buduj?c? ?wiadomo?? na temat wp?ywu ?rodowiskowego telefonów zatrzymanych „na wszelki wypadek”.
Operator oferuje system odkupu sprawnych urz?dze? dost?pny w ka?dym salonie firmy. Orange zbiera te? niedzia?aj?ce ju? sprz?ty: telefony komórkowe, modemy, tablety, telefony stacjonarne, aby przekaza? je do recyklingu lub utylizacji, bezpiecznie i zgodnie z prawem. Do tej pory na ca?ym ?wiecie Orange zebra? ju? z rynku 15 mln starych telefonów.
Jak podkre?la Jacek Hutyra, w dzia?ania pro?rodowiskowe coraz aktywniej w??czaj? si? producenci sprz?tu i operatorzy telekomunikacyjni, którzy m.in. przestawiaj? si? na energi? pochodz?c? z odnawialnych ?róde?.
– Operatorzy telekomunikacyjni dzia?aj? w bran?y energoch?onnej, ?lad w?glowy operatora bierze si? przede wszystkim z konsumpcji energii. Odpowiada ona za ponad 90 proc. naszych emisji CO2. Dlatego chc?c efektywnie redukowa? wp?yw na klimat, musimy w pierwszej kolejno?ci przyjrze? si? energii – wskazuje. – Musimy szuka? jej ?róde? na w?asn? r?k? i anga?owa? si? w projekty zwi?zane z OZE. Dlatego w Wielkopolsce powstaj? w?a?nie dwie farmy wiatrowe, z których od pocz?tku przysz?ego roku pop?ynie energia zaspokajaj?ca ok. 10 proc. naszego zapotrzebowania.
Dwie farmy wiatrowe budowane w okolicach Poznania dostarcz? w sumie 50 GWh rocznie na wy??czne potrzeby dzia?alno?ci Orange Polska, a wyprodukowana przez nie energia pozwoli?aby przes?a? u?ytkownikom telefonii komórkowej w sumie ok. 265 petabajtów danych (1 petabajt to milion gigabajtów). Pr?d z nowych wiatraków pop?ynie do 18 tys. obiektów w infrastrukturze Orange, takich jak stacje bazowe telefonii mobilnej czy szafy dost?powe na ulicach miast.
– Inne dzia?ania, które mo?emy podj??, to praca nad optymalizacj? zu?ycia energii, energoch?onno?ci? urz?dze?, parametryzacj? sieci i wymian? technologii na nowocze?niejsze – wymienia doradca ds. strategii klimatycznej w Orange Polska. – Dobrym przyk?adem jest ?wiat?owód, który przy podobnym zu?yciu energii pozwala na kilkukrotn? popraw? efektywno?ci energetycznej ni? w przypadku starszych technologii.
W przypadku ?wiat?owodu u?rednione zu?ycie energii elektrycznej na klienta domowego mo?e by? nawet do kilkunastu razy ni?sze ni? w starszych technologiach stacjonarnego dost?pu do internetu bazuj?cych na miedzi. Dzi?ki mo?liwo?ciom ??czy optycznych do jednego urz?dzenia agreguj?cego po stronie sieci – czyli technicznego zaplecza operatora – mo?e by? pod??czonych wi?cej klientów bez utraty jako?ci us?ugi. Co istotne, w miar? rozwoju technologia ?wiat?owodowa staje si? te? coraz bardziej efektywna. W tej chwili – aby zapewni? jednemu klientowi szybki internet za po?rednictwem ?wiat?owodu Orange – potrzeba czterokrotnie mniej energii ni? jeszcze w 2015 roku, kiedy operator wprowadzi? t? technologi? na rynek.
– ?wiadomo?? klimatyczna polskich firm ro?nie, cho? wiele jest jeszcze do zrobienia, bo jest to temat do?? nowy. Im wi?ksza firma, tym wi?ksza rola do odegrania – mówi Jacek Hutyra. – Grupa Orange zdecydowa?a si? przyj?? cele klimatyczne do 2040 roku, które zak?adaj? osi?gni?cie w ci?gu 20 lat neutralno?ci klimatycznej. W tym momencie przek?adamy to na konkretne cele dotycz?ce redukcji CO2 i zwi?kszania udzia?u OZE w miksie energetycznym. W latach 2015–2019 zredukowali?my nasze emisje CO2 o 16 proc., mimo ?e w tym samym czasie transmisja danych w naszych sieciach zwi?kszy?a si? trzykrotnie.