UE egzekwuje DMA: TikTok przegrywa przed s?dem

Klaudia Ciesielska
2 Min
?ród?o: Unplash/ Solen Feyissa

Unia Europejska wprowadzi?a nowe regulacje dla gigantów technologicznych, co wzbudzi?o wiele emocji w?ród operatorów platform internetowych. W ramach ustawy o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act, DMA), od marca tego roku, firmy te musz? przestrzega? szeregu rygorystycznych wymogów, a ich naruszenie grozi surowymi karami. Celem ustawy jest zapewnienie wi?kszej konkurencji w us?ugach cyfrowych oraz danie nowych mo?liwo?ci mniejszym rywalom.

Ostatnia decyzja s?du UE przynios?a prze?om w kontek?cie przestrzegania tych regulacji. Chi?ska firma Bytedance, operator TikToka, przegra?a proces przeciwko Unii Europejskiej. S?d odrzuci? pozew Bytedance, która kwestionowa?a swoj? klasyfikacj? jako “stra?nika” rynku cyfrowego. Komisja Europejska uzna?a TikToka za wp?ywow? platform?, która musi podlega? specjalnym wymogom okre?lonym w DMA.

S?dziowie UE uznali argumenty Bytedance, ?e globalna warto?? rynkowa firmy wynika g?ównie z jej dzia?alno?ci w Chinach, za nieistotne w kontek?cie unijnego rynku wewn?trznego. Wed?ug s?du, TikTok stanowi “wa?n? bram? dost?pow?” dla u?ytkowników w Europie, co uzasadnia na?o?enie na Bytedance dodatkowych obowi?zków regulacyjnych.

W swoim pozwie Bytedance twierdzi? równie?, ?e jest nowym uczestnikiem rynku i ?e jego pozycja jest szybko kwestionowana przez gigantów takich jak Meta (Facebook) i Alphabet (Google). S?d nie podzieli? tego stanowiska, podkre?laj?c, ?e TikTok szybko zdoby? du?? liczb? u?ytkowników w UE, szczególnie w?ród m?odszej generacji.

Decyzja s?du UE jest istotna nie tylko dla Bytedance, ale równie? dla innych firm, które mog? w przysz?o?ci podlega? regulacjom DMA. Zalando, niemiecka platforma e-commerce, ju? wcze?niej zapowiedzia?a, ?e zamierza podj?? dzia?ania prawne przeciwko ustawie.

Chocia? wyrok mo?e jeszcze zosta? zaskar?ony przed Europejskim Trybuna?em Sprawiedliwo?ci (ETS), decyzja s?du UE podkre?la determinacj? Unii Europejskiej w egzekwowaniu zasad DMA. Celem tych regulacji jest zapobieganie nadmiernej koncentracji w?adzy rynkowej w r?kach kilku gigantów technologicznych i promowanie bardziej konkurencyjnego ?rodowiska dla cyfrowych us?ug.

Na li?cie “stra?ników” rynku cyfrowego znale?li si? równie? ameryka?scy giganci technologiczni: AApple, Amazon, Microsoft, Alphabet i Meta. Decyzja s?du w sprawie TikToka mo?e stanowi? precedens dla przysz?ych spraw dotycz?cych egzekwowania przepisów DMA, maj?cych na celu ograniczenie dominacji tych pot??nych graczy na rynku.

Udostępnij
Redaktor Brandsit