Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja najwa?niejszymi technologiami dla biznesu wed?ug raportu KPMG

Klaudia Ciesielska
5 Min

Nowe technologie poprawiaj? rentowno?? lub zwi?kszaj? efektywno?? dzia?ania organizacji – zdaniem wi?kszo?ci firm, które wzi??y udzia? w badaniu KPMG. Najlepiej ocenione pod tym wzgl?dem zosta?y data analytics, chmura i modele XaaS oraz sztuczna inteligencja (AI) i automatyzacja. Najwi?ksza grupa ankietowanych organizacji zauwa?a, ?e inwestycje technologiczne przyczyni?y si? do zwi?kszenia zysków lub poprawy wydajno?ci w ich firmach o ponad 10% Jednocze?nie akceptacja kierownictwa do wdra?ania nowych technologii wzros?a ponadtrzykrotnie, z 10 do 38% w ci?gu ostatniego roku. Zdaniem 57% badanych AI oraz uczenie maszynowe b?d? najwa?niejszymi technologiami pozwalaj?cymi na realizacj? krótkoterminowych celów biznesowych w ci?gu najbli?szych trzech lat. Impulsem do post?pu technologicznego jest dla firm potrzeba zapewnienia cyberbezpiecze?stwa i wysokiego poziomu obs?ugi klientów – wynika z raportu „KPMG global tech report 2023”, w którym udzia? wzi??o 2 100 liderów i ekspertów bran?owych odpowiedzialnych za obszar technologii w firmach.

Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja

Z badania KPMG wynika, ?e w?ród przedsi?biorstw, które przoduj? w inwestycjach w technologie, upatruj?c w nich czynnika kszta?tuj?cego zaufanie i rentowno??, sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe maj? najwi?ksze znaczenie. Ponad po?owa ankietowanych twierdzi, ?e te technologie b?d? kluczowe dla osi?gni?cia krótkoterminowych celów biznesowych.

Kluczowymi czynnikami motywuj?cymi firmy do post?pu technologicznego i inwestycji jest potrzeba zapewnienia wysokiego poziomu cyberbezpiecze?stwa, budowania zaanga?owania klientów, a w dalszej kolejno?ci tak?e zarz?dzania obszarem ESG. Aby lepiej dba? o obecnych klientów oraz wci?? pozyskiwa? nowych, organizacje powinny zapewni?, ?e cyfryzacja obejmie nie tylko wewn?trzne procesy firmowe, ale tak?e aktualizacj? us?ug, tak aby zaoszcz?dzi? czas i zminimalizowa? ryzyko niezadowolenia odbiorców.

W tym roku osi?gni?cie wyznaczonych celów z zakresu cyfryzacji przedsi?biorstw mo?e by? ?atwiejsze, poniewa? potrzeba digitalizacji jest ju? dostrzegana nie tylko przez osoby bezpo?rednio zwi?zane z technologiami w firmie, ale równie? przez kadr? kierownicz?. W ci?gu ostatnich 12 miesi?cy blisko czterokrotnie wzrós? odsetek ankietowanych, którzy deklaruj?, ?e maj? poparcie ze strony liderów wy?szego szczebla dla wdra?ania nowych narz?dzi.

W dzisiejszych niepewnych czasach organizacje s? bardziej ostro?ne i decyduj? si? na inwestycje w obszar transformacji cyfrowej zazwyczaj ze wzgl?du na dzia?ania konkurencji. G?ównym impulsem s? zagro?enia zwi?zane z cyberbezpiecze?stwem oraz napotykanie barier w realizacji ambitnej strategii biznesowej. Wysoka niepewno?? zaczyna by? niestety trwa?ym elementem krajobrazu gospodarczego i zgodnie ze star? zasad?, kryzys jest najlepsz? okazj? do podejmowania odwa?nych dzia?a?, które na trwa?e zbuduj? d?ugoterminowe przewagi. W dzisiejszych cyfrowych czasach dotyczy to g?ównie technologii w obszarze sztucznej inteligencji oraz ESGmówi dr Grzegorz W. Cimochowski, Partner, Szef Dzia?u Consultingu w KPMG w Polsce.

Transformacja zbudowana na zaufaniu

Wdra?anie nowych technologii mo?e podnosi? ryzyko cyberataków. Wraz z rozbudow? sieci systemów biznesowych i zmianami w infrastrukturze zwi?ksza si? niestety ryzyko cyberzagro?e?. Firmy zdaj? sobie spraw?, ?e to nie tylko wyzwanie techniczne, ale tak?e biznesowe. 62% badanych firm uwa?a, ?e zarz?dzanie ryzykiem na wczesnych etapach projektów, z uwzgl?dnieniem bezpiecze?stwa i kontroli ju? w fazie projektowania, znacznie zwi?ksza szanse powodzenia transformacji cyfrowej. Ponad 63 organizacji twierdzi równie?, ?e podniesienie poziomu cyberbezpiecze?stwa i ochrony prywatno?ci pomaga im zapewni? lojalno?? klientów.

Obawy zwi?zane z transformacj? cyfrow?

Respondenci badania dostrzegaj? obecno?? ró?nego rodzaju zagro?e?, które mog? spowolni? proces transformacji cyfrowej. Mimo ?e, jednym z obszarów wywo?uj?cych w firmach niepokój jest cyberbezpiecze?stwo, to najwi?cej obaw respondenci wi??? z szeroko rozumianym czynnikiem ludzkim i umiej?tno?ciami mi?kkimi. G?ównymi przeszkodami na drodze do udanej cyfryzacji zdaniem ankietowanych jest brak odpowiedniego zarz?dzania funkcj? technologiczn? (46%), obawy zwi?zane z cyberbezpiecze?stwem i prywatno?ci? (37%), kultura organizacyjna niesprzyjaj?ca podejmowaniu ryzyka (36%), brak odpowiednich umiej?tno?ci w zespole czy wi???ce umowami relacje z podmiotami zewn?trznymi. Liderzy biznesowi musz? wi?c przej?? odpowiedzialno?? za rozwi?zywanie problemów zwi?zanych ze wspó?prac? i s?abymi stronami kultury organizacyjnej, które istniej? w ich firmie.

Jednym z ciekawszych wyników tegorocznego badania jest fakt, ?e pomimo silnego zaanga?owania wi?kszo?ci organizacji w strategie transformacji, l?k przed przegraniem wy?cigu technologicznego z innymi graczami rynkowymi okaza? si? wa?nym czynnikiem wyboru technologii. A? 45% badanych firm zg?asza, ?e priorytetowo traktuj? sztuczn? inteligencj? i uczenie maszynowe, poniewa? wierz?, ?e konkurenci rynkowi ju? wdro?yli te technologiemówi dr Grzegorz W. Cimochowski, Partner, Szef Dzia?u Consultingu w KPMG w Polsce.

Udostępnij
Redaktor Brandsit